Gammal dam tappar hull ?

N

Ninen

Jag har en liten shettisdam som blir 27 år i sommar, hon är pigg och glad med mycket energi. Men nu på vintern tycker jag att hon har tappat lite hull, ryggraden har börjat sticka upp och revbenen känns ganska tydligt. Hon har en superlång vinterpäls så hon ser ut att vara i fint skick men när man känner efter så märker man att att hon inte är i lika bra hull som t.ex. i somras.

Nu funderar jag på vad detta beror på. Åldern? För dålig träning/motion? Fodret? Mask? Dåliga tänder? Årstiden? :confused:

Hoppas någon har nåt tips eller liknande, vill verkligen inte att min härliga tant börjar tyna bort :cry:

Sv: Gammal dam tappar hull ?

Har du kollat tänderna? Kollat mask?
Vad får hon för foder?

Gamla hästar får lite ändrade förutsättningar som du själv är inne på. Tänderna är inte längre i toppform i vilket skick de är varierar väldigt mellan olika hästar. Men de får svårare att tugga med stigande ålder. Många har fått gå över till lusern eller liknade foder istället för vanligt hö och ensilage till sina gamlingar p g a de inte kan tugga och mala sönder det längre. Är det riktigt illa kan de behöva äta sitt foder som gröt (t ex uppblött lusernpellets).
En annan bit är att äldre hästar får ändrad ämnesomsättning och kräver mer av sitt foder än de gjort i yngre dagar. Det är inte ovanligt att de behöver täcke på vintern eller när det regnar för att hålla värmen. Så om du kör samma foderstat och värden som du brukar ha gjort kan det vara så att damen har svårt att hålla värmen och får lägga mycket av sin energi på det istället för att hålla hullet.
Klart att det kan vara mask också men det är mindre troligt att du får en så kraftig reaktion på bara det hos en äldre häst. Men om det är en kombination av allt så kan ett parasitangrepp göra stor skada.

Så se över hennes tänder och kolla upp hennes foderstat ordenligt. Gör ett träckprov för se hur hon har det med mask. Då hittar du nog orsaken till att hon tappar.

Har du kollat tänderna? Kollat mask?
Vad får hon för foder?

Tyvärr har hennes tänder inte blivit raspade på ett bra tag i och med att när hon senast skulle raspas så hände det en olycka, hon hade fått lugnande men reste sig, slog över/föll och landade på en kvinnas handled så att den gick av. Detta är bara vad jag har hört, hon var inte i min ägo då. Så tyvärr har hennes tänder inte blivit kollade sedan dess eftersom hon är en envis liten jäkel ;) Men hon har inte så värst bra tänder, smaskar mycket och tuggar stort.

Avmaskad blev hon för några veckor sedan så masken tror jag att jag kan räkna bort.

Ponnyerna kommer ut på morgonen och får hösilage i hagen. De är ute ända till kvällen och då de kommer in (ca kl 18) får de lite hö att äta. Kl 21 brukar de få sin kvällsmat som består av Greenline (uppblött, blir till en gröt) blandat med lite krosshavre och mineraler. Samt kvällshö.
Detta är vad hon har ätit de senaste 4-5 åren så jag har inte velat ändra på foderstaten. (Hon kom hem till mig i slutet av juli 2008)

Senast ändrad av en moderator:

En annan bit är att äldre hästar får ändrad ämnesomsättning och kräver mer av sitt foder än de gjort i yngre dagar. Det är inte ovanligt att de behöver täcke på vintern eller när det regnar för att hålla värmen. Så om du kör samma foderstat och värden som du brukar ha gjort kan det vara så att damen har svårt att hålla värmen och får lägga mycket av sin energi på det istället för att hålla hullet.

Tack för dina goda tips!
Just det där med att hon har svårare att hålla värmen har jag faktiskt börjat fundera på, hon har supertjock vinterpäls men kanske det är kallt ändå?
Kanske jag skulle börja ha på täcke i hagen, de går ju ändå ute nästan 12 h/dag!
En gång i höstas då det hade regnat så hittade jag lillponnyn darrandes i hagen (större ponnyn var helt normal) så jag tog genast in ponnyerna och torkade lillponnyn torr + satte fleecetäcke på. Så kanske hon har svårare att hålla värmen nu för tiden!

Foderstaten räknade jag upp i mitt föregående inlägg, kolla gärna om du har några synpunkter på den. Tänderna skrev jag också om där :)

Men hon har inte så värst bra tänder, smaskar mycket och tuggar stort.

Desto större anledning att kolla tänderna. En häst i den åldern kan ha problem med tandlossning, foderinpackningar osv som kan kräva åtgärder (inte raspning dock). Ta kontakt med en vet med vidareutbilnding inom hästtandvård så får du hjälp. Kolla med djurtandvårdskliniken.se så får du hjälp med namn.

Avmaskad blev hon för några veckor sedan så masken tror jag att jag kan räkna bort.
För några veckor sedan låg parasiterna i dvala och avmaskningen får ses som helt bortkastad. Ta istället en Kolla Masken på henne när vårvärmen börjar komma så får du besked. Eller kontrollerades parasitstatus innan avmaskningen? Varför avmaskad då alls?

Ponnyerna kommer ut på morgonen och får hösilage i hagen. De är ute ända till kvällen och då de kommer in (ca kl 18) får de lite hö att äta. Kl 21 brukar de få sin kvällsmat som består av Greenline (uppblött, blir till en gröt) blandat med lite krosshavre och mineraler. Samt kvällshö.
Detta är vad hon har ätit de senaste 4-5 åren så jag har inte velat ändra på foderstaten. (Hon kom hem till mig i slutet av juli 2008)

Magrar hon av kräver hon mer foder. Äldre hästar med eftersatt tandstatus kan ha svårt att tillgodogöra sig hö. Lusernhack, alfalfakuber mm är ett bra alternativ. Hur mkt hösilage och hö får hon? Vad är Greenline?

tiotiotiotio

Om hon haft samma foder under flera år så tyder det på att hon numera kräver mer och/eller inte kan tillgodogöra sig grovfodret längre. Så det är inte fel att ge henne lite mer. Vet inte vad Greenline är men misstänker att det kan vara någon typ av lusern. Om det är det så så hade jag ökat den givan och kanske gett gröten även vid fler mål per dag.

Tyvärr har hennes tänder inte blivit raspade på ett bra tag i och med att när hon senast skulle raspas så hände det en olycka, hon hade fått lugnande men reste sig, slog över/föll och landade på en kvinnas handled så att den gick av. Detta är bara vad jag har hört, hon var inte i min ägo då. Så tyvärr har hennes tänder inte blivit kollade sedan dess eftersom hon är en envis liten jäkel ;) Men hon har inte så värst bra tänder, smaskar mycket och tuggar stort.

)
Om lilla hästen hade ont i munnen så förstår jag att hon protesterade!
Låter ju som hon har stora tandproblem och förutom att foderanpassa så måste du veta vad som är fel i munnen.
En skicklig veterinär eller tandläkare är också bra hästmänniskor och kan förutom att sedera rätt ,också hantera en häst på rätt sätt .
Följ TantEsters goda råd och låt en kunnig människa kolla upp din lilla häst i munnen:bow:
Lycka till!

Hej!

Visst är det mysigt med våra gamlingar, men de kräver lite extra omsorg. Själv har jag en dam på 32 år! :love: För att hålla henne i form har hon fått lusern hack eftersom hon ibland tuggar "bussar" av hö. Hon har även lättare för att tugga ensilage än hö, så det får hon sedan två år tillbaka kombinerat med lusern och en ordentlig havre och betforgiva. (Hon får mest kraftfoder i stallet, som en tävlingshäst! :D) Sedan är ett tips jag fått från veterinär att man kan ge OLJA. Då får hästen i sig fett = energi på ett enkelt sätt utan att behöva tugga så mycket, bara att blanda i kraftfodret. Hon sa att vi kunde ge vår D-ponny upp till 1,5 dl per dag så du får väl anpassa det efter shettis. Rikigt så mycket har vi inte gett eftesom det inte behövts i år då hon ätit bättre än förra året och trappa upp successivt som vanligt förstås. I övrigt instämmer jag med att tänderna bör kollas, dock inte raspas. Kan ge större problem än hon redan har, det fick vi erfara med vår dam för några år sedan. Hon fick jätteproblem efter en raspning, kunde liksom inte ställa om efter att ha ändrats så "drastiskt" i munnen. Det var mina tips! Lycka till! /Mayara:bump:

Apropå att raspa en gammal häst; nej, det är sällan lämpligt. Om hästen har stora hakar som skadar slemhinna i kind eller gom så är det däremot nödvändigt. Problemet med att raspa gamla tänder är att tandrötterna nu är så korta att tandens förankring inte säkert klarar av påfrestningarna. De kan helt enkelt lossna. Förmodligen är det det som har hänt din häst.

Lösa tänder gör ont och ökar risken för foderinpackningar.

Det finns heller ingen anledning att försöka korrigera bettfel hos en gammal häst... Har det funkat i alla år så funkar det ett tag till. Ett ändrat bett kan ge problem med smärta i käkleder mm i den ålder. Korrigera bett ska göras hos unga djur, därav de tidiga besöken hos tandläkarvetten. Men som sagt; hakar osv som skadar måste förstås jämnas till även hos gamlingar.

Svarar på några av era frågor nu :)

Vad är Greenline?

Det liknar pellets, måste blötläggas för det sväller något enormt och blir då till en slags gröt. Det består egentligen i princip bara av gräs och hö.

Hur mycket hö får hon?

Om kvällarna brukar hon få en redig famn men nästa morgon har hon spritt ut rätt mycket av höet i boxen. Hon tycker om att stå I höet och äta men då blir det ju lätt att hon grisar ner det och då inte äter det. Skulle hönät hjälpa?
I hagen brukar jag ge en stor säck med hö men den större ponnyn är ju boss så hon äter nog det mesta av höet.

Om lilla hästen hade ont i munnen så förstår jag att hon protesterade!

Jag tror faktiskt inte att hon protesterade för att hon hade ont, jag tror inte ens att de hann få upp munnen förrän hon stegrade. Hon har blivit ganska dåligt "uppfostrad", man måste kompromissa med lilla fröken för att det skall gå. När hovslagarn kommer och ska verka hovarna måste man "muta" henne med lite bröd eller morötter för att hon ska stå stilla. Ska man borsta henne så bör man inte göra det i boxen heller, i så fall är det på egen risk :angel:

Så nu har jag några frågor också, vad är lusern? ^^ Jag bor i Finland och jag måste erkänna att vi är ganska efter inom hästvärlden (enligt min åsikt)!

Mayara, hurudan olja gav du åt din ponny? :)

Tack för alla tips! :)

Vad jag förstår så vet du inte hur många kilo hö din häst får? En "famn" som dessutom trampas ut i boxen (hon kanske inte kan äta hö pga tänderna) kan ju vara allt från 0-5 kg? Och vad väger en stor säck?

Du måste gå igenom vad hästen verkligen får att äta och vad hon lyckas äta! Hur mycket kraftfoder får hon? Greenline låter ju bra i det här fallet, men hur mycket ger du och vad innehåller det?

Tänderna måste kontrolleras. Det låter sannolikt att hästen har rejäla smärtor från munnen och inte klarar att äta så mycket foder hon behöver. Det är mkt plågsamt - svält pga smärta. Ring veterinär.

Med sedering kan vilken häst som helst undersökas. En bra sederad häst står inte på bakbenen och slår runt. Det handlar om dos.

Nej, tyvärr vet jag inte exakt hur många kilo höet väger eftersom jag inte har någon hövåg. Men en stor säck menar jag en såndär blå stor som är från posten, det står t.o.m Sverige Post (typ) på den så jag antar att ni där i grannlandet vet hur en sådan ser ut? Eller? En sån full får de iaf och den väger nog en hel del, känns i axlarna efter att ha dragit den till hagen. Svårt att gissa hur mycket men.

Jag brukar mäta upp en liter greenline som sväller till ungefär 2 liter och då delar jag det åt ponnyerna. Så hon får ungefär en liter greenline med 1 mått mineraler och ca ½ liter krosshavre.

Jag tror också att tänderna borde kollas upp men att det är så allvarligt att det är plågsamt tror jag faktiskt inte, hon äter upp allting man ger åt henne mycket snabbt, förutom då höet som tar lite längre tid att äta.

och ang. sederingen så ska ni inte "anklaga" mig för vad som hände, jag var inte där och jag vet ej hur mycket de gav och om det ens hade börjat verka innan de öppnade munnen. Jag tror också att det skulle gå bra att kolla hennes tänder nu, hon har förändrats massor till humöret under en ganska kort tid. Men lugnande behövs isf troligen.

Kraftfoder och pellets brukar vara mindre smärtsamt att äta än hö. Och eftersom hon lämnar hö + att du skriver "Men hon har inte så värst bra tänder, smaskar mycket och tuggar stort" tyder på att det gör ont!

Jag har verkligen inte anklagat dig för en olyckshändelse i samband med sedering hos den förre ägaren. :confused: Sådant händer, men det är ingen anledning att inte kolla tänderna nu!

Kraftfoder och pellets brukar vara mindre smärtsamt att äta än hö. Och eftersom hon lämnar hö + att du skriver "Men hon har inte så värst bra tänder, smaskar mycket och tuggar stort" tyder på att det gör ont!

Jag har verkligen inte anklagat dig för en olyckshändelse i samband med sedering hos den förre ägaren. :confused: Sådant händer, men det är ingen anledning att inte kolla tänderna nu!

Kan det inte bero på att hon har dåliga tänder också? Alltså typ ovassa? Vad är det som gör att det tar ont? Jag är inte bra på hästens mun/tänder så det är bra att du berättar :) Kan man underlätta ätandet av höet?

och jag menade inte enbart till dig utan åt andra att jag inte hade något med olyckshändelsen att göra. Jag kom inte på ett bättre ord än anklaga, därför var det inom "". Så jag medger att jag formulerade mig dåligt, menade bara att jag inte kunde göra något åt olyckan :)

Hej!

Hon fick vanlig raps- eller solrosolja som man kan köpa i vilken mataffär som helst. Lidl eller Willys brukar har storförpackning billigt!

Hej!

Hon fick vanlig raps- eller solrosolja som man kan köpa i vilken mataffär som helst. Lidl eller Willys brukar har storförpackning billigt!

okej, tack så mycket för tipset! tror jag ska prova blanda i maten ikväll! :)
Hur mycket vore passligt för en liten shettis? ½ dl ? mindre?

Mitt gamla halvblod (21 år)föll ur en del i somras - värmebölja och föl vid sidan bidrog, hon stod helst inne i lösdriften hela dagarna ist för att äta... Vid första tecknen gav jag henne förstärkt tilläggsfoder = 1-2 kg lusernhack, 8 dl betfor (torrmått), 1,5 kg havre och 4 dl olja per dag + ett par matskedar salt. Dessutom stängde jag lösdriften på nätterna så hon iaf gick ut och betade på nätterna. Jag har tillgång till stor spannmålsvåg och vägde henne regelbundet, på det sättet har man bra koll och behöver inte gå till överdrift åt något håll. Hon återhämtade sig snabbt och fölet var välmående hela tiden. Olja är jättebra och rekommenderas ofta till gamla hästar, gärna i kombination med betfor som innehåller fibrer. Det går att ge ganska stora givor olja, 1-1,5 dl per 100 kg och dag.

okej, olja låter som något jag absolut kan prova på! :) Så jag kan lägga ungefär 1 dl olja i kvällsmaten?
Det kan väl inte skada heller?

Börja med 1/2 dl i en vecka, höj sedan till 1 dl! Ge gärna ett par dl betfor också.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 831
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag förlorade tragiskt nog mitt 5 månader gamla föl för två veckor sedan. Jag har nu fått hem mamma häst från stuteriet. Och som många...
Svar
12
· Visningar
1 812
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Jag har en gammal dam här hemma som snart är 27 år, hon är fin i kroppen för sin ålder, lite bukig (fölmärr och stått i några år efter...
2
Svar
20
· Visningar
2 927
Senast: Lydia
·
Foder & Strö Min häst har börjat bli gammal, hon är en fjording på 28 år nu. Hon har tidigare inte visat några större ålderstecken, men i år märks...
Svar
6
· Visningar
2 226
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka