Galoppombyten

Sv: Galoppombyten

har aldrig själv lärt någon häst byten, men en fråga som kanske är relevant i tråden - vill du lära in "hoppbyten", "westernbyten" eller dressyrmässigt korrekta byten?

Är det något av de två första kan det fungera bra att träna själv eftersom det inte gör så mycket om det inte blir "korrekt" utan räcker med ett smidigt byte för att kunna byta varv i galopp.
Men vill du ha det "korrekt" så är det en annan femma.
En grej som inte borde göra någon skada att träna på själv är att rida galopp och vända in mot mitten, skritta ett par steg och sen ställa om och fatta ny galopp åt andra hållet.

Här blir man visst helt förvånad....vad tycker du är skillnaden på "westernbyten" och " riktiga" byte??...jag har ridit western i flera år nu, och jag kan tala om att vi "westernryttare" är jättenoga med våra byten. Ja, inte bara bytena, utan all ridning över huvudtaget. Våra hästar rids i samma s"kolor" som "dressyrhästarna" med undantaget att våra hästar kan göra det med egen bibehållen form medan vi har låånga tyglar.

Jag lärde min häst själv och nu gör hon i vart annat.
Det viktigaste för mig är att göra bytet för ytter skänkel och inte falla fram och titta ner.. som man ser många ponnyryttare göra dessvärre, som liksom försöker "fatta" den nya galoppen.
Så det viktigaste, lyft upp och byt för ytter skänkel.
Eller att ta hjälp av en duktig tränare är ingen dum idee :)
lycka till

Här blir man visst helt förvånad....vad tycker du är skillnaden på "westernbyten" och " riktiga" byte??...jag har ridit western i flera år nu, och jag kan tala om att vi "westernryttare" är jättenoga med våra byten. Ja, inte bara bytena, utan all ridning över huvudtaget. Våra hästar rids i samma s"kolor" som "dressyrhästarna" med undantaget att våra hästar kan göra det med egen bibehållen form medan vi har låånga tyglar.

Jag vet att ni är noggranna med byten. Senaste westernkursen jag var med på var det några som tränade på byten! ;)

Dock behöver hästarna inte vara lika samlade, rent överlag vill man ju inte ha westernhästar i "hög" samlad form utan en lite samlad men låg form. Ber om ursäkt för formuleringen om du fann den stötande, men ja, jag ser skillnad på byte och byte beroende på disciplin, även om det är hyfsat liten skillnad mellan westernbyte och dressyrbyte vs. hoppbyte/dressyrbyte. Och en del westernryttare (av de jag känner) vill att hästen ska (liksom i hoppning) byta så enkelt som möjligt även om bytet blir framifrån.

Kl

själv är jag ganska självlärd när det gäller galoppombyten.
tyckte inte det var svårt att lära sig själv, har inte tagít
hjälp av någon tränare.
brukar samla hästen o få en kort samlad galopp, (gör övningen på diagonalen, altså vänder snett igenom)
gör en förhålling och gör en ny fattning innan jag kommer ut på spåret igen.
funkat bra för mig :)

har en ridlärare och just nu övar vi på förvänd galopp på volten sen tar några trav steg och sen ta rätt galopp eller vad man ska skriva. och sen bryta av till trav och ta förvänd galopp igen på volten. det tycker jag är en bra övning :)

kanske KL

Har inte läst hela tråden - men det är bra att lära in förvänd galopp innan man lär in byten. Annars är det lätt att hästen bara går och byter när man sen ska lära in förvänd!

Nej precis tvärtom.
Är man noga med sina hjälper byter hästen inte.

Vem skrev att wesrwnhästarna går som dressyrhästarna:confused::rofl:
De är framtunga o byter sällan rent.

Man bryter av till skritt - enkelt byte.
Trav emellan leder till ett felsteg i bytet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 089
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 633
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.