Gammal ridskolehäst

T

Tebazz

Jag vet inte om det här är ett problem, men det är väldigt tröttsamt.
Jag har en häst som nu snart är 17 år. Jag tror att han tidigare gått på ridskola, eftersom han hatar att gå på bana osv.
Nu till "problemet". När jag är ute med andra hästar söker han sig till att gå bakom dem (så som man ska rida på ridskolor), och inte bredvid dem, men jag vill gärna kunna prata ordentligt med de jag rider med. Detta gör att han också blir rätt lat, eftersom han måste hålla avståndet till hästen framför, och om den hästen inte går mycket framåt gör inte min häst det heller. han lyssnar inte så bra när vi är med andra hästar, och börjar framvarande häst trava gör min det med, även om jag inte har bett honom, vilket gör att jag bromsar upp och sedan sätter igång honom i traven igen.
Jag har testat att gå fram till sidan av den andra hästen, drivit på för att han ska hålla sig där. men den hästen vi ofta rider ut med, är jättesur, lägger öronen bakåt och hugger i luften eftetr min häst, ibland lyfter han ena bakbenet mot en spark. Detta gör ju att min häst ännu mindre vill gå bredvid honom, utan söker sig bakåt. Och han går på led, man får inte gå på sidan bakom den andre hästen, utan på led. och han lyssnar inte när jag vill få ut honom.
När vi galopperar är min häst mycket snabbare och kommer lätt ikapp den här andra hästen, vilket resulterar i ett bakutsprång från framavarande häst. Vi kommer liksom inte om de, även om vi galopperar på en bred väg.
Min häst tappar bjudningen jättelätt när vi är ute med andra hästar (inte bara denna). Men när jag rider själv är han jättepigg och har jättemycket energi.
Att gå först fungerar inte heller, eftersom han då blir slö för att den andra hästen ska kunna gå förbi honom, även om jag driver. Jag vill inte sitta och driva honom hela tiden, då jag tycker att han blir väldigt stum i stegen.
Jag vet inte varför han blir så lat när jag just är ute med andra hästar, för när han är ute själv går det knappt att få stopp på honom.
Det är så trist att man inte ska kunna rida med sina kompisar utan att det ska blir såhär. Det är juitne kul att de ska behöva stanna och vänta in mig varje gång vi är ute.
Någon som har något tips eller som har det likadant?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gammal ridskolehäst

de kanske låter jätte tasikgt, men jag har åxå en "bekväm" häst eller vad man ska kalla det, och jag tröttnade väl en dag när vi var ute å slog tillhan med spöet hårt som F*n (efter att han gått å knappt lyssnat på skänklarna ett jäkla tag) när han öka berättade jag hur fin han va å så fick jag göra några gånger opch nu går de faktiskt att rida jämnsides med andra =D
 
Sv: Gammal ridskolehäst

Din häst har nog vett nog att hålla sig på avstånd från den sura och griniga hästen. Va glad för det, det är ändå jobbigare att sitta och hålla i en het häst som vill springa upp i rumpan på en som slår...

Men när du rider med andra hästar som inte sparkas kan du prova att "ställa in reaktionsnivån". Men mesa inte då utan gör det ordentligt direkt. De flesta hästar går bara långsammare när man sitter och klämmer och gnetar hela tiden. Det blir bara en massa tjat och det vet vi alla hur kul det är när någon tjatar oavbrutet :angel:
 
Sv: Gammal ridskolehäst

Låter inte taskigt alls :smirk:
Så gjorde jag med min häst när jag började träna, och nu lyssnar han superbra på skänklarna. Allt betyder galopp tycker han, och innan gick han knappt fram. En häst gillar ju inte när man klämmer på dem. tycker du gjorde helt rätt :D
Men min häst lyssnar, det är bara det att jag inte vill förtsöra bjudningen genom att driva fram honom hela tiden. jag vill att han ska gå av egen maskin.
 
Sv: Gammal ridskolehäst

Jo, det klart. Men i hagen är de superbra kompisar, och kliar varandras mankar en del. Bara jobbigt att han måste gå först hela tiden. Och det är inte alltid han är sån, han har bara en sån kraftig överskottsenergi eftersom han knappt rids oc då blir han sur istället.

Men när jag rider med andra hästar är det samma sak. Jag behlver inte använda skänklarna mycket, bara nuddar med vaden, men han går fram kanske fem-sex steg och sen halkar han efter igen. och jag vill inte sitta och driva honom framåt, för det känns som om jag förstör hans naturliga bjudning då. Dagarna efter jag ridit med någon är han alltid slö, och vill inte lyssna. Tar ett bra tag innan han är "igång" igen, och är sitt vanliga pigga jag. Idag tog det en timme, och när han väl piggnade till blev han som en kanonkula. Så energin är det ju inget fel på, bara att han liksom anpassar sig så mycket till framförvarande häst. Går den hästen åt höger, tvärar min häst åt höger, fastän jag inte bett honom. Tröttigt :(
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp