Gamla hästar..

L

Lantlolla

Här kommer alltså ännu en tråd om gamla hästar... Men vet inte hur mycket detta är upptaget!
Förutsätt att din häst är frisk o kry in i det sista men när drar du gränsen för att låta din häst gå vidare?

Anledningen till att jag undrar (allt som oftast en anledning till de hela ;) ) är för att.. Nu blev de krångligt att göra en bra mening av det hela så börjar om.

Jag har en medryttarhäst (utöver mina egna) i ett helt annat stall. Där är ingen häst under 15. Den äldsta är 30-32 år gammal.
Han ser alltså ganska dåligt nu på äldre dar, märks speciellt på kvällningen när man skall ta in pållarna. Man står och väntar och väntar och pratar själv klart samtidigt för att han skall höra oss och lista ut vart öppningen är... Den är gamlingen gick nog in minst 5 ggr i staketet idag för att han inte hittade utgången och när han inte hittar så börjar han vandra åt andra hållet o så tar han ny fart o in i staketet igen. Detta gör ont i mig att se.. Han blir själv frustrerad osv.
När min häst kommer så här långt om han gör de, då skulle jag inte tveka att ta bort honom. Även om det kanske inte är en så stor sak så ja känns de onödigt att låta honom fortsätta för i och med att han ser sämre så märker han inte när man kommer i närheten av honom hur mycket man än pratar. Han rycker till och springer oftast iväg...

Så vad skulle sätta gränsen för dig när de inte gällde ngn sjukdom/skada som inte går att läka på några veckor.. vart går gränsen?

Lite långt kanske men behövde skriva av mig..

Sv: Gamla hästar..

Jag hade nog klassat det som att det är dax att lämna in om det påverkar hästens vardag alltför mycket.
Som du skriver att han inte ser och dessutom inte hör ordentligt, han fungerar ju inte normalt och har inte anpassat sig riktigt till att ha blivit äldre. Samma sak om en häst är stel 23 timmar om dygnet och har ont av det då hjälper det ju inte att den rör sig normalt en eller två timmar mitt på dagen.
Det finns allt för många hästägare som inte ser eller vill se att hästen mår dåligt. Tyvärr är det riktigt svårt att få dom att inse fakta. Att det faktiskt är tid att ta förväl!

*Jag vet ju detta jag fasar endel för när min gamling kommer i de gängorna men han verkar ha några år kvar tills dess!

Denna ponnyn som jag beskrev, användes som hopphäst på SM-nivå när han var yngre men sedan dess så har dottern slutat med honom, skaffat familj.han var ute på foder många år och kom tillbaka för att bli riden några dagar i veckan o sen stå resten..

Fick även lindrig fång i somras.. så baah vet inte hur man bör tala om för en ganska "snål" gubbe att de börjar bli dags då denna ponnyn gjort mer än nog för oss allihopa! :cry:

Så länge som hästen är frisk. Men det låter ju inte som den gamlingen är helt frisk. Jag skulle nog ha tagit bort hästen för en tid sen redan. Och i naturen skulle den ju inte klara sig. Men däremot så har vi en 27 åring, föredetta travare, som är pigg och kry, förståss så är hon lite stel på mornarna, men när det gäller att försvara sin höhög i hagen så blir det nog fart jäv*ar annamma. :banana: då får nog de två yngre flickorna springa...:rofl:

Man har ett ansvar som djurägare anser jag, det ansvaret innebär att bortse från sina egna "mänskliga" känslor och se hästen för vad den är. En kär vän som inte längre är pigg och kry i detta fallet..

Vem mår dåligt av att ta bort hästen? Jo, människan och inte hästen själv... Jag har själv behövt ta bort min allra bästa vän på jorden - det var 15 år sedan och jag gråter fortfarande när jag tänker på det, men han mådde inte längre bra.

För ett par veckor sedan tog vi bort vårt gamla 29åriga arabsto också.... Hon såg ut som en stor isbjörn i hagen, hade svårt att hålla värmen och fällde inte av sin vinterpäls ordentligt.... Hon kunde inte tugga grovfodret ordentligt de sista månaderna och hade svårt att hänga med de andra hästarna. Inte värdigt för henne - hon var värd ngt bättre efter alla år med oss, så det var ingen tvekan om att hon skulle få sluta sina dagar ute i sin hage.

Jag tycker det är grymt att inte inse när hästen har tappat sin värdighet och sin livsglädje - vi har ansvaret och det finns inga ursäkter för att inte ta det ansvaret på allvar!

Jag håller med om detta såååå mycket, men vet inte hur man kan lägga fram det snyggt till stallägaren. (jag har själv stått i stallet innan så inte så att jag tränger mig på) men bästa vore kanske att prata med de andra i stallet o be dem ha ett stallmöte eller liknande med stallägaren o ta upp hans situation (hästens alltså)...

bläää va svårt!

Min märr som snart fyller 24 är lite skumsynt så om hon tycker det är för mörkt att gå själv kallar hon på mig så jag får komma och vara vägvisare. Inget problem alls men visst rör hon inte på sig lika mycket som förr i hagen utom när hon får sina busbrallaryck och flyger över stock och sten så leran sprutar runt hovarna. :D

Hon får hänga med så länge som hon själv vill och är frisk men den dagen hon inte anfaller mig med strukna öron, kickar åt mig eller springer på mig och snor mössan, då mår hon inte bra längre.

den verkar ju se väldigt dåligt. varför i hela friden leder ni honom inte in istället för att låta honom gå på staketet när ni vet att han inte ser?????

DET tycker jag är dålig hästhållning mer än att hästen är gammal och ser dåligt... :crazy:

Håller helt med Centaur. Min gamling ser dåligt när det blir skumt. Han står och talar om att vi ska hämta honom och självfallet gör vi det. Något annat vore urtaskigt!

:bow::bow: bra skrivet, det va även min tanke.

kl.

min gamla ser oxå dåligt när det blir mörkt (vilket jag ändå tycker är helt ok. för en iövrigt ovanligt fräch 37 åring ;)) det har hon gjort i många år, jag tog upp det med veterinären i höstas vad han ansåg. så länge hästen för övrigt är frisk och hänger med och äter riktigt så tyckte inte han det va anledning nog.

vi gör som Ylva86, hämtar och leder lillan när det skymmer/är mörkt och då traskar hon så käckt med ;)

skulle bli urtokig om jag hittat inlägg där min gammla blir "utdömd" utan vidare info. (för vem vet. den ponnyn kanske pricis som min, är på årliga hälsokontroller) sedan vet jag inte riktigt vad som menas med "snål" i sammanhanget ? det kan ju faktiskt vara så att om hästen funnits länge i familjen så kanske man känner lite extra..

Precis. Samma tanke som jag. Min gamling har hittills tyckt att livet varit ganska kul, verkar det som. Äter och sover bra och gillar att vara i hagen och pula. Skulle också avsky att få läsa något sådant här om min häst. Härligt att läsa om en 37-åring. Då är min rena ynglingen, bara 33.

Tro mig jag försöker ta honom i grimman men han springer iväg så fort man försöker röra honom. att lysa med lampan där han ska sätta hovarna var de närmsta jag fick komma idag..

Lika dant för åtminstone endel andra, när man väl får på honom grmman o ut ur hagen så bara drar han.. för han helt enkelt ja inte vill vara fast.. vet inte om de är för att han är rädd eller ngt.. men han va inte så när jag hade häst i de stallet förr...

Dem har haft hästen länge... o jag förstår att dem skulle mindre glada om de de hade förstått att de handlade om deras häst. Låter underbart med din gamling. Denna gamligen ja det mockas åt honom utav stallägaren ibland... annars ngn annan i stallet som får göra de. Och att komma ut o in ifrån stallet är den kontakten eller närheten han får... vad jag vet om. han var fräsch ett bra tag tills de slutade rida honom helt..

Men om ni säger att det är normalt med dåligt seende.. så är de nog inte så allvarligt iaf!
Några hälsokontroller görs inte.. hovis är här o skor honom mer är de inte...

Hur stort problem är det på en skala att sätta upp belysning vid grindhålet? Kom inte med "det finns ingen ström där" för nu finns det ju högeffektiva diodljus som ju går på batteri, bara att tända när man öppnar grinden.:cool:

jag har en sån där arbetslampa på stativ med två lampor som kan ställa i olika riktningar som jag brukar sätta på när jag ska ta in hästarna. för JAG ser ju inte en meter framför mig.

kostar inte stort och ljuser upp väldigt bra!

Det är vid såna saker som stallägarens snålhet kommer in. Men dem har fått en ny okej ficklampa i stallet som vi lyser med för fullt framför fossingarna på honom!

Jag vet inte varför de inte har satt upp ngt...

hi hi, jo visst är det kul när gamlingarna är "still going strong" ;) 33 år är oxå en aktningsvärd ålder :D

jag tror nog även min "gamling" är ganska nöjd med sin tillvaro, trots att hon verkar lite "senil" ibland :angel: eller så är det bara "selektiv hörsel" för hur försiktigt man än bär foderhinken så nog märker hon det, och kommer som en "raket" och är först på plats :angel: så va hon redan vid 25 :angel:

Varför kan ni inte ta in hästarna innan det blir mörkt eller skymning? Det är ljust rättså länge nu. Det man inte kommer undan när man blir gammal, vare sig man är häst, människa, katt eller hund, är att synen och hörseln försämras avsevärt. Helt normalt åldrande!

Jag tror tvärtemot många andra att man ofta tar bort djur i förtid som skulle kunnat leva o må bra i flera år till.:smirk:

Bara för att hästen är stel så är det inte alls samma sak som att den har ont, lider eller inte mår bra. Alltså inget skäl för avlivning. Däremot om den inte kan tugga och tillgodogöra sig grovfodret ordentligt, tunnar ur eller har andra följdproblem då är det dags att ta farväl. Tänderna är en vanlig orsak till att man måste ta bort riktigt gamla hästar.

Här kommer alltså ännu en tråd om gamla hästar... Men vet inte hur mycket detta är upptaget!
Förutsätt att din häst är frisk o kry in i det sista men när drar du gränsen för att låta din häst gå vidare?

Anledningen till att jag undrar (allt som oftast en anledning till de hela ;) ) är för att.. Nu blev de krångligt att göra en bra mening av det hela så börjar om.

Jag har en medryttarhäst (utöver mina egna) i ett helt annat stall. Där är ingen häst under 15. Den äldsta är 30-32 år gammal.
Han ser alltså ganska dåligt nu på äldre dar, märks speciellt på kvällningen när man skall ta in pållarna. Man står och väntar och väntar och pratar själv klart samtidigt för att han skall höra oss och lista ut vart öppningen är... Den är gamlingen gick nog in minst 5 ggr i staketet idag för att han inte hittade utgången och när han inte hittar så börjar han vandra åt andra hållet o så tar han ny fart o in i staketet igen. Detta gör ont i mig att se.. Han blir själv frustrerad osv.
När min häst kommer så här långt om han gör de, då skulle jag inte tveka att ta bort honom. Även om det kanske inte är en så stor sak så ja känns de onödigt att låta honom fortsätta för i och med att han ser sämre så märker han inte när man kommer i närheten av honom hur mycket man än pratar. Han rycker till och springer oftast iväg...

Så vad skulle sätta gränsen för dig när de inte gällde ngn sjukdom/skada som inte går att läka på några veckor.. vart går gränsen?

Lite långt kanske men behövde skriva av mig..
Antingen så får man ju hjäpa hästen ut och i i hagen. Eller bygga en trähage där den kan gå med bara en häst. Men jag hade nog valt att ta farväl.

Har du pratat med ägaren av hästen?
Även om du bara är medryttare så tycker jag det är din skyldighet att påpeka för ägaren att hästen ser inte i mörker, du bör ta in honnom innan det blir mörkt för han går inte att ta i hagen och han springer in i staketet!

Kan ju möjligen vara så att ägeren inte sett det själv och hade det varit min häst hade jag blivit tacksam över att jag har medryttare som bryr sig och talar om när saker är fel.

Ser hästen normalt på dagen och hänger med i hagen som vanligt så hade jag inte tagit bort den pga synen nu, men om den blev sämmre så är det ju inget annat att göra.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 618
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 262
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 177
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka