Galoppsport idag

C

Castor

Jag måste säga att jag inte är så förtjust i galoppsporten.

1. Det går ut på att hästen ska springa fort och inte på att hästen ska jobba på ett sätt som långsiktigt är hållbart för dess kropp.

2. Galoppsporten är idag alltför kommersialiserad. Sport som angår djur borde inte vara baserad på pengar utan på hästens hälsa.
(Jag vet att hoppning och dressyr också lider av detta problem, jag påstår inte att de är bättre.)

Sv: Galoppsport idag

Grattis, nu har vi här på forumet fått insikt i galoppsporten. jag tackar dig, jag ska aldrig mer sitta på en häst. Ohälsosamt! usch! :bow:

:smirk:

hämtar chips och läsk... eller nåt...

Jag måste säga att jag inte är så förtjust i galoppsporten.

1. Det går ut på att hästen ska springa fort och inte på att hästen ska jobba på ett sätt som långsiktigt är hållbart för dess kropp.

2. Galoppsporten är idag alltför kommersialiserad. Sport som angår djur borde inte vara baserad på pengar utan på hästens hälsa.
(Jag vet att hoppning och dressyr också lider av detta problem, jag påstår inte att de är bättre.)

Varför då överhuvudtaget engagera dig så att du engagerar dig nog att lägga in en tråd. :confused:

OCH det är ju lätt att ha synpunkter då du ej ens vågar lägga ut dina uppgifter, ålder bostadsort etc...

Köp en ponny. Klappa, mata den, vaccinera den och gå små promenader. ;) Håll hästen frisk!

Senast ändrad:

haha men du kan du förklara varför min häst är 100% frisk i ben, kropp och själ efter 10 år på banan då?
Nu ska han bli dressyr häst!:bump:

Stackars dig.
Vilken hästsport skall du kunna syssla med då?
Ridskola,går inte kommersialiserad.
hoppning,d.o
dressyr,d.o
fälttävlan,d.o
körning,d.o
trav,d.o
islandstjohejs,d.o
vilda westwerntjohejs,d.o
nej var du själv med en egen häst är nog det bästa för dig.
prova lite "Live and let live"

Jag tycker det är bra att galoppsporten är så styrd av pengar.

Det krävs att man satsar 110% på hästarna vad som gäller deras hälsa och träning för att få fram bra löpare. Redan när de är små föl, eftersom man inte vet om hästen är värld 1 krona eller flera miljoner om några år. Ägare och tränare måste behandla varenda häst som de är värda en massa pengar, och visar det sig att en häst inte trivs så säljs den vidare för att ge plats åt en bättre häst. För det finns inte tid eller råd att försöka tvinga hästen att springa fort. Då mår hästen bättre av att få komma till någon som kanske vill rida dressyr eller hoppa.

Hur många hästar finns det inte på ridskolor som inte trivs, och som dras med kotledsinflamation efter kotledsinflamation först man efter några år sen ger upp och avlivar hästen?

Jag tycker det är bra att galoppsporten är så styrd av pengar.

Det krävs att man satsar 110% på hästarna vad som gäller deras hälsa och träning för att få fram bra löpare. Redan när de är små föl, eftersom man inte vet om hästen är värld 1 krona eller flera miljoner om några år. Ägare och tränare måste behandla varenda häst som de är värda en massa pengar, och visar det sig att en häst inte trivs så säljs den vidare för att ge plats åt en bättre häst. För det finns inte tid eller råd att försöka tvinga hästen att springa fort. Då mår hästen bättre av att få komma till någon som kanske vill rida dressyr eller hoppa.

Hur många hästar finns det inte på ridskolor som inte trivs, och som dras med kotledsinflamation efter kotledsinflamation först man efter några år sen ger upp och avlivar hästen?

:bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Om ni inte tycker att det jag säger är sant så finns det ingenting att bli upprörd över. För det viktigaste är att man tror på det man själv gör istället för att hänga upp sig på andras kritik.

Du kanske ska ta reda på hur det faktiskt går till och vad som händer efter de kommer av banan.

Kolla upp fullblods stoet Hilly Trip t.ex.
Född 82, hade gjort 18 löp 85, 92 kom hon på 12e plats i OS i fälttävlan och har dessutom vunnit sm, nm och em.
95 fick hon kolik och gick inte att räddas.

Jag tror inte hon är den enda av alla fullblod som föds genom åren som lyckats, hon har bara haft turen att hamna hos rätt ryttare efter sin löpkarriär. Finns säkert många gamla löpare där ute som sålts för 20,000:- som om de hamnat hos en lika duktig ryttare som Peder, också klarat av att gå så höga klasser.

Om ni inte tycker att det jag säger är sant så finns det ingenting att bli upprörd över. För det viktigaste är att man tror på det man själv gör istället för att hänga upp sig på andras kritik.

Till vilken anledning startar du denna tråden överhuvudtaget?:mad::confused:

se på min stjärna, 10 år på banan och nu MÅNGA fina år som ridhäst hos mej. Han ska bli kung även innom ridsport!:bump:
i170427525_81410_3.jpg
På denna bild har jag haft honom 3 veckor... altså 3 veckor efter banan, ser han så här fin ut.... detta bådar gott

Han ser jääättefin ut:idea:

(Men svarat var nog menat till ts, va?;))

Äsch den som startade denna tråden har gjort det enbart för att provocera:smirk:

Som någon annan har skrivit här, tränare och ägarae är givetvis rädda om och noggranna med sina hästar, av den anledningen att dom SKA springa in pengar:)

Plus att det blir väldigt dyrt med en häst som du inte tar väl hand om, både i skador och att den kostar minst lika mycket per månad som en häst som är hel och frisk.

Är helt enkelt bara någon människa med för mycket fritid som startade tråden!!

Äsch den som startade denna tråden har gjort det enbart för att provocera:smirk:

Som någon annan har skrivit här, tränare och ägarae är givetvis rädda om och noggranna med sina hästar, av den anledningen att dom SKA springa in pengar:)

Plus att det blir väldigt dyrt med en häst som du inte tar väl hand om, både i skador och att den kostar minst lika mycket per månad som en häst som är hel och frisk.

Är helt enkelt bara någon människa med för mycket fritid som startade tråden!!

:bow:Bra sagt:bow:

se på min stjärna, 10 år på banan och nu MÅNGA fina år som ridhäst hos mej. Han ska bli kung även innom ridsport!:bump:
i170427525_81410_3.jpg
På denna bild har jag haft honom 3 veckor... altså 3 veckor efter banan, ser han så här fin ut.... detta bådar gott

10ÅR??? han ser kanon ut......vem är denna skönhet?

Där träffade du mig mitt i prick.

(Jag tycker ändå att galoppsporten är kommersialiserad, och jag har rätt till min åsikt.)

Jag har aldrig påstått att ingen föredetta galoppörer inte skulle kunna bli bra ridhästar efter deras tid på banan. Och jag vill upprepa för en tredje gång att det kommersialiseringen av sport som jag ogillar. (sport som har med djur att göra.)

hur ska du då kunna hålla på med hästar över huvud taget?:smirk:

sen ska jag säga dig. alla galopp hästar jag hållt på med har tyckt det vatt skit skoj med det de gör...

Senast ändrad av en moderator:

Där träffade du mig mitt i prick.

(Jag tycker ändå att galoppsporten är kommersialiserad, och jag har rätt till min åsikt.)

Jag har aldrig påstått att ingen föredetta galoppörer inte skulle kunna bli bra ridhästar efter deras tid på banan. Och jag vill upprepa för en tredje gång att det kommersialiseringen av sport som jag ogillar. (sport som har med djur att göra.)

Varför då lägga denna tråden på "galopp" och inte på ett annat forum där alla "kommeraialiseringen med djur" är med, så som trav, agility m fl???:mad:

Jag förstår inte det här med att klaga på galopp, trav och allt vad det nu är.
En häst kan skada sig i vilka fall som helst, oftast tycker hästarna att det är jättekul att springa och varför hindra dom från att göra något dom trivs med?
En häst blir ingen topphäst och tjänar en massa pengar om den inte har viljan att springa, eller hur?
Det går åt mer pengar än vad man tjänar på hästen faktiskt (om man inte har någon riktig topphäst då) och tränare, ägare osv bryr sig oftast väldigt mycket om hästarna. dom kollas av veterinär vid minsta lilla, dom får ett bra foder, god omvårdnad osvosv.

nu är jag ingen galoppmänniska, utan travmänniska men jag vet hur snacket går runt ex "åh, det är så synd om trav/galopphästar, dom blir så dåligt behandlade" men vilken erfarenhet har man då? oftast ingen, det är bara snack. Folk gör en uppfattning av sportena genom saker dom hör. VISST alla galopp/travhästar kanske inte blir behandlade på bästa sätt, men dom som vill ha en bra tävlingshäst lägger ofta ner mycket tid och pengar på den för att den ska få den bästa omvårdnaden.

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej på er! Jag har ett travarsto på 10 år som har varit i min ägo i ca 1 1/2 år. Hästen i fråga har jag känt sedan 4 år tillbaka och...
2
Svar
22
· Visningar
1 692
Senast: cello
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 322
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 255
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka