Jag läste någon text någonstans om att GoT nu känns som att det handlar om att leverera "epic quotes" och när de inte har alla tusentals litterära citat från böckerna så måste de hitta på egna och hela scener typ skapas enbart för att en karaktär ska få säga något coolt.
Ja alltså jag har ju aldrig sett något avsnitt mer än en gång och serien har hållt på ett tag så mitt minne kan säkert svika! Men jag minns liksom de tidigare säsongerna som mindre förutsägbara och ingen karaktär kändes liksom för fin/poppis för att ta livet av. Nu när bokförlagan är "slut" så känns det som att de blir mer påverkade av fan favorites osv.
Jag har inte läst böckerna heller så jag kan inte yttra mig om hur Bran är där, däremot har jag ju sett andra filmatiseringar där jag läst originalet och vet att vissa karaktärer ibland skrivs om eller tom bort av olika anledningar. Bran i serien känns som en plot device, inget annat. Det har ju skämtats lite om hur han verkar kunna teleportera eftersom han kan flytta sig sådana enorma sträckor osv med orimligt lite hjälp/tid. Han finns liksom bara i serien för att skapa en plot, förklara den eller föra den vidare och han flyttas runt vart han behövs därefter typ.
Nu låter det kanske som att jag inte gillar serien men det gör jag, tycker absolut att det är en av de bättre (men långt ifrån bästa) serierna som kommit på senare år. Däremot känner iaf jag ofta att det är överhypat och överskattat. Med tanke på hur få avsnitt varje säsong har haft känns det ibland som att vissa scener drar ut lite väl och ofta "händer det inget" förutom de två sista avsnitten. Långsam story är oftast något positivt men för mig känns det lite som att de har ett tempo och känsla för detaljer som passar i en serie med 10-12 avsnitt per säsong och de gör det på hälften. Iaf jag känner att när det är så begränsat antal avsnitt vill jag liksom ha lite mer ut av varje avsnitt än vad det känns som jag oftast får.
Ser dock mycket fram emot nästa avsnitt! Tydligen ska det ha tagit 55(!) nätter att spela in, tror vi får se mycket fräna grejer estetiskt och det blir nog en hel del karaktärer som stryker med. Jag såg på twitter att de pratade om avsnitt 3 som en "battle episode" annars (med tanke på slutet av avsnitt 2) hade jag faktiskt förväntat mig att avsnitt 3 bara skulle vara mer build up i typ King's landing och iron isles istället för fighten alla väntat sig, i sann GoT-anda