Gammal häst, nej inte än...eller?

SusieQ

Trådstartare
Var igår och grillade med några vänner,alla håller på med hästar i olika former från motionsridning till tävling och träning i hopp o dressyr samt trav.
Jag tävlar handikappdressyr och har en underbar häst utb. St:Georges, hon är dock 18 år gammal, men frisk som en nötkärna (har röntgenbilder som en unghäst) och är pigg på livet.
Helt plötsligt får jag frågan, " Men du letar väl ny häst nu?"
Chockad svarar jag: "Nej hon har många år kvar och tycker fortfarande att det är kul att träna och tävla".

Personen som ställde frågan ser oförstående på mig, varpå jag fortsätter.
" Sålänge hon vill och orkar kör vi på, sen ska hon gå till avel"
Hur tänker folk? Är det slit och släng som gäller inom hästsporten?

Till saken hör kanske att personen i fråga inte är jätteförtjust i mig.
Dessutom satt hon själv länge och red på en gammal arab som trampade igenom kotorna båda bak. (vilket jag inte förstod varför)

Min undran är väl egentligen, hur ser folk (ni) på gamla hästar.
Är det bara åldern som spelar in?
Enligt mig kan en 10åring vara gammal om den tex är sliten i leder och trött på livet (har sett detta allt för många ggr). Medan en sån som min verkar kunna gå hur länge som helst.

Sv: Gammal häst, nej inte än...eller?

Jag håller med din veterinär!
Jag har inte haft några yngre hästar som varit utslitna själv men vet ändå om en hel del. Själv har jag däremot haft många gamlingar som varit pigga och fräscha upp i 30 års åldern. Den älste som tävlat aktivt var 26 år när han fick sluta tävla på högre höjder. Själv hade han nog gärna fortsatt men ryttaren växte ur honom.

Visst är det slitochsläng. Vi har två 17-åringar, jättetrevliga hästar bägge två, de får ju en del erfarenhet med åldern. Själv har jag tröttnat (för tillfället i alla fall) att rida unghästar, det är ju en lite annan kopp te att sitta på outbildade med mindre livserfarenhet.

Den ena kusen har vi precis köpt, och jag har m e m blivit idiotförklarad som ö h t ger pengar för en så gammal häst, det verkar som jag varit och rotat på slakteriet och betalat överpris i somligas ögon. För priset har jag fått en häst med bra utbildning, schysst hälsostatus, i mina ögon otroligt avelsvärde (med många fina föl) och fullt ridbar.

Nä, just nu föredrar jag de där mognade hästarna, det blir enklare på det sättet.

(sa hon som åkte av sexåringen med buller och bång i början av sommaren och insåg att det kostar på att åka av efter 30... ;)

18 är väl ingen ålder:D Den har många år kvar om den är fräsch.

Precis vad jag tänker, alla som svarat här verkar tycka precis som jag, unga hästar i all ära. Men de "gamla" vet vart skåpet skall stå

Min häst känns som sagt inte gammal på något sätt, tvärtom och hon ska få tävla några år till iaf (om hon vill dvs).

Min häst är också 18 år ung. Jag köpte henne som hopphäst när hon var 8, tränade och tävlade några år men sedan började hon stanna. Hon har inte sådär jättebra hovar utan det gjorde ont i hennes tunna sulor när hon landade. Efter det hade både hon och jag tappat gnistan och ägnade ett antal år åt skogsluffning.

Efter två byten av hovslagare och ett byte av stall vaknade så lusten att träna och tävla igen. Nu blev det dressyr, och vid 17½ års ålder debuterade vi innanför dressyrstaketen. En vecka efter hennes 18-årsdag gjorde vi debut på riktig tävling.

Om man jämför nu och för 10 år sedan så har hon blivit mycket starkare i kroppen (trampar på töm nu!), hon är lika mjuk och böjlig och har renare ben. Dessutom har hon 10 års mer erfarenhet, det finns inte mycket som skrämmer henne (däremot kan hon vara jättefjantig när hon är på det humöret) och hon är ett bra sällskap till unghästar som ska lära sig att vara ute i stora vida världen.

Jag har absolut som mål att fortsätta utbilda och utveckla oss, tack vare att mina ambitioner ökat känns hon yngre nu än för 3 år sedan, trots att hon fått några gråa hår :D

I mitt stall finns för övrigt en -76:a som promenadrids (halvblod, gått Msv hoppning), en -83:a som hålls igång varje dag (russ) och en -88:a som tävlar för fullt (halvblod, tävlar western riding, trail och pleasure). Så min dam är bara fjärde äldst :)

Precis som du skriver, en 10 åring kan vara gammal och sliten, med pålagringar och skador hit och dit, medans som din 18 åring, vara pigga och helt fräscha. Jag hade förut en ponny på 24 år, pigg som en mört, och blev riden av en liten tjej 4-5 gng i veckan. Fick ofta höra att "men lever den där än?", "ska du inte ta bort ponnyn snart"?
Jag blev lika vansinnig varje gång. Varför i hela fridens dar ta bort en ponny/häst, som är pigg och kry, och har glimten i ögat?
Svar på den frågan, brukade ungefär låta "ja men ponnyn är ju sååå gammal". Hmm, javisst, hon började bli till åren, men fortf pigg och frisk i kroppen. Jag tog bort henne av en helt annan anledning än åldern.

Nej lyssna inte på folk. Fortsätt rida och ha roligt. Den dagen hästen inte vill, och glimten i ögat försvinner, så är du den första som märker det.

Våra två barn har ett connemara sto som dom rider lite lättare ridning på. Ingen tävling alltså. Hon r pigg och kry. Hon leker, busar med fölisarna varje dag. Hon leker rodeo kung i hagen varje dag. Detta underbara sto är 25 år gammalt. Be din kompis tiga och fortsätt rid din häst.

Min fd D-ponny är i dagsläget 23 år gammal och frisk som en nötkärna. Vetrinärerna som träffat på honom blev chockade när de fick reda på hans ålder :D de trodde han var högst 15 så om du har en frisk häst har den många år kvar.

fd stallkompisen hade sin dressyrhäst på 20 också högt utbildad sen lånade hon en hopphäst på 18 :D Sunda friska hästar.

Vår låneponny kom hem till oss i maj i år, 20 år ung. Pigg, fräsch och trygg. Helt perfekt för min dotter!

Kom på ett exempel till!
En häst som jag fick ta över när han var så gammal att det inte längre gick att försäkra honom. Frågade jag på skoj mitt försäkringsombud om jag kunde försäkra flera år senare då ombudet var ute för en annan häst. Hela den gamla hästen gicks igenom tänder, ben andning rubbet. Jag sa att jag vet inte så mycket om mer än att den är import från Irland. Ombudet var beredd att ta honom i fyrtiotusen innan jag satte stopp och sa att han är minst 29 år gammal. Så välbehållen var han.

Alla verkar tycka att själva den fysiska åldern är inget att haka upp sig på utan mer hur hästen känns i övrigt. Precis som jag själv, och jag kan säga att jag inte tog åt mig av vad hon sa, jag blev bara chockad över att man förväntades leta ny häst när den man har är 18 år, men pigg och hur fräsch som helst, vi ska dessutom rida SM om ett par veckor och jag vet att hon inte är äldst där.

Skönt att höra att de är fler som har gamla hästar som inte alls är gamla i kropp och själ. Vet precis hur de är när folk reagerar "hur kan du då köpt en sån gammal häst eller orkar hon verkligen eller står där som frågetecken"
Själv har jag ett arabsto på 20år som jag köpte när hon var 17år och anledning var att jag ville ha en erfaren och mogen häst att börja på då jag tidigare bara ridit shettisar och travare.

Grejen var den att hon kom till inridning när hon var 15år och har bara blvit lite grundriden och hanterad horsemanchip och bott hos en tant som haft henne som bärplockarhäst.
Så man kan väl säga såhär att hon har inga gamla skador är pigg och fräsch och älskar att äntligen få komma ut på saker. Nog för att de inte riktigt vart som jag tänkt mig då hon var jätte jobbig till en början med all hantering och ridning men har lärt mig att gamla hästar visst kan vara som unga om de har hållt.

Rider Western och Distans på låg nivå med henne och de funkar toppen. Så jag sammanfattar det såhär. De är absolut inge fel på att ha äldre hästar de kan vara minst lika hållbara och fräsha som en ung häst.

Jag samlar på gamla kloka tanter! Min äldsta fyllde 30 i våras. Slutade rida henne förra året då hon blev akut sjuk. Hon repade sig dock och är nu hur pigg och busig som helst. Men hon tappade en del muskler under sin sjukdom och därför vill jag inte belasta henne med ridning nu.
De övriga är 17 och 20, rids så mycket vi hinner och är fräscha och fina. 20-åringen köpte jag i början av sommaren. Gillar verkligen dessa damer med sin erfarenhet och klokskap! Visst kräver det en mer uppmärksam rytttare som inte stressar hästen i uppvärmning osv men man får så otroligt mycket tillbaka!!

Min häst är 14 och enligt många andra alldeles för gammal redan!:confused: Rena pensionären! "Vill du inte fortsätta utecklas alltså?" har jag fått höra..:devil: Men det är såna som vet/hör åldern men inte träffar oss speciellt ofta..

Men, många som inte vet åldern, kanske ser oss för första gången, gissar stadigt på nåt mellan 4 och 7..:smirk:
Hästen är mycket ungdomlig i huvet och mycket fräsch i kroppen(peppar peppar) , tränas för fullt och utvecklas ffa forfarande, varför skulle jag byta nu? Han har aldrig varit bättre och blir med tiden bara finare och finare.

Tråkigt att folk ska göra hästarna gamla i förtid, många har många år kvar men får liksom inte chansen när de går över 15-årsstrecket.

Det spelar ingen roll hur gammal en häst eller ponny är så länge de är pigga och friska! Min ponny var i full gång ändå fram till hon fyllde 27 år. :D Vi tränade för fullt då och min ponny visade hur det skulle gå till på en löshoppning! Min 27 åriga ponny hoppade som högst 140 och dundrade runt och visade hur det skulle gå till. :D

Jag tror det många gör fel är att de ställer av sina äldre hästar för tidigt för de tycker de ska gå och ha det bra i en hage och njuta av livet. Jag tror det är bäst och hålla i gång så länge de själv vill, orkar och tycker det är skoj!

Min häst är 14 och enligt många andra alldeles för gammal redan!:confused: Rena pensionären! "Vill du inte fortsätta utecklas alltså?" har jag fått höra..:devil: Men det är såna som vet/hör åldern men inte träffar oss speciellt ofta..

Men, många som inte vet åldern, kanske ser oss för första gången, gissar stadigt på nåt mellan 4 och 7..:smirk:
Hästen är mycket ungdomlig i huvet och mycket fräsch i kroppen(peppar peppar) , tränas för fullt och utvecklas ffa forfarande, varför skulle jag byta nu? Han har aldrig varit bättre och blir med tiden bara finare och finare.

Tråkigt att folk ska göra hästarna gamla i förtid, många har många år kvar men får liksom inte chansen när de går över 15-årsstrecket.

Jag har inte utvecklats så mycket i min ridning som jag gjort sen jag köpte min då 16 åriga häst för 2 år sedan, då har jag ändå ridit i 20 år. Både jag och hästen utvecklas fortfarande, iaf som ekipage.

Jag fattar inte vad människor har emot äldre hästar. Så länge hästarna mår bra, är pigga och fräscha så tycker jag att man ska fortsätta rida dem som vanligt.

I det stallet jag rider nu, så har vi en 20 årig arabdam, pigg och glad. Henne rider vi som vanligt. Hon har precis fått föl, så nu ska hon igång och sen ska hon tävlas lätt i några år innan hon blir pensionär.

I det förra stallet så hade vi en 23 årig ponny. Han var fortfarande med i ponnyallsvenskan, hoppning. Det bästa han visste var att hoppa. Klippte 110 utan problem.

Så min personla åsikt är: Njut av hästarna så länge man kan. De säger oftast ifrån när de inte orkar längre.

Jag har inte utvecklats så mycket i min ridning som jag gjort sen jag köpte min då 16 åriga häst för 2 år sedan, då har jag ändå ridit i 20 år. Både jag och hästen utvecklas fortfarande, iaf som ekipage.

Du ser!
Är i precis samma situation.

Jag har inte läst vad alla har skrivit men inom hästvärlden är det inte bara slitochsläng när hästarna blir för gamla. Jag har en 2,5 åring och folk har redan börjat tjata om att jag ska sälja henne, få pengar och köpa en bättre häst. Hon är min kompis och inte pengar i mina ögon men tyvärr ser inte alla hästar som en kompis utan som ett tävlingsredskap, nästan som en fotboll i vissa fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 339
Senast: Ingela_S
·
Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 353
Senast: bambam
·
R
Hästmänniskan Jag är för tillfället i valet och kvalet om jag satsa helt på hästar, eller skaffa mig en "vanlig" utbildning och ha ridningen bredvid...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: Tompa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama