Gammal tråd-fler svar?

E

Express_Pearl

Jag lade in denna tråd för ett år sen ungefär..Nu tänkte jag att det kommit fler och andra personer hit så tänkte kolla om jag fick några andra svar än förra gången.. :)

Det är lika bra å dra historien från början. Fick reda på att jag helt plötsligt inte fick fortsätta ha min foderhäst och blev då helt knäckt. Kollade då genom annonser och fick syn på en som verkade helt okej. Bara nån mil från oss... Blev kär och hon stod hemma hos mej vetrinärbesiktigad å klar. Men efter två månader bad jag att få låna grannens paddock (hon har betydligt längre erfarenhet av hästar än mig) och hon frågar om vi skulle byta häst en kvart eller så. Ja visst å när hon suttit upp sa hon att hon tyckte sadeln låg konstigt (fick med den när jag köpte henne och idiotisk som man var kollade man ju inte hur den låg :crazy Hon tog av den å sa HERREGUD!!! Bommen är ju av... Tårarna sprutade på mig å hade skuldkänslor som bara den. Vi hade hoppat 1m med den sadeln och min älskling hoppade å jag hade inte spö eller nånting... Efter jag fick reda på detta eldade vi upp sadeln evilch ringde en kiropraktor. När han kollade henne hade hon sju förskjutningar i ryggen å inflammation i hela manken ryggen å rumpan...Allt p.g.a av den jävla sadeln... Men nu har hon helt och hållet repat sig (ett tag ville hon inte hoppa men de gör hon helt utan problem nu så länge du inte pressar henne till att hoppa för högt för då säger hon ifrån) De enda som sitter kvar sitter i huvudet och det var därför som jag skrev den här tråden. Det är ingen annan än jag som kan rida henne längre. Sist nån annan försökte hoppa upp så sparkade hon sönder stalldörren å tjejen som skulle upp blev trampad och efter det får in´gen annan än jag rida henne p.g.a säkerhetsskäl. Det hon gör är att så fort hon får syn på en sadel blir hon som tokig men det är ännu värre när man ska sitta upp... Om man hoppar upp vanligt så tar man ju sats med ena benet å hoppar men om man gör det på henne så ligger man på backen sen. Alllting måste gå låååågsaaamt. Det blir så extremt påfrestande hon har vart sån hä i ett år nu å de bhar blivit lite bättre nu men fortfarande kan ingen annan komma upp å ho´n sparkar som en tossig om det går för fort fram eller om nån annan ska upp eller om hon inte har blivit riden (man har hoppat upp på henne) på en dag. Kommer detta nånsin att bli bra!!??!! Har typ provat allt men om nån vill får ni gärna ge mej tips på hur man ska få henne å komma över detta. Måste också säga det att det inte är några problem när du väl är uppe. Mycket svammel men jag kände mej bara så lessen å trött på detta. Oj va långt detta blev å hoppas ni orkar me å läsa..

Sv: Gammal tråd-fler svar?

Stackars häst!
Det låter ju som om hon fortfarande har ont, men är det kollat får du väl lita på det.
Gör hon likadant om ngn rider henne barbacka?
Om hon känner sig tryggare vid barbackaridning kan du kanske rida utan sadel för det mesta. Sadla henne bara ibland och gör då sådant som hon tycker är kul, som ni aldrig gör utan sadeln. På så vis kanske hon börjar se sadeln som något positivt och då kan du ju öka kraven även med sadel.
Jag vill understryka att detta bara är en idé, jag talar inte av egen erfarenhet. Men det är ju ingenting som skadar hästen om det inte fungerar.

*lånar knapp* Hur vet man att bommen är av? Syns det rätt bra utifrån så att det är svårt att missa eller måste man vara sadelexpert för att se det?? Kan ju vara bra å veta ifall det händer en själv!

Det kan man kolla själv :)

En vän till mig hade en sadel, den var AV, och den hade hon ridit med ett halvår på långritter på kanske 3 timmar och hoppat massor...Stackars hästen hade jätteont i ryggen efter det. :crazy:

Till saken, ja man håller sadeln med bakvalvet mot kroppen samtidigt håller man i framvalvet med båda händerna. Sedan kan man ta i med krafft och om sadeln böjer sig (alltså går att böja massor), då är bommen av. Knakar det bör man ta den till en sadelmakare för då kan det betyda att bommen är på väg att gå av.

Kan du Lägga schabrak på ryggen?

Du kan ju lägga på ett schabrak när du rider (fäst den med täckesgjord.)

Eller varför inte ha en ridgjord? kostar runt 300:- (PM:a om du vill ha länk till sidan där dom säljer) den kan du ju ha efter att du ridit med schabrak en tid. Sedan när du endast haft på ridgjorden kan du fästa stigbyglar i den. Efter en tids användande kan du ju sitta upp med ridgjorden och om det går bra även testa att lägga på sadel korta stunder.

Gå sakta fram och testa lite olika lösningar.

Lycka till! :)

Jag har varit i ungefär samma sits!

Min valack skulle ridas in som treåring (inte hos mig/i min ägo). Det gick jättebra ända tills de bad som skritt under ryttare då exploderade hästen. De backade men samma sak hände ett par ggr till. Ingen kunde förstå vad det var men tillslut kollade ssadeln hos sadelmakare och bommen var trasig (gick INTE att se utifrån) så bommen nöp honom i ryggen varje steg.

Han kom till mig som fyraåring, då hade ytterligare en inridning misslyckats men sen hade de lyckats. Dock var han väldig 'osäker' vid uppsittningen och sadling mend et var okej när man väl var uppe och skrittat några steg. Han var dock VÄLDIGT känslig för minsta viktförskjutning och fick panik om man kom i bakvikt t ex. Efter två veckor blev han skrämd (av ett rådjur), jag hamnade i bakvikt och han fick PANIK av det och jag for som en projektil rakt in på ortopedakuten. Hästarna fick gå i hagen men fick mat inslängda denna period. När jag kom hem provade jag (trots ridförbud) att sitta upp så fort som möjligt igen men han fick panik när jag satt upp och jag satt avs trax innan jag skulle fått en resa av.

Jag köpte en ny sadel, det var inget fel på den gamla men JAG gillade den inte (för stor för mig) och då fick hästen SPUNK, hna skenade vilt såfort han fick sadel på ig (dvs långt innan man kommit upp). Skenade tills han gick omkull, upp igen och så vidare. I blind panik.

Det tog mig ett år att komma upp på honom igen, det tog mig två år innan jag kunde sadla och sitta upp utan att han reagerade med att vara i explosionsläge. Han släppte INTE upp någon annan än mig på ryggen dock.

Idag är han tio år, inga problem att sitta upp alls. Om han vilat lääänge kan han vara spänd första skrittstegen men sen är det bra. Att sadla är inte hans favorit, han trampar runt och spänner sig när man sadlar men exploderar inte. Vet inte om hans kulle tolerera någon annan på ryggen idag, jag har inga kamikazepiloter som vill prova.

Det som gjorde skillnad för honom var att ta det sakta och steg för steg och VIKTIGT ha en rutin.

Jag började med att lägga på etts chabrak. La på det fiint först och hade honom i lång lina och klappade och kelade och lugnade och sen gick vi några steg. Massor med beröm när han 'vågade' göra som jag bad och struntade i att explodera. Sluta när det gick som bäst. När jag kunde kasta på schabraket med överdrivet flaxiga rörelser och han stod kvar på slak lina gick vi över till att lägga på sadeln (UTAN gjord) på samma sätt. När det gick och han stod kvar på slak lina tog vi gjord osv.

Men som sagt det som gjort den STORA skillnaden är att ha en mycket strikt RUTIN vid sadling och uppsittning. Hans ka alltid VETA vad som komemr hända.

SÅ när jag gör iordning honom gör jag saker i samma ordning varje gång. Varenda gång. Lägger på sadeln likadant etc, spänner gjorden ett hål, går några steg, spänner ett hål till, går några steg. När sadeln sitter hjälpligt går vi ut, och sen går jag med honom 15 - 20 minuter i skritt, och spänner gjorden ett hål nu och då tills den är spänd. Sen sitter jag upp, i början på exakt samma ställe och på EXAKT samma sätt varje gång, och sen rider vi. IDAG kan jag bryta uppsittningsrutinerna utan problem, men för bara några år sen så blev det explosioner om man ändrade rutinen och han inte visste precis vad som skulle hända.

Fårskinnsvojlock och fårskinnsöverdrag på sadelgjorden gjorde STOR skillnad för min herre med.

Lite utdrag ur träningsdagboken:

19991105

Fick hem nya sadeln, och provade den på honom. Den låg jättebra och passade även mig (provred den på Nickis). Vision tycktes dock tro att det var en förklädd bergspuma, och satte igång en sällan skådad rodeo.

Han bockade och bockade och bockade, allt i full galopp ( i longerlina). Han gick omkull inte mindre än fem ggr, men fortsatte ändå. Var helt okontaktbar.

Jobbet du har är att avdramatisera sadlingen. Har nu hästen inte ont längre så ska den inte behöva vara sur för sadlingen heller.
Låter lätt men är jättesvårt. Jag provade många saker.

Vad som fungerar för oss är att låta hästen äta litet foder under sadlingen, (morötter med litet havre uppblött.) fördel är att huvudet sänks hästen slappnar av och hon kopplar samman sadelns ljud med mat. Hon reagerade negativt redan på ljudet...Målet är naturligtvis att hon ska kunna sadlas glad utan mat, men där är vi inte ännu. Sedan sitter jag upp från pall jämt...

har du testat med bomlös...det ska ju enligt vetenskapen ge en mera avslappnad häst...
vet ej om detta har att göra här men jag har en varit med om människor som blivit så hemtama på sina hästar att de inte reagerar när gästen skjuter rygg och ser ut som en ilsken katt, fast med huvudet långt ner mot golvet...och det värsta när människor som har hållt på med hästar i flera år ställer sig och tar i allt vad de orkar från hål 1 och uppåt med resårgjord...trodde både hästen och jag skulle tuppa av av chocken... men hästen fick i allafall ny sadel efter ett tag så den mår bättre... kramar till alla förståndiga och uppmärksamma djur älskare

Har provat barbacka också och då är hon likadan, man måste vara fyra stycken för att få upp mej :smirk: plus att hon spänner sg svinmycket i början så det tar en halv evighet att få henne avslappnad i ryggen.. :cry:

Men det är inte bara sadeln det är utan det är när jag sitter upp, går förbi ryggen vid borstning så det är likadant jämt.. Förlåt om jag uttryckte mej otydligt! Men tack för tpset!

Vad skönt att veta att det finns fler för jag har aldrig vart med om /hört om en häst som beter sej såhär..Ingen jag känner heller..Men det där med strikta rutiner får jag köra med och tack så jättemycket!! Inga fler tips eftersom du verkar vara i samma sits? För jag är så trött på att alltid behöva gå iväg när jag ska sitta upp om vi ska rida ut och alltid behöve krångla!! Har vart så här i ett och ett halvt års tid nu!! :cry:

Det ska jag prova men enda nckdelen är att man måste vara tå och jag är typ alltid ensam istallet.. :smirk: Men det var ett jättebra tips..Ska prova med det!! =D

Nej men det skulle va roligt att prova men vi har inga såna "affärer" häromkring så man kan prova en och dessutom vill jag hoppa och det går väl inte att göra med en bomlös? Men om jag nån gång träffar en som har en så ska ja minsann fråga om jag får prova den! :)

Om hon surar även vid borstning så undrar man ju om hon inte fortfarande har ont. Men om hon är kollad så borde hon ju inte ha det men ändå. Har du haft kiropraktor ute. Vet en som hade vet ute som inte hittade nått fel men kiropraktorn såg att det var kotor som var fel och rättade till det.

Japp kiropraktorn var ute för vå veckor sen och har vart här med jämna mellanrum i typ två år nu.. :D Svinduktig verkligen!!

Inga fler tips?? Förresten, Alexandra, läste din träningsdagbok och undrar om det hjälper att gå en bit innan min sitter upp? Läste att du hade gjort det..Hur är det med Vision idag? Grinade som en ja vet inte va nr ja läste om er.. :cry:

Tråkigt för dig med din häst, tycker absolut du skall prova en bomlös sadel. skjälv
andvänder jag mig av en torison trekking. och visst kan du hoppa med en bomlös
sadel,fungerar lika bra som en vanlig.
anne

Vart kan man få tag på såna? Någo ställe i ärheten av oss? Bor i Åmål..(7mil söder om karlstad)

Är ryggen röntgad ? Annars gör det direkt, kan gömma sig många otrevligheter där....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 196
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 844
Senast: Linda_A
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 888
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter