Gammal katt - när är livet slut?

H

hästig

Åh, blir så ledsen. Min gamle kattherre är nu 17 år och har varit världens bästa katt, har haft honom sen han var 3 år då jag adopterade honom när jag bodde utomlands. Han har varit med mig och min man ett par månader efter vi gifte oss för 14 år sen. Han har bott i flertalet länder, varit med på skidsemestrar etc. Det har nästan inte gått en dag utan att vi varit tillsammans.

Tyvärr ser jag nu att åldern börjar ta ut sin rätt. Han lider av artros pga övervikt, som han har pga hormonfel och senaste månaden ser jag att han inte tycker att livet är så roligt längre. Trots det har han sina stunder då han ser piggare ut och spinner och är glad.

Jag vet att jag måste ta beslutet snart att få låta honom somna in men det är så svårt. Jag vill ju inte att det ska gå så långt att han riktigt lider men jag hatar att behöva ta det beslutet men han lär ju aldrig bli yngre och friskare.

För ett år sen fick jag ta bort en häst och året innan en annan katt och det var inte alls roligt och detta lär bli ännu värre. Någon som har något tips? Jag kan ju inte ens tänka tanken på att ringa veterinären och beställa avlivning utan att börja storgråta.

Usch!! Ibland är livet inget roligt.

Sv: Gammal katt - när är livet slut?

Om du verkligen tror att han lider så kan du ju besöka en veterinär för en liten besiktning bara. De kan gå igenom och se om han verkar ha ont och lida av sin ålder eller om han verkar vara glad och må bra trots sina krämpor. Jag tycker inte att man tar bort en katt som inte lider.

Det kan vara skönt att bara få en liten genomgång, se så att allt står rätt till och höra en objektiv person säga sitt om missens välmående. Är han då så skruttig att han nog har ont eller liknanade, så kan du ju boka en ny tid för avlivning lite senare, så att ni får åka hem tillsammans först och njuta av några dagar till innan det är dags. Så hade nog jag gjort om katten inte tydligt visade på att den led.

Får han någonting för artrosen? Glukosamin? MSM? Något receptbelagt från veterinären?

Om inte kanske det "bara" är något för artrosen han behöver?

Har en 16 årig hon katt som jag bara för ett halvår sen trodde inte hade långt kvar på grund av lederna hon sov mest och hade tämligen ont.

Jag fick rådet att pröva Seraquin från apoteket första månaden märktes inget den andra blev hon ibland sämre och ibland bättre den tredje månaden blev hon bara bättre och bättre:)

Nu har jag en katt som är minst 7 år yngre pigg, aktiv och levnadsglad det har till och med hänt att besökare trott hon var ungkatten, hon är fortfarande lite ostadig bak men det hindrar inte henne från att fara runt i lägenheten i 120 knutar när hon och dom andra busar:love:

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 384
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 055
Senast: malumbub
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 462
Senast: Murphy
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 299
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama