Galoppsaxen i Intermediare I

T

traloppan

Alla tipps på hur man bäst rider den mottages tacksamt.. :crazy: Mitt största problem jusst nu är nog att jag blir spänd för att det känns som att vi inte kommer att hinna med allting.. o så stressar jag, så jag försöker rida den med färre steg o inte så mkt åt sidan..
Ett bidragande bekymmer är säkert att jag jusst nu tränar den i ett ca 40 m långt ridhus, men ändå..

Denna sax består alltså i att rida in på medellinjen i höger varv, sluta 5 m åt höger, byte, sluta 10 m åt vänster, byte, sluta 5 m åt höger, byte o sen vänster varv.

Som sagt, alla tipps mottages tacksamt! :bow:

Sv: Galoppsaxen i Intermediare I

Bra tråd!

Jag håller på med samma sax, fast i trav :idea: våra byten är inte så bra än. :p
Jag gör samma sak, stressar igenom den och så blir allt fel.

Jag jag funderar på om jag skulle mäta ut exakta linjer och ställa ut koner och sedan rida den
massor med gånger, med färdiga mått, så att jag vet att jag hinner med alla steg.

Det är omöjligt att hinna med ens en enda liten volt i ett 40m ridhus, eller hur? I alla fall när man är van vid den stora härliga utebanan. :)

Jag skulle också ställa ut koner och mäta, och sedan ha någon som filmar mig ett par gånger så jag kan se var jag omedvetet trycker ihop hästen för mycket för att få plats.

Båda! Tack! Koner är nog en jäkla bra ide!! :idea:

Äntligen kan jag rida "saxen" i George vettigt o planerat men eftersom den bara rida till medellinjen o tillbaka från hörnet så ser man ju vägen rätt så tydligt. Då tänker jag att jag ska vara framme strax innan X, räta ut, byta o hellst landa i nya slutan sen komma ut innan bokstaven så jag hinner räta ut o kan byta på bokstaven.

Saxen över medellinjen bör ju kunna ridas likadant men det är svårt när hållpunkterna är så luddiga.. :crazy: Med koner borde det bli bättre! O så måste jag bli jäkligt mkt snabbare!!! :grin:

Alla tipps på hur man bäst rider den mottages tacksamt.. :crazy: Mitt största problem jusst nu är nog att jag blir spänd för att det känns som att vi inte kommer att hinna med allting.. o så stressar jag, så jag försöker rida den med färre steg o inte så mkt åt sidan..
Ett bidragande bekymmer är säkert att jag jusst nu tränar den i ett ca 40 m långt ridhus, men ändå..

Denna sax består alltså i att rida in på medellinjen i höger varv, sluta 5 m åt höger, byte, sluta 10 m åt vänster, byte, sluta 5 m åt höger, byte o sen vänster varv.

Som sagt, alla tipps mottages tacksamt! :bow:

Om du känner så skulle jag inte göra sista 5m och bytet tills du kan träna på 60m bana.

Men det vanligaste felet är nog att man rider för långt innan övergången. Man hinner ju inte heller rida in på medellinjen och förbereda första slutan, det måste vara klart och påbörjat när man är uppe på medellinjen, tänk öppna in på medellinjen och sen måste ju övergången från höger till vänster vara klar under de fem metrarna till höger för att man ska kunna göra bytet i nästan samma sekund man går över till vänster sluta, det finns ingen tid att rida rakt fram och byta som man gör i george, det går utav bara hejjsan:p

Personligen älskar jag saxen i int.I:bump:

mitt svar blev säkert luddigt ska kolla på det imorgon vid vettigare tid;)

*bah* har en kompis som också älskar den där (jäkla) saxen.. :( Hennes förra häst gjorde GP saxen på ett helt fenomenalt sätt.. Undrar om det är för att hon är ekonom.. dvs hon är extremt strukturerad o tänker liksom alltid utan krusiduller.. Är du också ekonom? ;)

Annars var ditt svar inte luddigt alls! Jag försöker tänka öppna genom svängen så jag börjar på första slutan direk (annars hinner jag aldrig..) o så som du säger.
Det som stör mig är nog som du skriver att man inte hinner räta ut o så utan det är mer hejsan hoppsan.. ;)

Sen brukar jag få någon form av hjärnsläpp inför sista slutan, det är liksom blankt i min hjärna ett språng efter bytet så det tar för lång tid innan vi är inne i slutan igen.. :crazy:

I somras när jag hade tillgång till utebana red jag GP saxen fast utan så mkt tvärning mest för att öka svårighetsgraden så denna saxen blev lätt, o det funkade, fick in lite snabbare reaktioner i övergångarna - på mig själv alltså! :)

Som du skriver så bör jag nog hellst strunta i de sista 5 metraran i detta ridhus (min tränare säger samma sak.. ;) ) o jag gör det också ibland, det är bara det att jag tycker starten närmar sig med stormsteg o får lite panik för denna övning som jag oroar mig lite för.. :crazy:

Ett tag tänkte jag sluta, skänkelvikning, byte.. Men är rädd för att det blir lite för svajigt? Vad tror ni om det?

haha, nej jag är inte ekonom, jag är snart sjuksköterska:p Vi är nog förvisso oxå ganska strukturerade. Men den största fördelen är nog att jag inte funderar så mkt, jag bara rider. Därför kan jag istället ha svårt att sätta ord på vad och hur jag gör, det finns i ryggmärgen:D

Det kan kanske vara bra att tänka skänkelvikning - om det funkar för dig! Risken skulle jag tro är att du kan få honom för rak in i nästa sluta på det sättet.

Ska försöka mig på att förklara hur jag rider ö.gångarna. Inte för att det är nått "one and only" utan för att det funkar för oss! De två sista sprången (ca.) i slutan trycker jag före bakdelen samtidigt som jag böjer om till nästa sluta och byter, det går undan där, men att trycka "före" bakdelen är jätteviktigt, annars får man bakdelen före in i nya slutan och det ser inte kul ut... Synd att jag inte kan lägga ut film det hade varit roligt!

Men istället för att rida hela saxen på förkorta mått så brukar jag rida den från båda hållen, resultatet blir ju detsamma.

Jag vet inte , hur många byten blir det ? Är det 3 st byten i den saxen?

Jag har bara kollat in när min tränare gjort saxen i GP på träning och då fick hon tipset att enbart använda 2 hjälper dvs rida slutan mellan ytterskänkel och innertygel så att när omställningen sker så har hon redan hästen på nya yttertygeln och hästen undan nya innerskänkel så att när bytet kommer är hon redan på väg in i den nya slutan, alltså när bytet sker blir det galoppsteg nr 1. Bara för att i GP så hinner man inte rakrikta mellan.

Tror jag fattade det rätt såhär men är inte 100 eftersom lektionen hölls på tyska och engelska

Ah! Tack båda!! Tror idag gärna hamnar i ett slags "hitta rätt känsla vakum".. :grin: Det är väl nu när bytena för det mesta är bra så sitter jag o känner efter en massa istället för att bara rida på..

zanzan- precis, det är det jag menar med "skänkelvikning", att trycka rumpan före. Men som du uttrycker det blir det nog bättre tänk. Fick även tippset av någon att tänka öppna, blir ju lite samma sak. Problemet är nog att om jag tänker en rörelse så kanske jag kämpar för mkt att få till just den rörelsen några steg istället för att bara som du skriver trycka över, byta o rida vidare.. Måste försöka hitta flytet i övningen!!
JÄTTESYND att du inte kan lägga ut video!!!! Finns det verkligen ingen möjlighet alls.. :confused:

fio- jag måste nog tänka lite på dit tipps för att få in käslan i skallen (eller så är det bara för sent jusst nu..), det låter kanon men jag måste nog tänka till lite för att fatta! ;)

Fast jag har för mig att när jag fick till det bäst sisst jag tränade så höll jag kontakt med alla hjälper, bara olika mkt..
Åh, jag blir ju sugen på att rida nu! O jag som planerar rida ut hela helgen om vädret tillåter.. Får väl fortsätta med slutorna nästa vecka! ;)

Ps) ja, i ettan blir det tre byten, kommer inte håg om det är 4 el 5 i GP.. har för mig man rider 3,6,6,3 språng i sluta där..?

I GP:n är det väl 3-6-6-3?

japp, jag tror oxå att du ska hitta flytet i rörelsen, inte tänka för mkt, rid på känslan. Det gör ju inget om det blir fel på träning!! När och var planerar du att starta? Möts vi i Lidköping? Det är hur som helst ett jätteroligt program!

Jag har inget program på datorn för att lägga in filmer, men börjar bli sugen på att fixa det:p Kan inte du filma när du rider saxen och lägga in det?

I GP är det 3-6-6-6-3, eller har varit fram till nu iaf, nya program iår men saxen lär de väl inte direkt ändra:angel:

Visst är det så. Vilket pucko jag är jag skulle ju "rätta" traloppan och så skrev jag fel:rofl: Så går det när man ska vara duktig:p

Du får nog pallra dig iväg till ett 60- m ridhus:devil:

Det som är viktigt är ju att hålla rumpan på plats i o innan bytet för att inte hamna före. Mao lösgjord häst oxå:angel:
Du har ju en fördel av att ha en mindre häst- hinner bli klar i tid.

Gud vad roligt för dig.
Hoppas att allt går väl:bow: skulle oxå vilja- in my dreams:crazy:

Har tyvärr varken videokamera eller någon som kan filma.. :( Men det kan ju ända sig! :)

Oh, nej, Lidköping låter aldeles för långt o dyrt för mej! Änn är vi inte så duktiga att jag åker så långt för de klasserna! ;) Men i framtiden kanske! (arabhästar brukar ju bli gamla..)

Vi planerar debutera Int I i mars i Hässleholm, inte så långt. Red ett par Intermediare i början på förra året på klubbtävling. Lyckades då rida första på 64 % (då red jag bara o klöddade inte till det), andra red vi på 58 % (då försökte jag rida bättre o klöddade så klart till det.. :grin: ). Hoppas nu att debutera på i alla fall 60 %..

Jag gillade förra programmet MKT bättre! Det passade oss mer! Dels gillade jag att rida slutorna över hela diagonalen, som det är nu blir de inte alls lika fina. Sen tycker jag det är synd att de tagit bort skrittpiruetterna (hade ju schans att samla lite poäng där..).
Annars gillar jag att rida piruetterna som de är i ettan! Men nya skrittprogrammet tycker jag är lite märkligt, även om det kändes rätt okej när man väl red det!

Ska försöka slappna av o bara rida nästa gång jag provar! Annars är jag även orolig för tvåorna just nu.. de brukar vi inte ha problem med men av någon anledning har serierna strulat ett tag. Han är lite svår i sin höger sida just nu o jag gissar han ramlat i hagen eller nått, har bokat equiteraput den 2a o hoppas hon hittar nått som går o lösa!

Tävlar du neråt skåne till också? Laholm tex?

Tack! :laugh: O ja, det hoppas jag också! Vill ju hellst komma över 60 strecket i alla fall.. :crazy:
Jo, jag måste nog iväg o träna på lite större plats! Har en tendens att hamna på utsidan i slutan också, men det har blivit bättre o bättre, måste bli snabbare i mina hjälper!!! O tanke! :crazy:

Jo, Lidköping är nog ganska långt för dig, nära för mig, bara 20min bort:p Ja, jag har nog varit anmäld till laholm en sisådär tre gånger men fått avboka varje gång:crazy: Hoppas verkligen att vi kommer så långt i år, hon stod ju skadad hela förra året och är igång till 90% nu, så jag håller tummar och tår för att vi ska kunna ha kul i år! Och i så fall lär vi dra oss söderut en del!

Vi har väldigt delade meningar om vad som är bra och dåligt i ett program (skämt åsido) jag är jätteglad att de förbankade skrittpiruetterna är BORTA!! Piruetterna gillar jag oxå i ettan, rolig linje och så är jag inget fan av halvpiruetter...:angel: När bytte de program förresten? jag har bara ridit det nya antar jag.

Jag gick oxå in och styrde runt i min debut (just i Lidköping...) och det funkade fint som smör! Så det är nog ganska bra att göra när man börjar komma upp i dessa klasser! Iallafall när det är debut för både häst och ryttare, skillnad för dom som får färdiga hästar...

Det funkar inte att helt enkelt lägga ner serierna ett tag då? ibalnd kan det ju bara låsa sig och en stunds vila och eftertanke kan lösa många problem.

Hoppas vi ses på tävlingsbanan en dag:)

Ah, då håller jag också tummarna att din håller så vi ses i Laholm, de brukar ju ha en massa nationella tävlingar!

Gillar inte heller halvpiruetter, så där är vi i alla fall överens! ;) Intermediare I är nytt i år!

Har försökt att inte rida serier ett tag o nu idag *peppar,peppar* fungerade det bättre, börjar kännas lite som vanligt igen.. tränar på onsdag o hoppas det känns bra då!

Annars red jag 7000 saxar i lilla ridhuset idag, fick tipps av en annan vän att tänka sluta, öppna, byte.. Kändes faktiskt himla bra! Även om det inte gick fantastiskt så gick det mkt bättre! Har tänkt skänkelvikning ett tag innan o tänkte att det var ungefär samma, o det är det men öppna tänk var bättre! Tyckte det lät "långt" innan jag red men när jag väl red så kändes det som att jag fick honom snabt på plats för bytet! :laugh:

Får se vad tränaren tycker på onsdag! Ska bli kul att komma iväg, red igenom programmet idag o det kändes ganska bra. Kom fram till att även om jag tyckte mycket bättre om gamla travprogrammet vad gäller skolorna så passar upplägget på det nya oss väldigt bra! Åh, vad spännande det ska bli! *ser fram emot debut med skräckblandad förtjusning* :crazy:

ojoj, jag har helt klart varit borta från banan för länge, jag har missat totalt att det är nytt i år:o:p Återkommer när jag sett vad jag kan tänkas tycka om det!

Nu har jag checkat det och mnjaaa, jag gillar det gamla bättre, travslutorna längs hela diagonalen var vårt paradnummer - så de hade gärna fått vara kvar:p Annars är det väl nästan det enda de ändrat?

Senast ändrad:

Riktigt intressant tråd att följa!
Har Intermediare I som nya målet för Frida och mig :D (tur hon bara är 10 iår, halvblod blir ju inte lika gamla som araber :o...)
Om du kommer i sluta i vänster galopp och ska göra byte till höger, på vilket håll gör du öppnan då? Vänster-öppna- eller Höger-öppna-tänk?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 342
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 227
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar