Gamla hästar..

Sv: Gamla hästar..

Har en precis likadan. Jag kan skrika mig hes för att han ska höra mig i hagen men rör jag bara spannarna håller han på att tippa ur boxen. Märkligt att de kan ha så selektiv hörsel. Jag trodde annars det var typiskt manliga. Min man beter sig på ungefär samma sätt ibland.

Alltså alla eller jag har hört flera säga till honom och prata med ägaren om de hela.. Men de väntar bara vidare.
Ja det är blir mörkt vid fem. men insläppet har varit kl sju. O de flesta är där mellan 6-7 eller på förmiddag.. så finns inte de alternativet!

Jag tänkte faktiskt (vet inte vem som skrev) men att de borde gå att göra en liten hage för honom så de bara är tio, okej tjugo meter till stallet men de skulle bara v ara plats för honom där ev en till men då går den tredje i den hagen själv.. o de vill väl inte släppa in henne med de andra valackarna.. (jag vet inte)

Klart alla får sämre hörsel och syn när man blir äldre.. men vi människor kan ju anpassa oss såååå mycket bättre än vad djur gör pga att ja i detta fallet står han långt borta ifrån stallet osv.

Suck... krångligt..

Min gubbe är idag 23 år och fortfarande väldigt pigg och fräsch, men jag har satt som en definitiv gräns att den dagen han inte kan ridas ordentligt i alla gångarter så ska han få slippa jordelivet. Nu kommer ju jag såklart inte att kräva stenhårda träningspass utan ett lätt pass i skogen med lite joggning. är han för tufflig för att ridas ja då känns det inte som ett vidare liv för honom. Skulle kunna tänka mig att om möjligheten finns ge honom en riktigt skön och go sommar innan det är dags men det beror ju såklart på hur allting artar sig...

Eller som du föreslog förut, gå ut och hämta hästen. Det är väl inget besvär och i alla fall mer värdigt, än att stå och titta på när hästen går in i staketet gång på gång.

:bow::bow: bra skrivet, det va även min tanke.

kl.

min gamla ser oxå dåligt när det blir mörkt (vilket jag ändå tycker är helt ok. för en iövrigt ovanligt fräch 37 åring ;)) det har hon gjort i många år, jag tog upp det med veterinären i höstas vad han ansåg. så länge hästen för övrigt är frisk och hänger med och äter riktigt så tyckte inte han det va anledning nog.

vi gör som Ylva86, hämtar och leder lillan när det skymmer/är mörkt och då traskar hon så käckt med ;)

skulle bli urtokig om jag hittat inlägg där min gammla blir "utdömd" utan vidare info. (för vem vet. den ponnyn kanske pricis som min, är på årliga hälsokontroller) sedan vet jag inte riktigt vad som menas med "snål" i sammanhanget ? det kan ju faktiskt vara så att om hästen funnits länge i familjen så kanske man känner lite extra..

Jösses! 37 år är ingen dålig ålder. Kan man få se lite bilder?

jag kan tyvärr inte lägga in bilder själv :o och min son är sällan hemma. men det finns en bild tagen för knappt 2 år sedan i mitt galleri ("lilla gumman") och hon är sig pricis lik idag som då :love:

Har en precis likadan. Jag kan skrika mig hes för att han ska höra mig i hagen men rör jag bara spannarna håller han på att tippa ur boxen. Märkligt att de kan ha så selektiv hörsel. Jag trodde annars det var typiskt manliga. Min man beter sig på ungefär samma sätt ibland.

:rofl::rofl::rofl:

ja, så brukar jag oxå säga :rofl: så hon är kanske lite "manhaftig" :angel: det finns nog inget som kan stoppa henne när det gäller mat i hink, den dagen hon inte bryr sig om det, då är det nog dax. kanske samma för din ?

hm... vet ej har aldrig haft nån häst som ajg har behövt avliva 0_o men på ridskolan där jag rider ÖRKS har de ett svhalvblod
han heter Jabin och fyllde 28 år nu i februari de senaste födelsedagarna har det varit nära döden för honom runt 3 gånger 1 gång var det kolik och en gång rullade han fast i boxen och mådde sen inte alls bra efter det men nu är han pigg och frisk
de testade att sätta honom i pension vid 25år och senare vid 27år men nejdå han saknade ridskoan så mkt at thna slutade äta (!) så han fick komma tillbaka dock rids han bara av barn nybörjare och ryttare under 50kg men han är pigg och glad men antar att de avlivar honom om han skulle börja må sämre eftersom han är så gammal så tycker jag att en häst ska få sluta lida om den har ont och redan har levt hela sitt långa liv.
http://youtube.com/watch?v=wYtX7JflMRc
http://youtube.com/watch?v=eJJPDMtRXz8&feature=related

Absolut, han äter verkligen som en häst men faktiskt bara det han tycker om. Jag har en diarréhäst också och blev rekommenderad aspbark för några veckor sedan. Tyckte det verkade bra så jag blandade lite i hans mat också. Det skulle jag inte ha gjort! Usch, sa han. Nu får han mat utan aspbark igen och äter med samma goda aptit som vanligt.

Jag har bestämt mig att ta bort min gamling i vår nu. Det har gått väldigt fort utför i vinter. Han kan inte hålla hull fast han får hur mycket mat som helst.Han ser illa och hör knappt något.Men lite busig är han fortfarande :) men jag tänkter då inte vänta tills gnistan är borta! Han blir 32år i maj.

men om hästen ser å hör dålit blir det ju faktist ganska farligt att hanskas med han...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 618
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 262
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 176
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka