Gamla typen av HBL?!

W

Wilma

Vad menas med det egentligen?! Hur kan man beskriva en sådan häst extriört? Eller handlar det mest om stamtavlan?

Sv: Gamla typen av HBL?!

för mig är det ett halvblod med något kortare ben! :D

Något grövre och lågställd. Mer avpassad som militärhäst, som den ju var framtagen för från början. Numera vill man ju ha en högställd och mer ädel typ av sporthäst!

Det är som Francis skrev en häst gjort för armen. Den skulle kunna användas för att köra och rida i all typ av terräng. Den skulle vara allround så att vilken som av hästarna skulle kunna dra, släpa eller bära. Dessutom skulle den ha en vägvinnande gång. Gamla svenska hästar har ett mycket långt steg, dom sträcker mer än dom lyfter på benen kan man säga. Detta för att man skulle komma fram fortare. Ju längre steg en häst har ju mer tjänar man på att den är lågställd. Mindre risk för att den ska trampa sig själv med bakhovarna på frambenen. Därav att vissa kan se ut att ha korta ben.

Och det är ju inte något unikt för svenska halvblod det gäller aven de tyska avelsförbunden, och detta för att man ca 1920 ansåg att halvblodshästen för att konkurera med kallbloden som draghäst måste ha den modellen.

Ingen fara på taket! Blev lite konfunderad först, innan jag förstod att det var mig du menade! ;-)

Jag får ofta höra att mitt gamla vbl travarsto är av den gamla modellen hbl.

Någorlunda uppställd i hagen

Fotot är taget något uppifrån (glömde sätta mig på huk) och hon är lite rund om magen efter betet, men man ser ju hur hon ser ut på ett ungefär. Har nog iofs ett bättre foto från betet i somras....hmmm...om någon är intresserad?

Senast ändrad av en moderator:

Åh,man tackar.. :o
Men han är som sagt min stora kärlek i livet.Är själv svag för denna grövre modell av häst..

Jag med. Red ett tag en Magini-avkomma. Ser ut som en lättare nordis och så himla fin ! Väldigt lik pappa sin i kroppen.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 995
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 526
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix