Galvad staglina

vippan

Trådstartare
När man gjuter en ny grund till ett stall måste man lägga i en galvad staglina som ska leda bort statisk elektricitet (?). Någon som gjort det? Berätta! :)

Japp, det har jag gjort. Men stallet är inte klart ännu.
Den är kopplad till armeringen och sen leds den ut till jordningen i elskåpet. Den skall också kopplas till gallren. Tja, vad skall man mer säga om det. Det krävdes enligt förhandsprövningen, men det måste ju finnas en massa stall utan sånt? Men när man bygger nytt/bygger om så vill man ju göra det så bra som möjligt.

Det du tänker på kallas SUS, SpänningsUtjämnande System. Om man bygger om i ett gammalt stall och inte har möjlighet att jorda armeringen i golvet utan bara inredningen kallas det för DUS, Delvis spänningsUtjämnande System. det handlar om att du ska slippa få statisk elektricitet i tex inredningen och är jätteviktigt. Se till att alla armeringsmattor är hopsvetsade, svetsa på en stump av ett armeringsjärn så att det sticker upp ut golvet när du gjutit färdigt och sedan kopplar elektrikern in det åt dig. Glöm inte att placera armeringsjärnet smart så att ingen häst kan komma åt det men att det är så nära elcentralen som möjligt.

Hmmm.... kan detta vara varför min häst alltid får stötar så fort jag försöker rykta honom? För att detta inte är gjort i mitt stall? Jag vet alltså inte om det är gjort, men kan det ha med det att göra?

Man behöver inte svetsa, det finns speciella klämmor för det hela!
Man lägger jordlinan i en slinga som täcker samtliga armeringsmattor och ansluter klämmorna i skarvarna mellan armeringsnäten och bägge ändarna av linan ansluts till Huvudjordningsskenan (på så sätt får man dubbel säkerhet, skulle det bli ett brott på linan någonstans spelar det ineg roll för funktionen!).
OBS! Tänk på att detta är ett behörighetspliktigt jobb, så en elektriker måste göra jobbet innan gjutning!

\\Bubben genom frugans loggin!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar