Galoppombyten

A

aetm

Min ponny har en tendens till att bara byta med frambenen när vi tränar galoppombyten. Vi kommer i en bra samlad takt, han jobbar bra med bakbenen. Men sedan när man ger honom kommando att byta så byter han ofta bara med frambenen . Det är inte varje gång men rätt ofta. Någon som har någon bra övning för att få med sig baken i bytena?​

Sv: Galoppombyten

Hur funkar de enkla bytena?

Jag skulle nog ändå jobba på samlingen, även om du säger att den är bra. Plus att jag vid byteshjälpen verkligen säger till "BYT!" Antingen med säte eller så tar jag till en pisk.

Jag brukar rida framåt in i bytena för att svävmomentet ska bli större, då är det lättare för hästen att hinna byta.

Jag är ju ingen stjärna själv på byten i språnget, men kanske kan du peta med ett dressyrspö ifall han inte riktigt är med på noterna?

läs i de andra trådarna om byten för fler tips!

men ett bra tips är att rida undan den blivande innerskänkeln. Den rörelsen gör att du automatiskt placerar den blivande innerbakbenet längre in under hästen. Och det är av stor vikt att bogarna inte ramlar iväg. Hästen skall vara rak och på yttertygeln!

Gör gärna enla byten för att träna lydnad.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 475
Senast: Nevermind
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur