gamla redskap - vad ska man tänka på?

Sv: gamla redskap - vad ska man tänka på?

SweetSelene skrev:
Ja, ni skulle ha lagt vantarna på den... :D

Jag är inte heller bra på vad alla saker heter, men har i alla fall lyckats få reda på att min vagn är en vagn tillverkad i Vallsta runt sekelskiftet. På den tiden kostade just denna vagn tydligen en hel del.

Dessutom är den märkt både bak på ryggstödet och på navet. Står "Wallsta wagnfabrik" på navet och A. Rolinder, Wallsta på plaketten bak.

Har av en gammal farbror som är engagerad i hembygdsföreningen fått information om fabriken och två (eller var det tre) gamla svart-vita kort på vagnar och fabrik :D

Ja det är ju verkligen roligt att veta vart vagnarna kommer ifrån och så, ska höra med svärfar sen för han lär ju veta hur länge de haft vagnarna eftersom han själv använt mycket av redskapen till de hästar de hade när han var ung.

burton skrev:
Ja, det är allt en halv vetenskap att plöja. (både med traktor och häst). mycket finlir och småjusteringar.
Det kan vara lite svettigt att både hålla plog och köra hästarna samtidigt, det tar ett tag att lära dem hur de ska gå
när man plöjer, det är absolut inte lätt när kusarna inte
har lust att samarbeta.
På de andra sakerna: kolla som sagt att skaklarna och dess fästen är hela och smörj upp där det behövs.
Har du så avancerade saker som t.ex. en slåtterbalk så kan du behöva hjälp av nån som vet lite mer.
Min sambo har själv renoverat en sådan nyss, med varsam hand.
Det är en del klurigt pyssel med en sådan med knivar och allt.
Jag skulle då aldrig i mitt liv sitta på en slåtter balk och slå hö. Tappar man balansen och faller bakåt så blir man lätt kebab.

På tal o gamla vagnar. Ni vet väl att det är vagn,släd och hästredskaps aktion i Aneby den 28maj. Pm. mig så skall ni få tele nr till han som skickar katalog.

Var ligger Aneby om jag får fråga???

bonnlurpen skrev:
Var ligger Aneby om jag får fråga???
Kan inte säga exakt men det är en håla strax utanför Jönköping. Mot motala om du tänker dig.

Ok det är ju en bra bit från mig.

Ursäkta frågan, men är det en nordsvensk nordsvensk du har och ska skaffa en till eller är det kallblodstravare?
Frågan borde inte behöva ställas, men ....
Lotta

Fia-Lina skrev:
Ursäkta frågan, men är det en nordsvensk nordsvensk du har och ska skaffa en till eller är det kallblodstravare?
Frågan borde inte behöva ställas, men ....
Lotta

Det är en nordsvensk bruks och det är också den andra som jag hoppas ska köpa. Däremot är det döleblod i båda men det är en helt annan sak ;).

*gadriel som är mäkta irreterad på folk som fortfarande kallar kallblodstravare för bara nordsvensk i annonser*

Ja, då är vi två :mad:
Att det ska vara så svårt! Jag känner hela tiden att det inte räcker att säga att jag har en nordsvensk, jag måste tillägga att det är en bruks (vill ju inte att någon ska tro att det är en travare jag har ;)
Lotta

Då får du väl se till att inte ramla av då ;)
Fast bakåt är väl inte några direkta problem med att ramla av, då är det värre åt sidan. Men du ska ju heller inte köra i nån maratonfart med en slåtterbalk och du bör heller inte ha nån spattig typ mellan skaklarna.
Då tycker jag det skulle vara värre att ramla av bakåt från en hösprätt.
Man får akta sig i allt arbete med häst, det finns en del halvfarliga redskap. Det är lätt att klämma sig eller fastna i nåt t.ex. om man är ute och drar med domänsax.
Men auktionen är jag intresserad av, det får du gärna berätta nåt mer om. Den enda nackdelen är bara att priserna lätt rusar i höjden när folk ivrigt bjuder och de som har auktionen skriver att
prylarna är i bra skick då de inte är det.
Vi var på en auktion på Kållands ö i somras och det var mest bara dynga fast de skrivit i ATL att de var fina saker.

burton skrev:
Då får du väl se till att inte ramla av då ;)
Fast bakåt är väl inte några direkta problem med att ramla av, då är det värre åt sidan. Men du ska ju heller inte köra i nån maratonfart med en slåtterbalk och du bör heller inte ha nån spattig typ mellan skaklarna.
Då tycker jag det skulle vara värre att ramla av bakåt från en hösprätt.
Man får akta sig i allt arbete med häst, det finns en del halvfarliga redskap. Det är lätt att klämma sig eller fastna i nåt t.ex. om man är ute och drar med domänsax.
Men auktionen är jag intresserad av, det får du gärna berätta nåt mer om. Den enda nackdelen är bara att priserna lätt rusar i höjden när folk ivrigt bjuder och de som har auktionen skriver att
prylarna är i bra skick då de inte är det.
Vi var på en auktion på Kållands ö i somras och det var mest bara dynga fast de skrivit i ATL att de var fina saker.
Jag hittade annonsen i atl. Jag snackade med gubben som har hand om detta. Dom har tydligen tackat nej till mycket skräp som dom inte vill ha med.Bla. så skall det vara med en jätte fin vagn som har silver detaljer. Men jag vet ej vad det är för vagn men säkert så vet någon här det. Dom trodde att den skulle gå för runt 40.000kr. Inget för mig...Jag bara måste åka dit.

Ooops!! 40 laxar var lite väl häftigt för min smak också.
måste rota fram atl hos min sambos föräldrar och se vad som står.
På våran önskelista står plog i hyfsat skick, såmaskin, nån gammal finvagn i renoveringsbehov.

burton skrev:
Ooops!! 40 laxar var lite väl häftigt för min smak också.
måste rota fram atl hos min sambos föräldrar och se vad som står.
På våran önskelista står plog i hyfsat skick, såmaskin, nån gammal finvagn i renoveringsbehov.
ATL. förra fredan.

Jag kan rekommendera nån exkursion eller kurs med Vagnhistoriska Sällskapet: http://www.vagnhistoriska.org
Det jag minns av en exkursion med dem upp efter ångermanälven var att man helst skulle ta loss sprintarna i ändarna på bladfjädrarna, för att se om de var nedslitna och att kolla att hjulringarna satt tight på hjulets trädelar. Men prata med dem, har du tur finns det någon kunnig medlem i din närhet!

Fia-Lina skrev:
Ja, då är vi två :mad:
Att det ska vara så svårt! Jag känner hela tiden att det inte räcker att säga att jag har en nordsvensk, jag måste tillägga att det är en bruks (vill ju inte att någon ska tro att det är en travare jag har ;)
Lotta

Ja det är tröttsamt!

blev förresten inget med den pållen men jag har hittat en annan som verkar jättetrevlig som jag ska titta på i början på juni :)

FjordingCarlA skrev:
Jag kan rekommendera nån exkursion eller kurs med Vagnhistoriska Sällskapet: http://www.vagnhistoriska.org
Det jag minns av en exkursion med dem upp efter ångermanälven var att man helst skulle ta loss sprintarna i ändarna på bladfjädrarna, för att se om de var nedslitna och att kolla att hjulringarna satt tight på hjulets trädelar. Men prata med dem, har du tur finns det någon kunnig medlem i din närhet!

Tack för tipset! :bow:

bah hur lyckas du få tag på en sån guldgruva till gård? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka