Gammal dam tappar hull ?

Sv: Gammal dam tappar hull ?

Hej!

Visst är det mysigt med våra gamlingar, men de kräver lite extra omsorg. Själv har jag en dam på 32 år! :love: För att hålla henne i form har hon fått lusern hack eftersom hon ibland tuggar "bussar" av hö. Hon har även lättare för att tugga ensilage än hö, så det får hon sedan två år tillbaka kombinerat med lusern och en ordentlig havre och betforgiva. (Hon får mest kraftfoder i stallet, som en tävlingshäst! :D) Sedan är ett tips jag fått från veterinär att man kan ge OLJA. Då får hästen i sig fett = energi på ett enkelt sätt utan att behöva tugga så mycket, bara att blanda i kraftfodret. Hon sa att vi kunde ge vår D-ponny upp till 1,5 dl per dag så du får väl anpassa det efter shettis. Rikigt så mycket har vi inte gett eftesom det inte behövts i år då hon ätit bättre än förra året och trappa upp successivt som vanligt förstås. I övrigt instämmer jag med att tänderna bör kollas, dock inte raspas. Kan ge större problem än hon redan har, det fick vi erfara med vår dam för några år sedan. Hon fick jätteproblem efter en raspning, kunde liksom inte ställa om efter att ha ändrats så "drastiskt" i munnen. Det var mina tips! Lycka till! /Mayara:bump:

Undrar om du har någon bild på din 32: åring?....:idea:

Kan det inte bero på att hon har dåliga tänder också? Alltså typ ovassa? Vad är det som gör att det tar ont? Jag är inte bra på hästens mun/tänder så det är bra att du berättar :) Kan man underlätta ätandet av höet?

och jag menade inte enbart till dig utan åt andra att jag inte hade något med olyckshändelsen att göra. Jag kom inte på ett bättre ord än anklaga, därför var det inom "". Så jag medger att jag formulerade mig dåligt, menade bara att jag inte kunde göra något åt olyckan :)

Jo, absolut. Sk senilt glattbett är vanligt på äldre hästar, och då brukar de få svårt att mala sönder fodret ordentligt. Emellertid har jag aldrig sett en häst med ett "okomplicerat" glattbett - ofta finns det riktigt fula hakar, lösa tänder och foderinpackningar också. En häst med glattbett brukar inte heller gapa stort och smaska.

Visst vore det bra om din häst inte har ont i munnen, men du bör ju absolut låta undersöka hennes mun för att se att hon inte har problem som går att åtgärda. Varför är du så ovillig att göra en ordentlig munhåleundersökning? Jag tycker att det borde vara en självklarhet?

... Varför är du så ovillig att göra en ordentlig munhåleundersökning? Jag tycker att det borde vara en självklarhet?

Jag skulle inte säga att jag är ovillig, däremot vill jag inte stirra mig blind på att det ÄR ont i munnen hon har och inte något annat. Men visst vore det bra att någon kollar igenom munnen på henne!

och sen, utan att någon kallar mig kall och elak, känns det lite "onödigt" att betala massor med pengar till en hästtandläkare för en så gammal häst. Klart att jag vill ponnyns bästa men ändå. Man får ju inte ens försäkring på hästar över 16 år .. Här i Finland vet jag inte riktigt vem jag skulle ta kontakt med heller, veterinären?

Smaskat har hon gjort så länge jag minns och ändå varit i bra hull.

och sen, utan att någon kallar mig kall och elak, känns det lite "onödigt" att betala massor med pengar till en hästtandläkare för en så gammal häst. Klart att jag vill ponnyns bästa men ändå. Man får ju inte ens försäkring på hästar över 16 år .. Här i Finland vet jag inte riktigt vem jag skulle ta kontakt med heller, veterinären?

Kall och elak, vet jag inte, men du vill inte ge din häst den vård den förtjänar. Jag har lite svårt för sådant. Självklart ska man inte stirra sig blind på att det är munnen som krånglar, men i det här fallet är det det första du måste utesluta, jämte parasiter.

Jag förstår att jag inte kan övertala dig, så lyssna du till alla råd ang dosen lusern och olja du får, du verkar ju vara mer benägen att slänga ut pengar på sådant. Uppblött lusern och rapsolja hjälper säkert din häst att få i sig den näring hon behöver, så prova det du.

Jag skulle inte säga att jag är ovillig, däremot vill jag inte stirra mig blind på att det ÄR ont i munnen hon har och inte något annat. Men visst vore det bra att någon kollar igenom munnen på henne!

Varför inte börja i rätt ände?
Gamla hästar är väl de som är mest värda att få en värdig ålderdom?
Jag blir ledsen över din inställning.
Ta reda på fakta innan du ojar dig över att det kostar pengar...
Är skadorna i munnen för svåra så ta beslutet då hur mkt pengar du vill kosta på din gamla vän.
Har du inte råd så avlivar du hästen,så enkelt är det.
Bra hull=smärtfri är BULLSHIT!
Lär av andras erfarenheter och låt inte din envishet och okunskap drabba din gamla kompis.
Du kommer ångra dig när du vet bättre..
Lycka till.

Svar till er båda.

Klart jag vill ge min häst den vård hon förtjänar! Det jag har glömt att nämna är att hon är min i praktiken men i papprena är hon X-s häst. Hon är här hemma hos mig på pension. Jag tror inte X är villig att betala detta, h*n betalar inte ens verkning. Så att få mina föräldrar (jag jobbar inte och kan ej förtjäna egna pengar) att betala kan bli lite knepigt.
Men försöka kan man ju, kan ju börja med att låta hovslagarn kika i munnen (han sköter också tänder) nästa gång han kommer. Vill inte verka som att det är "skit samma" med ponnyns tänder, behöver det fixas så måste vi väl försöka fixa det på ngt sätt.

Ang. oljan så har vi ju sån hemma och det skulle då vara lätt att lägga i maten. Oljan kan ju vara bra så länge tills någon kunnig kikar henne i munnen.

Olja kan du gott börja med nu. De där Green (vad de nu hette) låter likt lusern, så du kanske ska våga dig på att höja den givan också.

Jag vet ju inte hur kunnig din hosvlagare är, men om hans undersökning innebär att bända upp munnen på hästen (som enligt din utsago förmodligen kommer att försöka backa undan och/eller resa sig) och sticka in en rasp måste du ingripa. Det ska inte in en rasp i den hästens mun, begrips!! :devil: Han får heller inte stoppa in en munrulle eller annat liknande redskap i munnen på henne, det kommer förmodligen att spräcka de tänder hon har i behåll (gäller fö alla hästar, även de med bra tänder). Det kommer att göra situationen än värre. Hästen måste sederas, ha på sig en riktig munstege (grimma) och undersöka noga med bra ljus och rätt redskap.

Jag tycker att du ska ta ett samtal med x och berätta vad du har fått för information. Du kan ju inte veta om x är villig att betala en veterinärundersökning eller ej.

Ja, jag måste faktiskt säga att jag vet inte vad han har för utrustning men en munstege borde han ju ha eftersom han brukar raspa tänder åt folks hästar. (?)
Om han inte har den rätta utrustningen tror jag att jag ska ta och fråga en kunnig bekant, han har iaf munstege och sedering. :)
Kan jag förresten själv försöka titta in i hennes mun (bara lyfta på läppen) och finns det då några "varningstecken" jag kan kika efter?

Jag måste erkänna att jag tror jag har varit lite för lat och inte riktigt har velat inse att nånting "större" borde göras och nu vid lite eftertanke så vill jag ju att ponnyns tänder ska vara bra, hon är en sån härlig liten figur som jag inte vill mista pga av en envis typ som ska kalla sig hästvän, inte gör det som borde göras. Oj vilken lång mening det blev! :D

Men olja ska jag lägga i och lite mera greenline tror jag inte skadar heller. Så ska jag ta med henne och klättra, ryggmusklerna som hon hade i somras har inte fått träning på ett bra tag (inte mina heller för den delen :angel: ) ;)

Det kanske jag kan fixa fram men det får nog bli en annan tråd med gamlingar i så fall. Nu ser hon inte för rolig ut med decimeterlång päls! :cool:

Om kvällarna brukar hon få en redig famn men nästa morgon har hon spritt ut rätt mycket av höet i boxen. Hon tycker om att stå I höet och äta men då blir det ju lätt att hon grisar ner det och då inte äter det. Skulle hönät hjälpa?
I hagen brukar jag ge en stor säck med hö men den större ponnyn är ju boss så hon äter nog det mesta av höet.

Ninen: Skulle tippa att Ami fick ca 3 kg silage till kvällen då jag var med för några veckor sen. Hur mycket du ger på morgonen vet jag ju inte, men i säcken går väl kanske 6-7kg om du packar ordentligt. ;) Men i hagen har dom väl i princip fri tillgång ändå?

Angående hovslagarens kunskaper om hästens tänder så är jag lite skeptisk.. Han vet väl typ hur man raspar ner piggar och sånt, that's it.

Svarar på några av era frågor nu :)

Vad är Greenline?

Det liknar pellets, måste blötläggas för det sväller något enormt och blir då till en slags gröt. Det består egentligen i princip bara av gräs och hö.

fyller på: greenline e ju som lucern, bara i pelletsform, vad jag har förstått iaf ;) innehåller mkt protein!

en ponny som jag vet, är helt galen då man raspar, shettisen stagrar osv! ägaren har tagit ut vet, att raspa med lungnande och då har det gått bra.. men även min hovis har raspat den ponnyn men då har hon tydligen börjat blöda jättemkt osv.. så att de lungnande från vet. skulle ju vara en möjlighet.. dock mkt dyrare :P

ninen, hoppas det blir bättre med ami!

sen vill jag fråga.. alltså om man sätter på tex ett regntäcke om det blåser och regnar, blir inte hästen bara kallare då, då den inte kan fluffa upp pälsen som den gör då den har kallt?

Senast ändrad:

Vem har ni som hovslagare? Du kan skriva i PM ;)

o dedär me täcke så tycker jag att de nog blir varmare, om de blåser och regnar o de kommer ner ända till huden blir ju hästen nerkyld, de händ me ami en gång i höstas :/ Så tycker nog att de borde bli varmare me regntäcke, de kommer ju hud, pälslager, (fleecefoder) o sen själva täcket. Så tänker jag iaf ^^ :p :D

har för mig att man kan ge ganska stora mängder betfor till hästar som tappar i hull. läste det i någon tråd för ett tag sen.

hej!mitt tipps är kraft rehab. jag är super nöjd med den. mitt fullblod är äntligen fin i hullet.
på din lilla borde en säck funka länge.
lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 831
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag förlorade tragiskt nog mitt 5 månader gamla föl för två veckor sedan. Jag har nu fått hem mamma häst från stuteriet. Och som många...
Svar
12
· Visningar
1 812
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Jag har en gammal dam här hemma som snart är 27 år, hon är fin i kroppen för sin ålder, lite bukig (fölmärr och stått i några år efter...
2
Svar
20
· Visningar
2 927
Senast: Lydia
·
Foder & Strö Min häst har börjat bli gammal, hon är en fjording på 28 år nu. Hon har tidigare inte visat några större ålderstecken, men i år märks...
Svar
6
· Visningar
2 226
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka