Gamla missuppfattningar om häst!

G

Gilan

Vet inte riktigt om jag lägger denna tråd rätt nu annars får ni gärna flytta den. Jag skulle behöva hjälp med om någon kunde berätta för mej om några "vanliga" missuppfattningar om hästens sinnen/fysologi. Gärna även länkar till forskning som bevisar motsatsen:)

Tack på förhand

Sv: Gamla missuppfattningar om häst!

Vet inte riktigt vilka ämnen du är ute efter, men- kom att tänka på att man hela uppväxten hört att hästar står och sover. Men de vilar bara, de kan inte stå och sova och låsa knäna så som kor ska kunna?

"välta kor" är det en myt eller kan man alltså välta kor för att de står och riktigt sover, med låsta knän?

En annan sak, en del säger att hästarna ska tugga maten ordentligt för att enzymerna i saliven ska hinna börja bryta ner maten. Men hästar har inga enzymer i sin saliv så som vi människor.

Det var precis sådana saker jag var ute efter.:)
Kor har jag faktiskt ingen större koll på om jag ska vara ärlig.

Exempel att hästarnas 2 hjärnhalvor inte samarbetar, att de är färgblinda m.m

Gärna fler exempel:)

att de är färgblinda m.m
Det finns litet sanning i det; hästar är inte färgblinda men de har dikromatiskt seende till skillnad mot (bl.a.) människans trikromatiska. Det betyder i praktiken att de inte ser rött, utan deras seende består av nyanser av gul/blå/grönt/grått.

En vanlig(?) missuppfattning är att hästar hör fantastiskt bra. Deras hörsel är ungefär lika känslig som vår, eller något mindre känslig, däremot når deras hörsel en aning högre i frekvens.

o. vice versa, en häst med öronen bakåt är sur/arg.

det värsta jag har läst var från en faktabok från Pollux, det stod nåt i stil med att "om hästen har små ögon kan den vara elak/arg"

så alla människor som är födda med stora ögon är av naturen snälla.. hmm

Ganska vanligt förr i tiden bland mina gamla hästbekanta var iaf att hästen har i princip samma dygnsrytm som oss och man stallade in dom på natten för att dom skulle "få sova"

Tack för alla svar¨!
Det här med att hästens hjärna är lika stor som en valnöt någon som hört det?

I somras träffade jag en människa som hade många helmärkliga ideér om hästar.

Bl.a: Vildhästar (som mustang och brumby) blir ofta 60 år gamla. Hästar fungerar som allra bäst vid -15 grader. Europeiskt hö innehåller inget protein och det är därför hästar måste ha kraftfoder. Man ska aldrig hålla om hästen med benen när man rider.

Det värsta var att den här människan var stensäker på sina åsikter och bankade dem i huvudet på alla som orkade lyssna.

Knapplån
Vet inte riktigt vilka ämnen du är ute efter, men- kom att tänka på att man hela uppväxten hört att hästar står och sover. Men de vilar bara, de kan inte stå och sova och låsa knäna så som kor ska kunna?
Vad är skillnaden på vila och sova?

Jag ser också framför mig det klassiska scenariot där man kollar på film och den ena sover, varav man frågar 'sover du?' svar: ' nej, jag bara vilar..' haha...

så alla människor som är födda med stora ögon är av naturen snälla.. hmm
Men det visste du väl? ; )

Vi hade en häst som brukade somna när han vilade (?), och därför trillade han framåt när framknäna vek sig.
Han stod alltså och dåsade som alla andra hästar brukar göra, men föll antagligen i någon sömn och då vek sig knäna.

haha eller när någon somnar och snarkar. -Sover du? -Neej, jag är vaken! Men du snarkar ju? -neee... snnaarrk... ;)

Men vila och sova, jaa, du förstår väl skillnaden?

Som jag har förstått det så kan de visst stå och sova.En funktion i hjärnan gör att benen låser sig. Däremot sover de en lätt sömn ståendes och kan bara uppnå REM-sömn med huvudet vilandes mot marken.

Jag fick lära om mej att det är det de INTE kan, alltså att låsa knäna så att de kan stå och sova. Därför en del som somnar ståendes faller ihop? :P Det är sant att de måste ligga ner på sidan med huvudet mot marken för att komma in i djupsömn (REM-sömn?)
Men måste ligga ner över huvudtaget för att för att falla in i SÖMN.

Minns inte var jag läst det, men det var någon tillförlitlig studie tycker jag.

Man kan ju fundera på en del stackars spilthästar som inte kan ligga utsträckta... =aldrig djup sömn??

Dock så sover de ju väldigt kort stund, men ändå, att aldrig sova ordentligt pga för lite liggutrymme i spiltan? :(

Förut predikade man att hästar skulle äta lite och ofta på grund av den lilla magsäcken. Nu när man har kommit på att hästar inte mätar mättnad genom hur full magsäcken är utan hur länge den får tugga maten så blir rekomendationerna lite annorlunda. Nu lärs det ut att måste hästen få tillräcklig mängd mat för att uppnå tillräckligt lång tuggtid för att uppnå mättnadskänsla.
Man vet hittills inte om det är antalet tuggningar eller antalet sväljningar som hästen mätar sin mättnad i, som jag förstod det.

Varje gång hästen lyckas "rulla runt" blir den värd mer pengar! :P
Trivselfläckar kommer för att hästen trivs!

Jag var väldigt glad när jag var liten och min sköthäst fick trivselfläckar och lyckades rulla runt flera gånger i hagen! :) Haha..

En sak jag undrar, - kan hästar böjas sönder?
Många vill inte göra böjprov på sina hästar för att veterinären kan "böja sönder" den. Vad skulle gå sönder? Vad skulle förstöras så att den blir skadad?

En häst som är halt redan oprovocerat behöver man ju knappt böja. Och om den reagerar under böjningen, så våldböjer man ju inte med all kraft man har på en sån häst?

Undrar alltså VAD man åstakommit för skada om man menar att hästen böjts sönder? Ledbanden? Själva leden? Skadat ledbrosket? Kan man orsaka en skada som inte redan finns genom böjprov?

Både min utbildning och en snabb sökning på internet gav svar på att hästarna låser knäna. Får kolla upp det lite noggranare för det vore lite kul att få rätsida på det.

Jag har också funderat på det med spilthästar, men framförallt de hästar som hänger i hängmatta, de får ju aldrig någon chans att sova ordentligt. Frågan är ju vad som händer efter tex ett halvår i hängmatta, hur de mår av att inte kunna sova ordentligt?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 573
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka