Galoppträning i hoppning

Marbys

Trådstartare
Hjälper en tjej med hoppningen, hon har en kallblodstravare som hon hoppade in för 1 år sedan. Har hållit lektioner för henne i ett halvår. Hästen har svårt att bära och samla sig i galoppen, innan har vi tränat på att få in fler galoppsprång mellan olika linjer, rida korrekta vägar mm. Tycker inte galopparbetet blir bättre och tänkte fråga er om råd. Själv hade jag tänkt att lägga in bommar mellan hindren för att få en lite rundare galopp och även hoppa mycket studs. Har en övning jag är lite osäker på: 3 st studs 7m 3 st studs 7m och 3 st studs igen. Funderar på om den kommer hjälpa hästen att samla sig eller om hon kommer bli stressad och bara springa igenom. Hon är en mycket cool häst annars som inte ens blinkar vad man än slänger in under hindret. Tidigare studsarbete har gått ganska bra, kommer hon in fort så brukar hon oftast dra med sig nån bom. Men rider man an i trav eller lugnare galopp brukar hon sköta det galant. Just nu är hon även lite stel i överlinjen är det bra eller dåligt att hoppa studs då? Personligen är jag lite kluven i den frågan, antingen hoppar hon igenom sig och blir lite mjukar och mer avslappnad eller så blir det himla jobbigt för henne att ta sig igenom en lång linje.

Sv: Galoppträning i hoppning

jag skulle försöka lösa problemen utan hinder.
när hästen är mjuk i sidorna och kan bära sig i galopp, då skulle jag börja hoppa.

testa med bomarbeten och koner.

ex. nr1: lägg ut två bommar utmätt med ca 6 galoppsprång, sen ska man kunna samla ihop hästen och få 7-10 galoppsprång (sätt alltid ett tydligt mål, ska det vara 8 galoppsprång så ska det följas, sen kan man öka antal galoppsprång) och sen även länga stegen så det blir antingen 4 eller 5 galoppsprång. Man ska lätt kunna länga och korta hästen så den blir bärigare i galoppen

ex. nr2: Lägg ut två bommar med ex. 8 galoppsprång och sätt två koner precis i mitten. Då ska ekipaget bryta av till trav/skritt/halt och sen skritta/trava några steg eller komma fram till galopp igen och samtidigt ha koll på bommen framför sig

ex. nr3: Lägg en bom (ev. lite upphöjd) i mitten av ridbanan så ekipaget rider snett igenom och över bommen gör ett galoppombyte

Innan man gör detta ska hästen kunna bära sig rel. bra i galoppen och vara uppvärmd och mjuk, sen kan man göra mängder med olika övningar bara med bommar och koner innan man börjar på studs och hinder

Senast ändrad:

jag skulle försöka lösa problemen utan hinder.
när hästen är mjuk i sidorna och kan bära sig i galopp, då skulle jag börja hoppa.

Jag håller lektioner för henne i hoppningen och det är där vi behöver jobba på galoppen, har ridit henne i dressyr när hon har varit bortrest och hon kan bära sig i galoppen men det krävs mycket av ryttaren sen är hon väldigt het i hoppningen så det gör det inte lättare.

testa med bomarbeten och koner.

ex. nr1: lägg ut två bommar utmätt med ca 6 galoppsprång, sen ska man kunna samla ihop hästen och få 7-10 galoppsprång (sätt alltid ett tydligt mål, ska det vara 8 galoppsprång så ska det följas, sen kan man öka antal galoppsprång) och sen även länga stegen så det blir antingen 4 eller 5 galoppsprång. Man ska lätt kunna länga och korta hästen så den blir bärigare i galoppen

ex. nr2: Lägg ut två bommar med ex. 8 galoppsprång och sätt två koner precis i mitten. Då ska ekipaget bryta av till trav/skritt/halt och sen skritta/trava några steg eller komma fram till galopp igen och samtidigt ha koll på bommen framför sig

ex. nr3: Lägg en bom (ev. lite upphöjd) i mitten av ridbanan så ekipaget rider snett igenom och över bommen gör ett galoppombyte

Innan man gör detta ska hästen kunna bära sig rel. bra i galoppen och vara uppvärmd och mjuk, sen kan man göra mängder med olika övningar bara med bommar och koner innan man börjar på studs och hinder

Korta galoppen mellan bommar har funkat sådär, blir mest bara lusig galopp med det är ju för att hon inte möter upp tillräckligt med benen. Hon hoppa för KG för en vecka sen där va det räcke 4 galoppsprång oxer 4 galoppsprång till räcke igen. Övningen va att de skulle få in 5 galoppsprång, det blev så att hästen tog 3 galoppsprång till sista räcket.

Övning 2 verkar bra, ska testa det men tror det kan bli ganska tajt att få in en halt där. Sen om man fattar galopp mot ett hinder kan hon börja rusa lite. Kanske kan lägga upp övningen som ett S, räcke på ena långsidan vända över ridbanan med halt vid X Fatta galopp och hoppa räcke på andra långsidan.

Hon har fått hoppa mycket slalom och hästen är himla smidig på att byta galopp över hinder har även provat det 1 gång med bom på marken och hon bytta varje gång faktiskt.

Fattningarna har förbättras otroligt mycket sen jag började träna henne, nu fattar hon från skritt utan problem.

Men jag menade inte att det skulle vara bara för att fattningarna blir bättre utan för att galoppen blir bättre av fattningarna.
I julas fick inte min häst plats i kombinationerna men efter att ha jobbat med galoppen ute hela vintern börjar hon nu orka samla ihop sig så att hon får plats.

Det var du som beskrev det så.
och då skulle JAG jobba på det innan jag började hoppa.

Det kommer inte för henne naturligt, det är en lång häst och ryttaren klarar inte av att få ihop henne ordentligt, så vill ha tips på hur övningar kan hjälpa henne stärka sig själv. Hon kan galoppera länge men kräver otroligt mycket av ryttaren för att kunna samla sig. Och hon får sånt driv till hinden att det blir ännu svårare att hålla ihop henne.

Övning 2 verkar bra, ska testa det men tror det kan bli ganska tajt att få in en halt där. Sen om man fattar galopp mot ett hinder kan hon börja rusa lite

Nu var det ju bara bomarbete jag snackade mot, rusar hästen mot en bom på marken så har man myycket att jobba med innan man beger sig på själva hoppningen. Men tror du det blir tajt så bara öka längden mellan bommarna, 6 galoppsprång var bara ett exempel :)

Nu var det ju bara bomarbete jag snackade mot, rusar hästen mot en bom på marken så har man myycket att jobba med innan man beger sig på själva hoppningen. Men tror du det blir tajt så bara öka längden mellan bommarna, 6 galoppsprång var bara ett exempel :)

Hehe ne bommar trampar hon bara på (nästan) =P Det tar ungeför 2-3 galoppsprång för henne att få "kontakt" igen. Men vi tränar ju mycket på kontakten, brukar lägga upp travbommar som hon ska svänga och trava över. Nackdelen är att ridbanan inte är så stor men är det bommar på marken kan dom iof ligga närmare kortsidan än ett hinder kan.

Är det inte bättre att ställa mer krav på ryttaren så att denne sedan kan rida ihop sin häst? Att hästen ska kunna klara detta utan ryttarens hjälp tror jag blir lite svårt :o
Fast nu är inte jag sådär kunnig så mina tankar kanske vandrar iväg lite^^

Är det inte bättre att ställa mer krav på ryttaren så att denne sedan kan rida ihop sin häst? Att hästen ska kunna klara detta utan ryttarens hjälp tror jag blir lite svårt :o
Fast nu är inte jag sådär kunnig så mina tankar kanske vandrar iväg lite^^

Jo såklart! Men ryttaren har inte den styrkan idag, Det jag menar är inte att hästen ska kunna klara allt själv men att bli bättre och starkare med hjälp av olika övningar så att det i sin tur blir lättare för ryttaren. Vet att jag är lite luddig i mina förklaringar ibland =P

Har bara ett bra tipps och det har inget med hoppning att göra utan det är att klättra i backar.

Det har stärkt min häst otroligt mycket i att kunna samla och bära sig i galoppen.

Kram

Har bara ett bra tipps och det har inget med hoppning att göra utan det är att klättra i backar.

Det har stärkt min häst otroligt mycket i att kunna samla och bära sig i galoppen.

Kram

Jag älskar backträning men jag har faktiskt inte sett några backar där ute, ser ganska platt ut. Ska höra med henne om hon stött på någon backe.

Studs både stärker och förbättrar galoppen. Galoppfattningar stärker också galoppen.

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 542
Senast: MimmiNO
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 439
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 163
Senast: Hazel
·
Ridning Hej, Jag har en hopphäst som är av lite mindre storlek och har inte jättemycket hals samt byggd pyttelite i framvikt. Hon har en...
Svar
1
· Visningar
805
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama