Gamla selar hjälp!!!

S

Svanhild

Vad är detta för sele är det en kronsele efter en kronhäst??

O detta vad kallar man den där kudden o visst heter det selkrok när däckeln ser ut sådär??

Ålder på denna selen tro? Ursprung?

Snälla ni som vet ge nåt klokt svar o andra spåna på...:)

Sv: Gamla selar hjälp!!!

jisses....
vilken fornlämning har du grävt upp den från? :rofl:;)

haha, nejdå... det första och enda jag kommer att tänka på är blomman. är inte det typiskt dalamönster? även snirklarna längst ner på det som sitter runt halsen?

//Cilla, kan inget alls om selar, men försöker ändå... :banana:

gamla rariteter 1 en gammal välformad arbetssele .
bågen kallar vi däckelbåge användes utan och med stoppning selkrok kallas den kroken mellan däckel putorna på modern däckel,den användes både till finkörning ovh arbetskörning .
Den sista en mkt gammal (1800 tal) sele,finsele väggprydnad tror inte att draglädren är orginal ,men under sin aktiva användningstid slets och byttes lädret ut flera gånger kolla dom speciella tömringarna på däckeln .det fanns massor med lokala tillverkar tradisioner många är riktiga konstverk .:d

den andra selen gillade jag. vilka otroligt vackra lokträn. Nu har du verkligen hittat vackra väggprydnader....

Vad är detta för sele är det en kronsele efter en kronhäst??

Kommer med lite mer fakta:bump: Den här selen har jag fått reda på är en sk "Fryksdalssele" min gissning på kronsele är inte helt fel. De fick tydligen många selar till militären just från fryksdalen av just den här modellen eftersom lokorna är så välsnidade!:idea:

Apropå gamla hittade saker så lånar denna tråden och undrar över en släde vi hittade på logen när min sambo skulle göra i ordning ett golv... För det första, är den värd att spara ens? För det andra hur var det meningen att man skulle fästa fast skaklarna i släden? för det tredje så undrar jag över hålen som är på den översta tvärpinnen, ett på varje sida. Vad är dom bra för?
Hoppas någon kunnig här på buke kan ge mig hjälp..

selprojekt153.jpg

selprojekt155.jpg

selprojekt154.jpg

Tror inte det är en kälke utan en hamel (stavning?!) tror att man bruka kalla det timmerkälke i andra delar av landet. Eller så är det kanske en kälke för annars bruka det vara öglor och sånt så man kan fästa kjädjorna...

Sen tror jag inte att det är dom skaklaran som ska användas till den hamlen eller vad det nu är.

Hålen kan vara till för att fästa andra delen av kälken (om det är en kälke), men käkar brukar man fästa i mitten så att den kan sväng. Eller om det är en hamel så kan man sätta pinnar där så att inte stockarna rullar av.

Fråga S elller K eller vad det va du hade döpt grannen till :P

Oj, tänk så lite man kan.. Men det kan nog stämma att det är till timmer och att man då som du skrev satte upp pinnar där för att hålla timmret på plats, som på en timmervagn, kanske.. hm.

Men då undrar jag ju vad det är för konstiga skaklar jag hittat för dom ser konstiga ut, om det nu är skaklar..
Grannen (S ;)) har nog inte så bra koll på det. Hon har mest sysslat med ridning... får väl fråga om det kommer förbi någon gammal klok gubbe någon gång..

Vad skaklaran ska användas till har jag inte en ide om men ibland sitter det 2 små öglor i bered som man kan säta i dom pinnarna i som är i änden av skaklaran och sen en sprint i pinnarna så har du ett par avtagbara skaklar :D förstog du? knappt så jag själv gjorde det :P

Tror jag fatta. Som bak på en traktor, istället för dragkrok?

Kälken misstänker jag är en bakkälke under en 2 kälkars släde Övre banken är väl inte svängbar . skaklarna tror jag hör till en 4 hjuls vagn.TB

njä inte riktigt så mer som en vändkrans på en fyrhjuls vagn tänkte jag.

Nordtravare: Jo det kan det ju vara hade inte äns i tankaran att det kunde vara bakkälken. Jag är inte säker men den måste väll vara svängbar på den främre kälken?

Ett dragfäste på varje snok endera går 2 kättingar i hop till ett bakvänt Y och en central krok i framkälken .Eller så går det en rakt fram från båda och upp i flaken som ligger på kälken.

Med tanke på öglorna där framme på kälken skulle jag vilja tro att det är en get till en getdoning. Bocken först o geten sen. Kommer med bild på en getdoning vi har på museet för att förklara lite.

Jag blev faktiskt inte riktigt klokare av bilderna.. Ska det vara samma typ som den som är närmst på sista bilden? Den liknar mer den främsta på översta bilden..Den ser så platt ut... Vad hade man den till då? Att dra timmer?
Har aldrig sett en sån förr... Tänk vad man lär sig och vad kunnigt folk här finns..

Ja, det är som en gammaldas "timmerbil" den förste med de höga hornen kallas bock o den andre som du kallar platt med låga horn kallas get. Man lastade timmer på de där kälkarna för långtransporter. För korta transporter till en lastplats använde man en lunnkälke. Ganska lik en bock men kortare o smidigare i modellen.

Detta är en lunnkälke, kortare o smidigare i modellen o den har ingen krok där bak som används för att koppla en get efter.

Här har du en rejält lastad getdoning:)
http://www.rastrand.se/img/timmerkörning 1 512x.jpg

wow... Jag tror att det är svårt att fatta hur mycket folk slet förr.. Tänkte först att det var tungt för hästen men sen börjar man också tänka på att de hade kanske inte så mycket till kranar för att få upp timret dit upp, måste vara ett j*kla jobb...

Men om den platta kallas get så är det ju en bock jag har här hemma då..? Den har ju inte heller någon krok där bak...

Din första bild funkade inte..

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
834
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 114
Senast: cassiopeja
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 230
Övr. Hund Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel...
Svar
3
· Visningar
2 150
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka