Gammal häst som inte fäller sin päls

milly

Trådstartare
Visst är det väl mycket troligt att en häst som inte fäller sin päls (inte gjort ännu så här års) har brist på PROTEIN? Och kanske även B-vitaminer. Men framförallt protein.
Även hullet pekar på proteinbrist.

En del säger "ja men det är ju en gammal häst" men det tror jag pekar bara på okunskap. Bara för att hästen är gammal (i det här fallet 27år) behöver den inte alls falla ur i hull/muskler och ha svårt att fälla pälsen - om den får korrekt näring. Det är bara en dum bortförklarning.

Dessutom fick jag höra från en kompis, som var på en föreläsning nyligen, att behovet av protein ökar lite vid fällning/pälssättning. Att ge tillskott av B-vitaminer var däremot onödigt i de allra flesta fallen - mest ett försäljningstrick, sas det tydligen.

Mig veterligen ska en gammal häst ha MER protein än en yngre eftersom de har svårare att tillgodogöra sig näringen.

Sv: Gammal häst som inte fäller sin päls

min gamling (36 år) har deffinitivt inte proteinbrist (har fri tillgång på samma hösilage som fyller halvblodens behov, och får dessutom några dl. lusern som mineralerna blandas i dagligen, hon äter inte dom annars :crazy: ), och hon får B-sprutor under våren för fällningen. hon har fortfarande inte fällt av riktigt (är jätte luddig) trots att min andra shettis är helt avfälld (samtidigt som halvbloden va det).

min veterinär tycker att hon ser jättefin ut :) (hon finns i "mitt galleri") tyvärr fick hon i julas diagnosen curshings syndrom villket gör fällningen ännu lite jobbigare (hon ser ut som en oklippt pudel när hon blir blöt :angel: )

B-sprutor och vitaminsprutor har hon fått varje vår på vet. inrådan dom senaste 10-15 åren pga. att hon "är sen" i fällningen så jag är övertygad om att det hjälper upp det.

min har inga problem alls att tillgodogöra sig näringen, men visst har du rätt i att äldre hästar kräver mer mat (iallafall är min erfarenhet så) och även betydligt mer tandvård.

hon har fortfarande inte fällt av riktigt (är jätte luddig) trots att min andra shettis är helt avfälld (samtidigt som halvbloden va det).

Okej. Bra att veta. Du gör ju uppenbarligen allt du kan för din shettis (ser till att den får all näring den behöver osv) och ÄNDÅ har den svårt att fälla.
Men din ser ju okej ut i hull och muskulatur iaf. Och är nästan hela 10år äldre! Denna pålla, en nordsvensk, har tunn överlinje och dålig muskler i överlag. Jättelång päls som är alldeles matt. Den ska förmodligen KLIPPAS nu pga att den inte vill fälla och den svettas så mycket vid ridning.

ha ha. jo, hon får betydligt mer mat/näring än vad hon skulle ha enligt den bekant som hjälper mig att kolla analyser osv. men hon är ju inte överfet för det och musklerna är det inte heller något "fel" på.min veterinär tycker hon ska ha det hon får :D "bättre lite överhull än underhull på så gammal häst" säger han.

är tänderna skötta ordentligt på den pållen då ? det är ju jätteviktigt när dom blir till åren, iallafall enligt min vet. är tänderna största anledningen att äldre hästar har svårt att hålla hull, eller något sjukdomstillstånd.

Jag vet inte om tänderan är kollade men just det brukar väl de flesta ha bra koll på, det vet väl alla att det är extra noga att ha koll på när det gäller en gammal häst. Är ganska säker på att den får sina tänder kollade åtminstone 1gg/år och har det aldrig vart några problem så kanske de tyckt att det räcker.

Jag är ganska säker på att denna hästs problem beror på brister i foderstaten. Ägaren är väldigt ovillig att ta emot ny kunskap och lyssnar inte när man påpekar om nånting.

Det stämmer, gammlngar behöver massa protein. Massa mat öht! Lika mkt som en häst i träning.

Okej, som jag redan så gott som visste. Ville bara kolla så jag hade rätt. :p

Men iaf. Pratade alldeles nyss med ägaren och hon sa iaf att hästen fått b-vitamin tillskott men det har inte hjälpt. Det är jag som ska klippa den nu då (jag åker runt o klipper hästar åt andra) och på fredag får jag se den på nära håll... Jag vet redan att den är udnermålig i sin muskulatur och kanske även lite undermåligt hull eftersom detta är i grannstallet så jag har sett hästen en gång förut (på nära håll) och jag har andra bekanta där. Jag kommer att få svårt att INTE lägga mig i och påpeka/ifrågasätta foderrelaterade saker... Som "Den kanske skulle behöva lite (läs mycket) mer protein?!". :crazy: Mne jag ska försöka att låta bli!
Dock kanske man kunde säga det snyggt som att "Jag var på en föreläsning och där sa dom att det oftast inte är b-vit de behöver extra av vid fällning utan proteiner. Det kanske vore värt att pröva? Att ge den lusern t ex".

Okej, som jag redan så gott som visste. Ville bara kolla så jag hade rätt. :p

Men iaf. Pratade alldeles nyss med ägaren och hon sa iaf att hästen fått b-vitamin tillskott men det har inte hjälpt. Det är jag som ska klippa den nu då (jag åker runt o klipper hästar åt andra) och på fredag får jag se den på nära håll... Jag vet redan att den är udnermålig i sin muskulatur och kanske även lite undermåligt hull eftersom detta är i grannstallet så jag har sett hästen en gång förut (på nära håll) och jag har andra bekanta där. Jag kommer att få svårt att INTE lägga mig i och påpeka/ifrågasätta foderrelaterade saker... Som "Den kanske skulle behöva lite (läs mycket) mer protein?!". :crazy: Mne jag ska försöka att låta bli!
Dock kanske man kunde säga det snyggt som att "Jag var på en föreläsning och där sa dom att det oftast inte är b-vit de behöver extra av vid fällning utan proteiner. Det kanske vore värt att pröva? Att ge den lusern t ex".

Det låter som en bra idé. Bra sätt att säga det på, det går lättare in och det verkar ändå inte som om du vill lägga dig i. Sen har ju vissa svårt med råd övh, men hon kommer säkert nämna något om att den inte fällt som den ska, och då får du ju tillfälle att på ett schyst sätt komma med råd! =)

nja, vet inte om jag kan hålla med dig om att dom flesta har koll på att tandstatusen bör kollas oftare på äldre hästar :crazy: tycker det är allt för ofta man hör att -det är inga fel på tänderna, pålle äter all sin mat....att dom sedan inte alltid klarar att tugga den ordentligt är ju en annan femma :crazy: eller är såriga i kinderna.

hade en veterinär hemma i mitten av -90 som inte ansåg att man skulle röra tänderna på äldre hästar alls :eek:

min "gamling" behövde sin första behandling först när hon passerat 20, numera behöver hon ses över 2-3 ggr om året. hela bettet ser ut som en näbb :angel:

*KL*

Har vart o klippt pållan och måste onekligen säga att det BEHÖVDES! :eek:
Stackarn hade ju över 1dm lång päls under magen och säkert 1.5dm långt under halsen :crazy: var småsvettig under allt det även en svalare dag som denna med 10-15 plusgrader (av att bara stå i hagen och mumsa på hö).
Dessutom hade det tovat sig rejält udner magen så vi fick klippa med sax i omgångar och sen ta maskinen, sen sax osv.

Ni skulle sett henne! Jag har då aldrig sett så lång päls på en häst!! Ens på vintern. Ändå håller jag på med nordsvenskar just... och kallblod... Har sett en gammal islänning med nåt åt det hållet men inte riktigt.

Däremot tycker jag INTE att hästen var så bedrövlig i kroppsformen som jag mindes från i höstas. Den såg faktiskt helt okej ut för att vara så gammal. Så det blev ingen diskussion om den saken.

Hästen såg genast minst 5år yngre ut när den blev av med pälsen under magen och på halsen. ;) Innan såg hon så himla hängig ut och man fick inblicken av en häst med en väldig hängmage och dålig överlinje... Det försvann när man klippte bort håren! :idea:

Förresten har madamen ca 1dm långt SKÄGG under hela "hakan" (från mulen till ganascherna) också! *fniss* Hon kallas tydligen för "Skäggiga damen" :rofl: . Ja jösses... ni skulle sett henne... :D

kan du inte sätta ut ett kort, nyfiken på hur en så gammal häst ser ut i kroppen, min är 10 år yngre o har tappat en del på sistone

kanske det är curshings hon har, det drabbar framför allt äldre ston sa min vet. alla blir inte "lockiga" som min men tydligen så har dom oftast JÄTTE lång och tjock päls (det har min med) samt svårt med pälsfällning

Dt första även jag tänker på. Extrem långhårigthet är ofta första symtomet på cushing på äldre hästar.
PL

Tänkte just skriva det. Det var första tecknet på vår häst. Sen kom tyvärr andra problem där fångattackerna var värst och orsken till att vi måste ta bort honom:crazy:
Han föll aldrig ur som en del gör.

Som väl är kommer äldre hästar ofta inte längre än till långhårighetstadiet.
PL

förlåt, måste "låna" tråden lite :o

har inte riktigt fått frågat min veterinär, men vad kan man vänta sig sedan och hur snabbt ? min "gamling" fick diagnosen i början av året när hon va och fixade tänderna, då pga. att hon är som en "pudel" i pälsen, lika hårda lockar och det va mer i "förbifarten".

han nämde bara att dom kan bli lockiga och framförallt långhåriga samt ha problem med fällningen (därimot pannluggen har minskat i samma takt som pälsen blivit längre och tjockare, där är inte mkt. kvar), och att det oftast drabbar äldre märrar (nåt med hormon ?). förmodligen har hon haft det länge, men jag har inte reagerat på det och ingen annan heller :crazy:

kan du inte sätta ut ett kort, nyfiken på hur en så gammal häst ser ut i kroppen, min är 10 år yngre o har tappat en del på sistone

Okej det kan jag faktiskt. Tog ett kort på madamen EFTER klippningen. Glömde tyvärr ta ett INNAN :( .
DSC04085.jpg

Jag tycker denna dam ser bra ut för sin ålder! ;) (27år)

Min egen syntes det inte nånstans att hon var över 20år (22). Hon var också en nsv brukshäst. Både kroppsligt och i munnen (enligt veterinären) var hon mer som en 10-15-åring :D , se här:
uppstlld2.jpg

På bilden är hon alltså snart 22år gammal. Ett halvår senare togs hon tyvärr bort pga spatt. Jättesynd för hon var så himla fräsch annars! :(

Det är nog ganska individuellt när och hur de faller ur pga ålder men jag tror inte det behöver ske om man har goda kunskaper om hur man fodrar hästar och kunskap om gamla hästars behov (större proteinbehov, noga koll på tänderna osv). På så sätt kan man iaf hålla hästen fräsch LÄNGE även om den ändå till slut kanske börjar falla ur (naturligt om de inte hålls igång heller, då förlorar ju både männsikor och djur muskelmassa).
I din hästs fall, som bara är 17år?, beror det nog snarare på felutfodring skulle jag tro. Vad har du för foderstat? Har du analys på höet?

Senast ändrad:

kanske det är curshings hon har, det drabbar framför allt äldre ston sa min vet. alla blir inte "lockiga" som min men tydligen så har dom oftast JÄTTE lång och tjock päls (det har min med) samt svårt med pälsfällning

Ja du. Det kan det väl mycket väl vara! :crazy: Jag har knappt hört talas om curshings förut men det låter som det skulle kunna vara det.
Hon hade dessutom nån slags FÅNGANFALL för några veckor sen... och just nu vilar hon. *hmm*
Men veterinären hade inte nämnt nåt om nån curshings... Han var tydligen osäker på om det ens var fång.

Kanske är det dags för madamen att få lämna jordelivet... Vi får väl se om hon återhämtar sig från fångattacken (eller vad det nu var).

Detta tyder kanske på Cushing. Drabbar framförallt äldre hästar och brukar bero på en tumör i hypofysen. Hypofysen styr bland annat binjuren och resultatet blir att binjuren påverkas till att tillverka kroppseget kortison i för stor mängd. Symptomen är viktminskning, onormal hårrem-lång och lockig päls, svettningar, ständigt för hög sockerhalt i blodet, socker i urinen, ökad urinering, fång och ökad känslighet för infektioner. Sjukdomen är inte medfödd.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Varje höst och vår går min häst "ned sig" i samband med pälssättning /fällning. Hans patellaupphakning kommer tillbaka (är näst...
2
Svar
22
· Visningar
3 787
Hästvård Vår gammelponny som får väääldigt mycket päls gick oklippt i vintras. Nu har det varit uppåt 10 plus i en månad och han, till skillnad...
2
Svar
21
· Visningar
4 135
Senast: Ajabaja
·
Hästvård Är det normalt att hästen fäller päls på sommaren? Bör man göra något åt det, ge något tillskott eller är det bara att vänta på att det...
2
Svar
22
· Visningar
8 116
Senast: Bison
·
Hästvård Min kära lilla shettis verkar för andra året i rad välja fel sommarpäls. Han blir i år 20 år & är tokigt fräsch & pigg. Han har i...
Svar
5
· Visningar
2 410
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka