Gammal bädd

Sv: Gammal bädd

Rotterö skrev:
Vad använder ni för kalk???

Kalkstensmjöl/foderkalk. INTE släckt kalk, utan det ska gå att äta utan risk. Inte för de äter det (eller jo, behöver jag addrea kalk får de ju samma kalk i fodret som jag strör i boxarna), men jag har ingenting i boxar/bädd som inte är ofarligt för dem.

Fråga där du brukar handla hästkäk. Jag minns inte vad det heter, men det är en slags foderkalk. De vet vad du menar om du frågar i butiken.

Lycka till med bäddandet. :)

Alexandra_W skrev:
Du byter madrass varje dag eller? :angel:

Ska du jämföra med lakan är det nämligen MADRASSEN du ska jämföra bädden med. Över den ligger rena, fina lakan (spån alltså).

Jag FÖREDRAR bädd, för då riskerar jag ALDRIG att hästarna kommer ner till betong när de rullar, de slipper 'vada' i tjockt strö som iaf inte ger stötdämpning när de ligger ner, de ligger VARMARE och iaf här så är det RENARE i boxarna med bädd och luktar mindre (läs: inte alls).

Jag skulle utan problem sova en natt på hästarnas bädd. Det översta lagret är ju vitt, rent spån.

Vilken perfekt liknelse! Den kommer jag använda mig av i framtiden :idea:

Min hästs bädd är också väldigt ren, och dessutom är han väldigt noga med att bara bajsa längst ut åt kanterna :)
Dock skulle jag inte vilja sova där, inte om hästen är där samtidigt! Han skulle inte lämna mig ifred en sekund och skulle säkert dra iväg med min filt :crazy:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt