Galoppsport idag

Sv: Galoppsport idag

Alla har rätt till en åsikt på ett fritt forum, dock är det lite löjligt när folk som uppenbaligen inte vet vad de pratar om har åsikter.
En galopphäst som tränas av en kompetent tränare har alla möjligheter att ha en lång karriär, ex Moscow Flyer, tävlade på absolut högsta nivå tills han var 12år då han fick pensioneras frisk och sund, kolla in Cheltenhamfestivalen som börjar 11:e mars många hästar har tävlat i många år.
Naturligtvis finns det tränare som bryter ner sina hästar, och det är sorgligt, okunskap ligger oftast bakom. Men sådant förekommer inom all hästsport och djurhållning och ska naturligtvis motverkas genom utbildning m m.
Du anser att galoppsporten är komersialiserad, javisst är den det. Man kan ju också säga att den är proffisonel, du får inte träna och tävla en häst utan att ha licens vilket man måste gå div kurser både som proffs och amatör för att få. Alla jockeys som tävlar måste också godkännas. Att det är pengar inblandat höjer kvaliteén på sporten i alla avseenden. Var skulle man få pengar till att hålla en galoppbana som Täby Galopp om man inte hade spel på hästarna?Var skulle man då tävla? Det kostar otroliga pengar att hålla en bana med personal, underlag, vetrinärklinik mm, att ha ett bra underlag att träna och tävla på går ju hand i hand med säkerhet för hästar och ryttare.

Men du kanske är av den åsikten att man inte ska använda hästar till annat än att ha dem i en hage...

Kom inte och säg att alla som svarar på ditt inlägg blir upprörda för att vi innerst inne vet att du har rätt och vi har fel, annars skulle vi inte svara, vad är det för konstigt resonemang, ska man inte diskutera och debbatera om saker man är intresserad av? Det är väl hela poängen med ett diskussionsforum, om man inte håller med om ett inlägg så svarar man. Du har slut på argument och lägger dig på dagisnivå.

1. Det går ut på att hästen ska springa fort och inte på att hästen ska jobba på ett sätt som långsiktigt är hållbart för dess kropp.

Kan du då varför vi fortfarande har en 13-åring i stallet som fortfarande startar och aldrig har varit skadad?

2. Galoppsporten är idag alltför kommersialiserad. Sport som angår djur borde inte vara baserad på pengar utan på hästens hälsa.
Har du varit i ett galoppstall någon gång? Ägarna och tränarna är ju ute efter att hästen ska vara i så bra form som möjligt. utan vettig träning, skötsel och omvårdnad går ju inte det. Tänk istället på hästarna som drar vagnar åt turister nere i medelhavsområdet. Då kan man börja prata om hästarnas hälsa.

*knapplån*

Ja eller om man säger så här: Vad är mest naturligt: Att springa fort med en liten människa på 45-50 kg på ryggen eller hoppa höga hinder eller samlas ihop som en boll med betydligt större ryttare i många fall??

Är dressyrryttare men har jobbat med galoppörer i ett år. Dom mådde i alla fall alldeles utmärkt och blev inte inridna förrän de var helt färdigväxta, i fem års åldern.

Så nu är det dags igen .. Dessa diskussioner ang galoppen .. jaja .. Vi kör väl på !

Min första häst FINKEL

Köptes in när han var 10 år efter 45 startade löp. Avlivades i sommras 22 år gammal p.g.a svår kvickdrag, som inte har något med att han gått löp. Inga fel på varken ben eller liknande. Hade honom i 12 år !!!!

Min andra häst som jag fortfarande har THUNDER STORM

Gjort ett par starter, blev sedan min ridhäst p.g.a en känning på en sena. Men det kommer aldrig påverka honom som ridhäst ! + att senskador anses vara ärftligt.

Och min tredje häst SEE ME DANCE gått typ 98 löp och är utmärkt som ridhäst !!!!

Så sug på den :smirk:

*Lånar*

Vad är syftet med såna här trådar egentligen? TS ställer ingen fråga, kommer bara med personliga åsikter utan någon som helst frågeställning. Som om en annan skulle starta en tråd inne på dressyr, med texten: "Jag tycker personligen att hästar som rids i låg form hela dagarna och aldrig får gå i hage verkar ha ett urtrist liv." Är det en bra diskussionstråd?

Som flera redan har sagt så är det delvis pengarna i sporten som ser till att hästarna mår bra. Banorna underhålls så att hästar och ryttare inte ska utsättas för onödiga risker, stallarna på banorna hålls rena både utvändigt och invändigt, och så vidare. Precis som inom vilken annan hästsport som helst så förekommer misshandel, fel utfodring och minimal skötsel, men det är inget som är synonymt med galoppsporten.

Jag blir inte ens provocerad av såna här trådar längre, bara less på folks okunskap. (Och ovilja att lära sig.)

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej på er! Jag har ett travarsto på 10 år som har varit i min ägo i ca 1 1/2 år. Hästen i fråga har jag känt sedan 4 år tillbaka och...
2
Svar
22
· Visningar
1 692
Senast: cello
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 322
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 255
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka