Galoppsaxen i Intermediare I

Sv: Galoppsaxen i Intermediare I

Nu har jag checkat det och mnjaaa, jag gillar det gamla bättre, travslutorna längs hela diagonalen var vårt paradnummer - så de hade gärna fått vara kvar:p Annars är det väl nästan det enda de ändrat?

Vårt också!! :( Elller skulle blivit i alla fall.. hann ju bara rida dem två ggr på klubbtävling..
Skrittprogrammet är också annorlunda, där var två skritt piruetter innnan, o så har de en supermärklig sväng till den ökade skritten (men den funkade skitbra att rida om de inte skrivit fel!)
O så ligger ju galopp programmet i en lite annorlunda ordning, men det känns positivt! :)

Riktigt intressant tråd att följa!
Har Intermediare I som nya målet för Frida och mig :D (tur hon bara är 10 iår, halvblod blir ju inte lika gamla som araber :o...)
Om du kommer i sluta i vänster galopp och ska göra byte till höger, på vilket håll gör du öppnan då? Vänster-öppna- eller Höger-öppna-tänk?

Ah, bara 10! Ni har ju framtiden för er! :D Nästa gång kanske man ska skaffa en Baskir, läste att de blir typ 50! :eek: Gäller att vällja rätt då, trist att dras med den i 50 år om man inte gillar den.. :grin:

Högeröppna! Om jag gör sluta åt vänster så går jag över i typ högeröppna innan bytet, så att jag har honom på yttertygeln o baken på plats när jag byter, kändes bra!
Innan tänkte jag skänkelvikning, blir ju lite samma men det kändes bättre med öppna tänk, då hade jag honom lite rundare i nya insidan- så som det ska vara i slutan! Hmm.. blev kanske lite rörigt men hoppas du förstår hur jag menar..

Ska bli spännande att se hur (om) de fungerar på träning imorgon!!

Senast ändrad av en moderator:

KL

Ville bara säga att jag läser och lär. Har inget konkret att komma med men tycker tråden är matnyttig som få.

Tack, ni himmelskt duktiga, som delar med er.

Okej, jo jag förstår absolut! =) Tack så mkt!

Hahaha :rofl:, njae tror jag håller mig till Halvbloden, som du säger, inte så roligt om att dras med om man inte trivs ihop :angel:...

Högeröppna! Om jag gör sluta åt vänster så går jag över i typ högeröppna innan bytet, så att jag har honom på yttertygeln o baken på plats när jag byter, kändes bra!
Innan tänkte jag skänkelvikning, blir ju lite samma men det kändes bättre med öppna tänk, då hade jag honom lite rundare i nya insidan- så som det ska vara i slutan! Hmm.. blev kanske lite rörigt men hoppas du förstår hur jag menar..

Ska bli spännande att se hur (om) de fungerar på träning imorgon!!

Det blir ju lite samma som jag skrev tidigare. Fast jag sa trycka över bakdelen, det blir ju ett steg öppna in i bytet! Hur många steg hinner du med i öppna?

Nu ska jag ut och träna på storabanan, tror bestämt att jag ska rida några saxar och funderar på vad jag gör när jag gör det:D

På återskrivande!

Jag har bara ett problem angående det här att flytta över rumpan innan bytet - min häst byter på ytterskänkel(trycker till lite med ytterskänkel precis innan bytet), så om jag trycker till lite extra vi slutet av slutan så tar hon det som byte istället för att flytta undan, vilket slutar i kalabalik eftersom det är en svår situation att byta i o hon märker att det inte var det jag hade tänkt :p.

Flyttar ni mer med sitsen eller skänkeln?
Går kanske att fånga upp bogen och flytta undan rumpan sista biten förbi med enbart sitsen?
*förbannade hemtenta som låser mig här inne framför datorn, vill ju ut o rida o testa!*

Hm, på ett eller annat sätt måste man ju flytta över bakdelen, annars hamnar den ju före i övergången och in i slutan. jag byter oxå för ytterskänkeln (nya blivande ytter alltså - menar du oxå det?) och inner höft.

om hon nu byter för ytter så kan hon ju omöjligt missuppfatta din ytterskänkel i slutan som byteshjälp? Eftersom jag antar att du menar nya ytter, som i slutan ju är din innerskänkel?

Om du kommer i vänster sluta så ska du ju flytta över bakdelen ännu mer till vänster i övergången och då gör du ju det för högerskänkeln och samtidigt för du framdelen till höger, ställer och böjer om till höger samtidigt som du byter för vänster skänkel till höger... Nu skrev jag du, men jag menar jag:p

Men shit vad det är mycket lättare att rida än att förklara sig skriftligt:o Hoppas du förstår nått av mitt svammel...!

Ja, precis, min byter också för ytter men det är ju inga problem i slutan då det blir nya ytter som jag byter med efter att jag flyttat över bakdelen! Kul att höra hur det går för dig Victovie! (o kul att även andra tycker det är en matnyttig tråd!!).

Rider bara något steg i öppna zanzan så det blir ju som du skrev innan, men jag det blev bättre för mej när jag tänkte öppna! ;) Ev rider jag kanske ett par men han hamnar i alla fall rätt så snabt på plats!

Idag har jag varit iväg o tränat o saxen gick faktiskt väldigt bra, ska träna nästa torsdag igen så då får vi väl se om det bara var en tillfällighet eller det faktiskt har lossnat.
Guuud så skönt att rida på 60 bana! O det är faktiskt lite med tanke på att det blir så mkt mer plats o känns så mkt bättre då som jag envist fortsätter att försöka klämma in den på 40 banan hemma.. :devil:

Borde vara nöjd med kvällens träning då det mesta gick bra o då framförallt saxen men serierna gick så jäkla dåligt så det känns skit! :( Har totalt tappat tackten i dem.. Nu var han lite trött när vi började med dem o det är aldrig bra men ändå.. usch, just nu känns det inte alls så lockande att debutera i mars.. men vi har ju lite tid kvar så vi får väl se.. Usch, o serierna som vi hade som paradnummer för förra året, får lite panik när det blir så här.. :cry:

zanzan: Nej det är det som är problemet - jag inleder bytet med gamla ytterskänkeln... :angel: Avslutar med nya ytter.
Förstår ialf vad du menar, får nog försöka klura ut ngt med sätet istället för extra skänkel.

traloppan: Tack detsamma!:D Jag tycker dock att du borde hålla dig med hela saxen på 60m spår istället för 40m, även om din snygging är liten :angel:.
Det med serierna känner jag igen, dock har det aldrig varit ngn styrka hos varken Frida eller mig (lär oss tillsammans), utan variera mellan någorlunda stadigt och panikperioder (dock ett tag sen nu *peppar peppar*!).

När vi har det problemet brukar vi få jobba lite extra på grundgaloppen, hitta tillbaka till den distinkta takten innan vi går in i en serie. Drar gärna ner till enbart 2 i rad först, fler om det känns rätt. Lägger serien på olika ställen, ex längs med långsidan för att variera o komma ur dåliga mönster.
Gissar att du redan sitter o räknar för att hitta takten? Räkna högt kan också vara bra, både för en själv och hästen (på Frida märks stor skillnad. Hon lugnar ner sig, stannar i den takten jag räknar och är totalt fokuserad på mig istället för att tänka på hur vi snabbast kommer ur situationen :angel: . Jag blir också lugnare, hittar rätt taiming i sprången.).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 342
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 227
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII