SusieQ
Trådstartare
Var igår och grillade med några vänner,alla håller på med hästar i olika former från motionsridning till tävling och träning i hopp o dressyr samt trav.
Jag tävlar handikappdressyr och har en underbar häst utb. St:Georges, hon är dock 18 år gammal, men frisk som en nötkärna (har röntgenbilder som en unghäst) och är pigg på livet.
Helt plötsligt får jag frågan, " Men du letar väl ny häst nu?"
Chockad svarar jag: "Nej hon har många år kvar och tycker fortfarande att det är kul att träna och tävla".
Personen som ställde frågan ser oförstående på mig, varpå jag fortsätter.
" Sålänge hon vill och orkar kör vi på, sen ska hon gå till avel"
Hur tänker folk? Är det slit och släng som gäller inom hästsporten?
Till saken hör kanske att personen i fråga inte är jätteförtjust i mig.
Dessutom satt hon själv länge och red på en gammal arab som trampade igenom kotorna båda bak. (vilket jag inte förstod varför)
Min undran är väl egentligen, hur ser folk (ni) på gamla hästar.
Är det bara åldern som spelar in?
Enligt mig kan en 10åring vara gammal om den tex är sliten i leder och trött på livet (har sett detta allt för många ggr). Medan en sån som min verkar kunna gå hur länge som helst.
Jag tävlar handikappdressyr och har en underbar häst utb. St:Georges, hon är dock 18 år gammal, men frisk som en nötkärna (har röntgenbilder som en unghäst) och är pigg på livet.
Helt plötsligt får jag frågan, " Men du letar väl ny häst nu?"
Chockad svarar jag: "Nej hon har många år kvar och tycker fortfarande att det är kul att träna och tävla".
Personen som ställde frågan ser oförstående på mig, varpå jag fortsätter.
" Sålänge hon vill och orkar kör vi på, sen ska hon gå till avel"
Hur tänker folk? Är det slit och släng som gäller inom hästsporten?
Till saken hör kanske att personen i fråga inte är jätteförtjust i mig.
Dessutom satt hon själv länge och red på en gammal arab som trampade igenom kotorna båda bak. (vilket jag inte förstod varför)
Min undran är väl egentligen, hur ser folk (ni) på gamla hästar.
Är det bara åldern som spelar in?
Enligt mig kan en 10åring vara gammal om den tex är sliten i leder och trött på livet (har sett detta allt för många ggr). Medan en sån som min verkar kunna gå hur länge som helst.