Gammal tråd-fler svar?

Sv: Gammal tråd-fler svar?

Röntgad är den inte men genomgådd av vet.+ 3 massörer/kiropraktorer, en "beridare"+ diverse hästkunniga människor.. Vet att dte inte ger samma sak som röntgen men när ala säger samma sak så litar jag på att det inte finns något..Det som är poblemet ä att få henne att komma över det hela.. :smirk:

Kan bara berätta vad jag har upplevt, unghäst som jag ridet in och därefter sålt, tuff dam med mkt egen vilja, i början hade de lite problem med vem som bestämde men när detta löst sig så gick hästen jättebra, rätt vad det var så började hon klydda med uppsittningarna, sedan började hon stegra sig och tappade helt sin hoppvilja (älskade att hoppa innan), kollades upp av veterinär hittade ingenting utan menade att det satt i huvudet, massör, equiterapeft och kiropraktor togs ut (olika människor) fortfarande ingenting egendomligt någonstans, så slog hästen över med ägaren under som då inte vågade sitta upp på den igen, som sista utväg innan avlivning så skulle hästen röntgas igenom från topp till tå, behövde bara röntga ryggen syntes direkt att där var en skada (trots att hästen på inget vis i världen visade något obehag från ryggen när man klämde på den) operation blev bestämd. Efter operationen sa kirurgen att detta var det värsta de sett, hästen har troligen vurpat rejält i hagen och på något sätt har två tornutskott vänt sig om varandra och mellan detta var där en stor vätskefylld cysta. De sa bara en sak - att den hästen har haft fruktansvärda plågor från den ryggen. Så jag säger bara med alla de symtom du har från din häst så ÅK OCH RÖNTGA RYGGEN NU !!! eller sluta rida på hästen och ha den som sällskapshäst den talar ju sitt tydliga språk att någonting är ordentligt fel och den vill inte bli riden.

Men hon är ju så positiv till allt annat som ha med ridning att göra och hon går hur bra som helst och allt blir bara bättre i ridningen..Likadant med uppsittningen, det är inte som en vanlig häst men hon är mcket bättre än hon har vart.. För ja menar så länge llt är positivt kan det väl inte vara så illa? Ja menar hon borde ju stadigt bli sämre om det var något fel? :confused: Men om jag nu bestämmr mej för att åka och röntga ryggen? Vart kan jag göra det och hur mycket kostar det?

ring närmaste ATG klinik. Brukar finnas i närheten av större travbanor som tex solvalla, jägersro bla. Din veterinär måste veta var man kan röntga ryggen.
Jag hade gjort det om jag varit i din sits mest så man verkligen får svart på vitt att hon är ok innan man börjar fibbla med sadlar och träningar.

Ingen sadel i världen kan få en häst med ond rygg att sluta känna smärta !!!

Eventuellt får du sadeltämja henne igen, börja med vojlock/shabrak spänna på en täckesgjord, lägga på sadel ospänd, spänna den lätt, spänna lite till osv i små små steg under en lång tid. Hela tiden eftersträva avslappning.

Smek henne över ryggen och under magen, variera trycket från din hand, börja vid huvudet och sluta vid bakhovarna, låt det ta tid. hon skall istort sett stå och sova under tiden.
Lägg på sadeln och gå en lång promenad m grimma & grimskaft, gör ingen grej av att hon får sadel på sig samt att det automatiskt innebär ridning utan det kan vara lite kravlöst mys oxå...

Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 196
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 844
Senast: Linda_A
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 888
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter