Sv: Gammal dam tappar hull ?
Undrar om du har någon bild på din 32: åring?....
Hej!
Visst är det mysigt med våra gamlingar, men de kräver lite extra omsorg. Själv har jag en dam på 32 år! För att hålla henne i form har hon fått lusern hack eftersom hon ibland tuggar "bussar" av hö. Hon har även lättare för att tugga ensilage än hö, så det får hon sedan två år tillbaka kombinerat med lusern och en ordentlig havre och betforgiva. (Hon får mest kraftfoder i stallet, som en tävlingshäst! ) Sedan är ett tips jag fått från veterinär att man kan ge OLJA. Då får hästen i sig fett = energi på ett enkelt sätt utan att behöva tugga så mycket, bara att blanda i kraftfodret. Hon sa att vi kunde ge vår D-ponny upp till 1,5 dl per dag så du får väl anpassa det efter shettis. Rikigt så mycket har vi inte gett eftesom det inte behövts i år då hon ätit bättre än förra året och trappa upp successivt som vanligt förstås. I övrigt instämmer jag med att tänderna bör kollas, dock inte raspas. Kan ge större problem än hon redan har, det fick vi erfara med vår dam för några år sedan. Hon fick jätteproblem efter en raspning, kunde liksom inte ställa om efter att ha ändrats så "drastiskt" i munnen. Det var mina tips! Lycka till! /Mayara
Undrar om du har någon bild på din 32: åring?....