Galoppombyten?

G

gondi

Hej. Någon som har några bra tips på hur jag kan få till galoppombyten? Han byter bra från höger till vänster men tvärtom blir det oftast korsgalopp. Är det bara att träna upp bakdelen (som är ngt omusklad) eller har ni några bra tips?

Sv: Galoppombyten?

Har du någon tränare eller kunnig person där hemma som kan se hur hästen protesterar/agerar när du ber om ett byte?
Behärskar din häst förvänd galopp ställd inåt?
Det låter som om hästen ej vill lägga vikt på baken, utan paddlar sig fram med framdelen istället. Frågan är bara VARFÖR. Är han lösgjord och mjuk i sidorna när du rider? Muskler är ju avgörande för att hästen ska KUNNA utföra en rörelse eller serie med ryttare på ryggen, så det bör man jobba på som nummer ett innan man ber om byten, begär man för mkt av hästens kropp så slutar det med gallor, skador, , spänningar, protest, slitage osv istället.

Ok. Låter som att du vet vad du pratar om. Han behöver absolut musklas upp så jag får kanske skynda långsamt och börja bygga lite muskler innan jag ber om "mer". Han protesterar inte utan det blir bara korsgalopp "automatiskt" spec från ena varvet. Är ju bara sex år så jag kanske inte ska begära för mycket. Tack för ditt svar.

Klättra o ge tillräckligt med protein.

alla hästar har en svårare sida- även ryttaren.

Om du är seriös tar du hjälp av en tränare som ser var felet ligger- i dina förberedelser o kanske i hela hjälpgivningen.
Man måste vara mkt tydlig.
Lycka till.

Hej. Någon som har några bra tips på hur jag kan få till galoppombyten? Han byter bra från höger till vänster men tvärtom blir det oftast korsgalopp. Är det bara att träna upp bakdelen (som är ngt omusklad) eller har ni några bra tips?

förutom det som redan är skrivet i tråden:

kan låta lite lustigt men kan du göra ett galoppombyte utan häst åt det hållet? prova och "galoppera" på gräsmattan och gör galoppombyten. vi måste träna lika mycket som hästen :) lite nördig övning men den ger resultat!

man kan dra den vidare och galoppera på alla fyra och prova och göra byten oxå för att få klarhet i vad som händer.

Hehe, jag var tvungen att prova :p Grannarna fick sig nog ett gott skratt, speciellt när jag skuttat runt i cirklar en stund och plötsligt stannar till och rynkar pannan innan jag skuttar vidare i andra varvet :angel:

Jag vet om att jag själv är sned och stel i rygg och höfter (ja, tekniskt sett är höfterna inte sneda utan bäckenet). Det gör att jag har fruktansvärt svårt att rida rena byten från höger till vänster galopp. Åt andra hållet är det enklare.
Kan ju berätta att jag hade svårt att "byta själv" när jag galopperade runt också.

Lite tips från mig
*Se till att galoppera rätt, i en bra form där hästen faktiskt galopperar och inte bara hivar sig framåt
*Kan vara idé att göra mekaniska byten, med ett travsteg emellan tills ni båda behärskar gångarten
*Träna upp rygg och rumpa! Trava och galoppera långa långsamma sträckor, byt gångart ofta, rygga med rejäla kliv (reining-ryggning, gör underverk för rumpan!)
*Se till att foderstaten är anpassad efter hästen. Kanske inte så lätt om hästen äter gräs, men senare i höst.
*Ge det tid. Muskelbyggande tar tid, likaså kan inlärning ta tid. För alla inblandade.
*Tränare? Ett trist tips, men håller i längden!

Jag skulle uifrån egna erfarenheter gissa att det är du som är otydlig i dina hjälper. Styrka har inte så mycket med saken att göra, det är inte så himla svårt att byta galopp för en häst som kan galoppera åt båda hållen.

Har du en tydlig yttersida innan du byter och skapar du en ny tydlig yttersida just som du ska byta? Ofta gör man själv lite olika beroende på sin egen oliksidighet. Lägg till nya inner tydligt så hästen förstår och som sagt ha en tydlig yttersida.

hehe ja det blir ett gott skratt för den som tittar på, men det blir oxå väldigt tydligt vart man själv spänner sig och låser sig mm. Du skulle bara se en hel kurs göra det på en ridbana :rofl::rofl:

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Lejd
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 220
Senast: Nevermind
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 309
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Nyårstråden
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar