Gammal bädd

eldione

Trådstartare
Om en bädd från förra vintern har hållt sig bra och inte luktar, tycker ni då att man kan spara den till nästa år också eller måste man göra en ny? Finns det någon "risk"?

Sv: Gammal bädd

Om du fått en väl brinnande bädd är det ju bara att tacka och vara glad och du kan behålla den i många år! Har sett bäddar som legat i mååååånga år (tror det var 10 enl den stallägaren) och de fungerade kalasbra. Ingen lukt och de brann ihop jättefint!

//Alice

Mina bäddar är inne på andra resp tredje året nu, men nu ska unghästens bädd ut i alla fall, helt enkelt för den börjar bli för hög. Men jag ställde mig samma fråga efter första året, det tar ju ett tag att få en bra bädd från scratch och nu var de ju perfekta, så det tog emot att kasta ut dem. Jag bestämde mig för att behålla dem, och de är fortfarande fina, jämna, stabila, ingen lukt etc. (Jag har spån för övrigt). Dock så börjar unghästens bli lite hög.

Det jag däremot gör är att inför sommaren 'vända in' kanterna, det börjar lätt lukta typ unket där har jag märkt, inte urin eller ammoniak utan 'unket', tror det är för de slabbar lite vatten etc. Så jag vänder in dem inför betet och fyller på med nytt spån där (noga med att inte röra själva bädden) och det är inga problem sen.

Glömde.. vissa nitiska djurskyddsinspektörer kan dock ha synpunkter på bäddar som legat länge, då de vills e stallet tvättat och boxarna urskrubbade årligen..

Måste du ta bort den helt? Nu vet jag ju inte hur din bädd ser ut, men fungerar det inte att försiktigt bara skala av det översta lagret? Då behåller du ju bakteriekulturen i bädden och du behöver inte börja om från början. :idea:

//Alice - som tålmodigt väntar på att bädden ska börja "sätta sig"

Alexandra_W skrev:
Glömde.. vissa nitiska djurskyddsinspektörer kan dock ha synpunkter på bäddar som legat länge, då de vills e stallet tvättat och boxarna urskrubbade årligen..
Det där förstår jag inte eg. Jo, jag förstår att man vill storstäda stallet och tvätta ur det ordentligt. Det blir ju så mycket trevligare efteråt, men det GÅR ju att tvätta ur ett stall utan att röra bäddarna. Men det är ju myyyyycket pyssligare och tar mer tid. Djurskyddsinspektörer borde välkomna bäddar eg då det garanterar att hästen står på ett mjukt värmande underlag!

//Alice

alice skrev:
Måste du ta bort den helt? Nu vet jag ju inte hur din bädd ser ut, men fungerar det inte att försiktigt bara skala av det översta lagret? Då behåller du ju bakteriekulturen i bädden och du behöver inte börja om från början. :idea:

//Alice - som tålmodigt väntar på att bädden ska börja "sätta sig"

Jag har funderat på det, skala ner den, dra på ett lager torv och spåna nytt ovanpå. Men vi får se dels hur det ser ut egentligen, och ffa hur det LUKTAR. Jag är lite bekymrad över om jag kan kapa halva och sen ströa på och det fungerar UTAN att fröken elvisp når ner till det 'blöta', innan bädden satt sig.

Men jag har en fundering på det, ska först och främst se hur det ser ut. Ser det okej ut ska jag ta ett lager tov på (och kalk) och sen ströa på så får jag se hur jag tycker det verkar om jag törs släppa in henne där. Annars får jag väl låta henne byta box med valacken ett tag, han är SUPER på att sätta bäddar!

Detta är något av det äckligaste jag hört. Jag är helt emot bäddar. Jag tar ut allt kiss och bajs varje dag och lägger in en bal spån varannan dag. Mina hästar har tjocka men "RENA" boxar att bo i. Jag har aldrig sett betong golvet för de har ca 35 cm spån och rör inte runt i boxarna. Hur skulle du vilja ligga i en säng med lakan från 3 år sen. Dö äckligt.

Jag har en spånbädd som är helt perfekt, den skulle jag aldrig få för mig att ta ut i år. Jag la den för ett år sedan och den är torr, vit och fin på ovansidan sisådär 10 cm. Jag har suttit i den helt utan obehag eller lukt.

Den är på ca: 80 kvm. och den har kostat skjortan, men hästarna älskar att ligga o sova där.

Hela höjden är väl ca: 40 cm.

Jag har lagt in den i 5 olika omgångar. först ett lager, låt dem kissa in, spåna över, låt dem kissa in, spåna över, osv.
Jag har betongbotten.

Alexandra_W skrev:
Jag är lite bekymrad över om jag kan kapa halva och sen ströa på och det fungerar UTAN att fröken elvisp når ner till det 'blöta', innan bädden satt sig.
Det är ju också något man får ta hänsyn till. :D
Jag trodde aldrig att jag skulle lyckas sätta bädden jag hade till min förra fjorda. Hon betedde sig mer som en mullvad än häst i boxen. Men det gick....Lycka till och jag håller tummarna för att du slipper ta ut hela bädden! :bow:

//Alice

hästig skrev:
Detta är något av det äckligaste jag hört. Jag är helt emot bäddar. Jag tar ut allt kiss och bajs varje dag och lägger in en bal spån varannan dag. Mina hästar har tjocka men "RENA" boxar att bo i. Jag har aldrig sett betong golvet för de har ca 35 cm spån och rör inte runt i boxarna. Hur skulle du vilja ligga i en säng med lakan från 3 år sen. Dö äckligt.
Var i ligger det äckliga? :confused: I bädden bildas en bakteriekultur som hela tiden bryter ner bädden och den börjar förmultna och blir JORD!!! Jord är ju inget annat än förmultnade växt- och djurdelar! Bädden blir ju som ett extra golv som värmer och på bädden ligger ett lagom tjockt lager ren halm/spån, precis som på en vanlig växelströbädd!

//Alice

hästig skrev:

Du byter madrass varje dag eller? :angel:

Ska du jämföra med lakan är det nämligen MADRASSEN du ska jämföra bädden med. Över den ligger rena, fina lakan (spån alltså).

Jag FÖREDRAR bädd, för då riskerar jag ALDRIG att hästarna kommer ner till betong när de rullar, de slipper 'vada' i tjockt strö som iaf inte ger stötdämpning när de ligger ner, de ligger VARMARE och iaf här så är det RENARE i boxarna med bädd och luktar mindre (läs: inte alls).

Jag skulle utan problem sova en natt på hästarnas bädd. Det översta lagret är ju vitt, rent spån.

Alexandra_W skrev:
Du byter madrass varje dag eller? :angel:

Ska du jämföra med lakan är det nämligen MADRASSEN du ska jämföra bädden med. Över den ligger rena, fina lakan (spån alltså).

Jag FÖREDRAR bädd, för då riskerar jag ALDRIG att hästarna kommer ner till betong när de rullar, de slipper 'vada' i tjockt strö som iaf inte ger stötdämpning när de ligger ner, de ligger VARMARE och iaf här så är det RENARE i boxarna med bädd och luktar mindre (läs: inte alls).

Jag skulle utan problem sova en natt på hästarnas bädd. Det översta lagret är ju vitt, rent spån.
:bow:

//Alice

Jag byter alla mina bäddar varje år. Storstädar hela stallet. Spolar och skurar väggar mm
Då är det skönt att ta in djuren då höst rusket kommer.

Måste få fråga en sak om bäddar nu också. Bör man ha en "snäll" häst för att ha bädd? Min stod på torv i vintras och det var fruktansvärt. han spred ut allt och trampade sönder. Kan man ha bädd ändå?

Jag skulle såå gärna vilja ha 2 bra bäddar i till mina hästar. Hur gör jag lättast ? Hur hög ska bädden vara ? Båda står på spån.

Knapplån

Jag behöll den gamla bädden :devil: Skalade av den ner till det hopbrunna, kalkade och så la jag på 2 cm torv och stampade till, på med det 'gamla rena spånet' och så toppa med nytt spån.

_Runaway_ skrev:
Måste få fråga en sak om bäddar nu också. Bör man ha en "snäll" häst för att ha bädd? Min stod på torv i vintras och det var fruktansvärt. han spred ut allt och trampade sönder. Kan man ha bädd ändå?

Alla hästar går INTE att ha på bädd tyvärr. De som är modell 'elvispar' eller som gräver i bädden fungerar det inte med. Det VIKTIGA med bädd är att själva bädden (dvs det pissiga nederst) INTE sticks hål på. Om man tar hål på det lagret när man mockar, eller hästen gröver sig ner dit så kommer det att STINKA ammoniak och det blir grisigt in absurdum och bädden behöver endera tas ut och ny läggas eller kräver en renovering (beroende på hur stort hål det är). Jag lyfter ut kissfläckar åt valacken, eftersom han kissar på samma ställe så det blir en 'kulle', och lukten är inte nådig. Sen gäller det att kalka, trampa ner nytt spån i hålet, trampa dit nytt spån ovanpå och toppa.

Mitt förrförra sto och stoet innan det var GRISAR. Pissade överallt, sket överallt och så rörde de runt det. Gjorde upprepade försök med bädd till dem. Halmbädd gick inte alls, spånbädd gick väl sådär OM en annan 'städad' häst fick lägag bädden, men riktigt bra blev det aldrig. Unghästens mamma (även hon en GRIS korsad med elvisp) fungerade inte alls på halmbädd men riktigt bra på spån. Många hästar blir renligare på bädd.

Så du kan prova, men det finns alltså hästar det inte fungerar med.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt