Marbys
Trådstartare
Hjälper en tjej med hoppningen, hon har en kallblodstravare som hon hoppade in för 1 år sedan. Har hållit lektioner för henne i ett halvår. Hästen har svårt att bära och samla sig i galoppen, innan har vi tränat på att få in fler galoppsprång mellan olika linjer, rida korrekta vägar mm. Tycker inte galopparbetet blir bättre och tänkte fråga er om råd. Själv hade jag tänkt att lägga in bommar mellan hindren för att få en lite rundare galopp och även hoppa mycket studs. Har en övning jag är lite osäker på: 3 st studs 7m 3 st studs 7m och 3 st studs igen. Funderar på om den kommer hjälpa hästen att samla sig eller om hon kommer bli stressad och bara springa igenom. Hon är en mycket cool häst annars som inte ens blinkar vad man än slänger in under hindret. Tidigare studsarbete har gått ganska bra, kommer hon in fort så brukar hon oftast dra med sig nån bom. Men rider man an i trav eller lugnare galopp brukar hon sköta det galant. Just nu är hon även lite stel i överlinjen är det bra eller dåligt att hoppa studs då? Personligen är jag lite kluven i den frågan, antingen hoppar hon igenom sig och blir lite mjukar och mer avslappnad eller så blir det himla jobbigt för henne att ta sig igenom en lång linje.