Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där förstår jag inte eg. Jo, jag förstår att man vill storstäda stallet och tvätta ur det ordentligt. Det blir ju så mycket trevligare efteråt, men det GÅR ju att tvätta ur ett stall utan att röra bäddarna. Men det är ju myyyyycket pyssligare och tar mer tid. Djurskyddsinspektörer borde välkomna bäddar eg då det garanterar att hästen står på ett mjukt värmande underlag!Alexandra_W skrev:Glömde.. vissa nitiska djurskyddsinspektörer kan dock ha synpunkter på bäddar som legat länge, då de vills e stallet tvättat och boxarna urskrubbade årligen..
alice skrev:Måste du ta bort den helt? Nu vet jag ju inte hur din bädd ser ut, men fungerar det inte att försiktigt bara skala av det översta lagret? Då behåller du ju bakteriekulturen i bädden och du behöver inte börja om från början.
//Alice - som tålmodigt väntar på att bädden ska börja "sätta sig"
Det är ju också något man får ta hänsyn till.Alexandra_W skrev:Jag är lite bekymrad över om jag kan kapa halva och sen ströa på och det fungerar UTAN att fröken elvisp når ner till det 'blöta', innan bädden satt sig.
Var i ligger det äckliga? I bädden bildas en bakteriekultur som hela tiden bryter ner bädden och den börjar förmultna och blir JORD!!! Jord är ju inget annat än förmultnade växt- och djurdelar! Bädden blir ju som ett extra golv som värmer och på bädden ligger ett lagom tjockt lager ren halm/spån, precis som på en vanlig växelströbädd!hästig skrev:Detta är något av det äckligaste jag hört. Jag är helt emot bäddar. Jag tar ut allt kiss och bajs varje dag och lägger in en bal spån varannan dag. Mina hästar har tjocka men "RENA" boxar att bo i. Jag har aldrig sett betong golvet för de har ca 35 cm spån och rör inte runt i boxarna. Hur skulle du vilja ligga i en säng med lakan från 3 år sen. Dö äckligt.
hästig skrev:Detta är något av det äckligaste jag hört. Jag är helt emot bäddar. Jag tar ut allt kiss och bajs varje dag och lägger in en bal spån varannan dag. Mina hästar har tjocka men "RENA" boxar att bo i. Jag har aldrig sett betong golvet för de har ca 35 cm spån och rör inte runt i boxarna. Hur skulle du vilja ligga i en säng med lakan från 3 år sen. Dö äckligt.
Alexandra_W skrev:Du byter madrass varje dag eller?
Ska du jämföra med lakan är det nämligen MADRASSEN du ska jämföra bädden med. Över den ligger rena, fina lakan (spån alltså).
Jag FÖREDRAR bädd, för då riskerar jag ALDRIG att hästarna kommer ner till betong när de rullar, de slipper 'vada' i tjockt strö som iaf inte ger stötdämpning när de ligger ner, de ligger VARMARE och iaf här så är det RENARE i boxarna med bädd och luktar mindre (läs: inte alls).
Jag skulle utan problem sova en natt på hästarnas bädd. Det översta lagret är ju vitt, rent spån.
_Runaway_ skrev:Måste få fråga en sak om bäddar nu också. Bör man ha en "snäll" häst för att ha bädd? Min stod på torv i vintras och det var fruktansvärt. han spred ut allt och trampade sönder. Kan man ha bädd ändå?