gamla redskap - vad ska man tänka på?

gadriel

Trådstartare
Nu i helgen har jag kollat över lite vad som fanns hemma på gården och blev inte besviken, så mycket som 4 åkvagnar, 2 giggar, 2 fyrhjulingar, 4 slädar, 3 plogar, en massa timmerkälkar, hövända, harvar och en del andra redskap hittades :)

Nu undrar jag vad som är viktigt att titta på på äldre vagnar.Troligtvis har jag en körbar häst till sommaren och tänkte rusta upp så man har några grejer i bra skick. Allt har stått inne och torrt. Såg inga sprickor i hjulen och järnringarna satt tajt på. Allt trä var torrt och välbehållet, dock var metallen rostig.

Kan inte ett dyft om körning eller vagnar men nu ska jag lära mig tänkte jag :)

Sv: gamla redskap - vad ska man tänka på?

Åh, vad avundsjuk jag blir. :d
Dom svaga punkterna brukar vara skaklar, skakelfästen, hjul och ev fjädring.
Med så många fynd kan du säkert plocka ihop delar så du får en massa bra vagnar.
GRATTIS! :bump:

Tack! Vi ska samla ihop allt på samma ställe i sommar (allt står nu intryckta i diverse olika utrymmen) så man kan kolla ordentligt på dem.
Jo det sa pojkvännen med att man ju kan låna delar från varandra å sätta ihop så man har ett set som funkar. Sen sa han man kunde plocka isär å smörja å slipa bort rost...hoppas det funkar. Trät kan nog behöva målas eller lackas på vissa.
Ja jissus, en av plogarna var i trä och precis i nyskick, knallröd med vit text på.

Min svärfar hade ju hästar i jordbruket nrä han var yngre och det är egentligen tre gårdar som nu hör ihop så det är därför det blivit en del. Tänkte iaf se om inte han kunde hjälpa mej ltie hur de olika redskapen fungerar.

Å ja, jag är megaglad!!! Särskilt som jag hoppas kunna köpa en häst i juni som jag tittat på, hon är tyvärr inte mycket körd men inkörd är hon iaf.

åke skrev:
Du har ju rena julafton din rackare där.

:D Japp, jag gick runt på små rosa moln när vi sprang runt å kollade, en del hade jag sett innan men nu när man kolalde närmare låg det ju hur mkt emr som helst.

Dreggel, dreggel..... avundsjuk!! En sån fin plog! lyckans dig!! :)

burton skrev:
Dreggel, dreggel..... avundsjuk!! En sån fin plog! lyckans dig!! :)

Lovar att ta bilder sen i sommar ;) Stod arvika på den med vit text mot det röda.
Men jag förstår inte hur man ska orka köra med de som inte är trä, de kändes ju jättetunga men det handlar väl om teknik kan jag tänka mej.

Jag gjorde ett fynd och ropade in en ca 100 år gammal gigg på auktion förra sommaren. Den hade stått i en torr och fin lada de senaste 50 åren. Inga torrsprickor men lite rost på metallen.

Började göra rent den (Fanns bland annat 50 å gammalt hö i den) och kolla upp den helt. Har nu rostskyddsmålat metallen efter att jag borstat den med stålborste.

Plockade av alla mässingsknappar (Är som spikar) och har putsat dem så de blänker som solen och ska nu bättra på färgen och måla dit de ursprungliga linjerna.

Slutligen så ska jag smörja fjädringen (Som för övrigt funkar utmärkt) och sy upp nytt åktäcke och sittdyna i läder.

Giggen har ursprungligen antagligen endast använts till fin-åkning och är målad i skogsgrönt med guldgula linjer som dekoration... I LOVE IT :love:

Låter jättefint! Ser verkligen fram emot att får börja pilla på våra!

Vet itne hur gamla våra vagnar är, men jag gissar att vissa av dem är väldigt gamla och vissa användes när svärfar var ung. Giggarna var av två olika typer. Det såg ut som att båda var svarta med vita linjer på. Den ena hade mer rejäl kuskbock liknande de på åkvagnarna medan den andra hade betydligt mer välarbetad. Sen hittade vi fler kuskbockar än det var vagnar å pojkvännen sa att det nog var både till avrdags och till fint, visste inte ens att man bytte så.

Ja, det är allt en halv vetenskap att plöja. (både med traktor och häst). mycket finlir och småjusteringar.
Det kan vara lite svettigt att både hålla plog och köra hästarna samtidigt, det tar ett tag att lära dem hur de ska gå
när man plöjer, det är absolut inte lätt när kusarna inte
har lust att samarbeta.
På de andra sakerna: kolla som sagt att skaklarna och dess fästen är hela och smörj upp där det behövs.
Har du så avancerade saker som t.ex. en slåtterbalk så kan du behöva hjälp av nån som vet lite mer.
Min sambo har själv renoverat en sådan nyss, med varsam hand.
Det är en del klurigt pyssel med en sådan med knivar och allt.

burton skrev:
Ja, det är allt en halv vetenskap att plöja. (både med traktor och häst). mycket finlir och småjusteringar.
Det kan vara lite svettigt att både hålla plog och köra hästarna samtidigt, det tar ett tag att lära dem hur de ska gå
när man plöjer, det är absolut inte lätt när kusarna inte
har lust att samarbeta.
På de andra sakerna: kolla som sagt att skaklarna och dess fästen är hela och smörj upp där det behövs.
Har du så avancerade saker som t.ex. en slåtterbalk så kan du behöva hjälp av nån som vet lite mer.
Min sambo har själv renoverat en sådan nyss, med varsam hand.
Det är en del klurigt pyssel med en sådan med knivar och allt.

Jo jag får nog börja med att lära mej köra ordentligt först :o innan jag försöker mej på ngt annat. Hade ju varit kul att behärska både jordbruksredskap och skogsredskap. Får väl se vad mina hästar tycker om det.

Ska kolla det, skaklarna såg hela ut och vi hittade även splirrans nya i en bod som inte ens är använda. Fästerna kom jag tyvärr inte åt att kolla.

Jo min blivande sambo är ju bra på sånt där, han pilalr ju jämnt med traktorer och så och hans pappa kan ju med hästredskapen också. Tror det var en slåttermaskin med, sen hade en grannen en såmaskin jag säkert får ta.

Måste säga att det är riktigt kul att höra om fler än jag som tycker att det är kul med gamla vagnar och redskap...

Det är synd och skam att så mycket har fått stå och förfalla. Plantera blommor i gamla vagnar ex. De ruttnar ju sönder då :eek:

Har långtgående planer på att försöka bevara lite...

ååå vad roligt :bump:

hittade själv för ett tag sedan en liten kälke, en trilla och den bakre delen av en gammal timmerkälke, gud vet vart framdelen tagit vägen, plus en massa skaklar. bara kliar i fingrarna, jag vill ju tvätta o putsa o se hur det ser ut under allt skräp!

har också funderat vad man ska kika på lite extra. om man skulle våga använda tex trillan. fjädrarna är rostiga oc hjulen vet jag inte riktigt hur de ser ut... får bli ett sommarprojekt :D

sen är det väl bara att vänta ett par år tills man fått skaffat sig en häst också :p

SweetSelene skrev:
Måste säga att det är riktigt kul att höra om fler än jag som tycker att det är kul med gamla vagnar och redskap...

Det är synd och skam att så mycket har fått stå och förfalla. Plantera blommor i gamla vagnar ex. De ruttnar ju sönder då :eek:

Har långtgående planer på att försöka bevara lite...

Ja det är ju jättekul att kunna använda det gamla! Tur de iaf hade vett hemma att förvara grejerna torrt :bow:

Ja jissus...är allergisk mot vagnar med blommor i :eek: :crazy:

Du skulel se mej och en kompis när vi var på värdshuset hemma å skulel käka lunch, va fan har dom å servera salladen å bröden i???! Jo en jättefin gigg!!! :eek: :eek: :eek: Det kan man kalla missbruk!

Majjijann skrev:
ååå vad roligt :bump:

hittade själv för ett tag sedan en liten kälke, en trilla och den bakre delen av en gammal timmerkälke, gud vet vart framdelen tagit vägen, plus en massa skaklar. bara kliar i fingrarna, jag vill ju tvätta o putsa o se hur det ser ut under allt skräp!

har också funderat vad man ska kika på lite extra. om man skulle våga använda tex trillan. fjädrarna är rostiga oc hjulen vet jag inte riktigt hur de ser ut... får bli ett sommarprojekt :D

sen är det väl bara att vänta ett par år tills man fått skaffat sig en häst också :p

Japp, håller med, perfekt sommarprojekt!! (säger hon som ska fixa boxar, måla ladugårdar, pyssla med hästar, sommarjobba och arbeta med egna företaget i sommar :crazy: )

En gigg som salladsbord :eek: :eek: :eek: Att folk inte har bättre vett :mad:

Men du får förse oss på buke med bilder sen. Jag har bilder hemma oxå om du vill se...

SweetSelene skrev:
En gigg som salladsbord :eek: :eek: :eek: Att folk inte har bättre vett :mad:

Men du får förse oss på buke med bilder sen. Jag har bilder hemma oxå om du vill se...

Precis så tyckte vi med, funderade på å sno den med sallad å allt när ingen såg men ja...vi glömde ju hästarna hemma... :angel:

Japp, jag ska ta bilder på allt sen när vi bara lyckats samla ihop allt, kan behöva lite hjälp vad de olika vagnarna heter så , skulel va kul å veta. Jag gissar att åkvagnarna är vaggerydstrillor, borde vara det för det ligger närmast gården.

Ja, ni skulle ha lagt vantarna på den... :D

Jag är inte heller bra på vad alla saker heter, men har i alla fall lyckats få reda på att min vagn är en vagn tillverkad i Vallsta runt sekelskiftet. På den tiden kostade just denna vagn tydligen en hel del.

Dessutom är den märkt både bak på ryggstödet och på navet. Står "Wallsta wagnfabrik" på navet och A. Rolinder, Wallsta på plaketten bak.

Har av en gammal farbror som är engagerad i hembygdsföreningen fått information om fabriken och två (eller var det tre) gamla svart-vita kort på vagnar och fabrik :D

Är det inte så att man kan gråta åt det, alla kärror och vagnar och slädar som står i trädgårdarna och ruttnar!! :mad:
Mina två körkurskompisar var på auktion häromsistens, och då såldes en släde i bra bruksskick till någon som skulle ha den i trädgården!
Dom tycker det ser pittoreskt ut, men vem skulle förr ha ställt åkdonen ute i täppan? Inte någon som var noga med sina grejer, i alla fall!
Usch!

Önskar att jag hade mera i lön, eller åtminstone fick den dubbelt så ofta ;) så att jag kunde köpa lite flera grejer nu när jag har en riktig häst!
Förresten, gadriel, vad är det för häst du lurar på att köpa?

Lotta

Nej jag tycker inte det är snyggt...urk...lika överpittoreskt som hemska små trädgårdstomtar (eller som här i en trädgård där tokmänniskan ställt två frihetsgudinnor vid garageuppfarten
:eek: :eek: :eek: ).

En nordsvensk till är det jag ska ta på prov i juni. Hon är så vacker! Min lilla dröjer ju ett tag till innan hon kan köras men jag tänkte börja tömköra så smått i sommar om hon känns mogen för det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka