Galoppskänkeln?

S

StormDance

Hur gör man för att lära en häst galoppskänkeln? Jag är lite nyfiken och undrar hur ni som skolat era hästar lärde dem det :)

Sv: Galoppskänkeln?

Lär den fatta galopp på lina. Sedan ger ryttaren galopphjälper och linföraren ger hjälper fran marken. Allt eftersom tar ryttaren över hjälpgivningen mer och mer.

Jag ger dock ingen "galoppskänkel" utan svingar igång hästen med sätet. Det är en naturlig och för hästen förståelig hjälp.

att var igång i trav & driva,driva,driva sedan att träna på att göra det med innerskänkel . Unghästar tex. brukar ju tro att om man trycker med ena foten är det snabbare . Men det går ju att träna upp

Jag gör alltid dom första fattning ur ett hörn på väg ut på långsidan, jag försöker då se till att hästen är med...att den reagerat och är på.

I det läget ställer jag hästen lite utåt och lägger till spöt på yttersidan och fattar i det läget + att jag läger till kommandot som jag lärt hästen i longeringen.

Man kan prova att fatta i den öppna delen på en stor volt, dvs samma sak...ställ utåt, lägg till spöt på yttersidan och fattar.

När hästen fattar så massor med berör och låt den ta en långsida och sen bryter av och låt hästen skritta på långtygel.

Gå sakta men säkert fram:)

Lycka till!

Jag provade med en hjälpbom på min outbildade travare som gått som ridhäst i 5veckor hos mig nu.

Hon tog galoppen klockrent, hon tog även rätt galopp i båda varv. Jag travar alltså in mot en bom, och alldeles innan gör jag galoppskänkel och smackar en gång. Ifrån början hade jag bommen upphöjd, nu ligger den på backen.

Här är en film på vårt andra galoppförsök:
http://www.youtube.com/watch?v=_E-wH3TS19c

Jag lärde hästen fatta galopp på lina först. Använde mej av rösten.
När det var dax för inridning, så använde jag mej av rösten, "gaalopp",och samtidigt la jag till galoppskänkeln. Fattade alltid ur ett hörn, påväg ut på långsidan. Mkt beröm då hästen fattar.

vi gjorde så att först så longerade vi min ponny och fick henne att galoppera på linan (utan ryttare förstås bara sadel å träns) och sedan stt jag upp och så gav hon samma komandon, dvs gaaallopp och smacka lite. sedan andra gågen så la jag bak ytterskänkeln lite medan tränaren gav sina komandon. sedan efter 2-3 gånger kunde hon de. Så typ tredje gången så fattade jag galopp utan lina i ett hörn och sen gjorde vi att vi fattade alltid galopp i samma hörn eller tex höger galopp i de hörnet och vänster mitt på kortsidan. då så fattade hon galopp där lättare. Men sen så är min ponny otroligt lättlärd! När vi köpte henne den 4 maj så var hon bara skrittad och travad en gång med ryttare och nu så kan hon gå i form i alla gångarter (men med mig går hon i nte i jäättebra form i galoppen men med min tränare går hon fint :)) och har hoppat 70-80 eller nått :D så hon har vart väldigt lätt, jag vet inte hur lättlärd din är så de kan ju ta längre tid men man får ha tålamod för de kans ta ett tag! :D
lycka till med min Dåliga förklaring, dålig på å förklara över internet! :D

Upplever att det är ytterskänkel som är galopp-skänkel. Det är ju ytter-bak som jag vill ska "snabba på" lite.

Men genom lina och röstkommando först. Sen lägger man på röst till ytterskänkel genom böjt spår.

Börja med att lära hästen "galopp!" med rösten, vid ex longering.
Sen använda rösthjälpen uppsuttet i kombination med skänkeln och så småningom ta bort rösthjälpen när hästen förstår.

Jag gör alltid dom första fattning ur ett hörn på väg ut på långsidan, jag försöker då se till att hästen är med...att den reagerat och är på.

I det läget ställer jag hästen lite utåt och lägger till spöt på yttersidan och fattar i det läget + att jag läger till kommandot som jag lärt hästen i longeringen.

Man kan prova att fatta i den öppna delen på en stor volt, dvs samma sak...ställ utåt, lägg till spöt på yttersidan och fattar.

Jag gör i stort sett likadant med den skillnaden att jag lägger på spöt (om jag behöver förtydliga) på inner bog. Annars precis likadant.
Har fungerat lika bra på alla olika sorters hästar. Efter hand som hästen blir starkare kan hästen vara rak och sedan ställd inåt (om fattningen sker på böjt spår)

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: Emiro
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
970
Senast: Sirap
·
Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 002
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka