Sv: Galoppombyten?
Hehe, jag var tvungen att prova
Grannarna fick sig nog ett gott skratt, speciellt när jag skuttat runt i cirklar en stund och plötsligt stannar till och rynkar pannan innan jag skuttar vidare i andra varvet
Jag vet om att jag själv är sned och stel i rygg och höfter (ja, tekniskt sett är höfterna inte sneda utan bäckenet). Det gör att jag har fruktansvärt svårt att rida rena byten från höger till vänster galopp. Åt andra hållet är det enklare.
Kan ju berätta att jag hade svårt att "byta själv" när jag galopperade runt också.
Lite tips från mig
*Se till att galoppera rätt, i en bra form där hästen faktiskt galopperar och inte bara hivar sig framåt
*Kan vara idé att göra mekaniska byten, med ett travsteg emellan tills ni båda behärskar gångarten
*Träna upp rygg och rumpa! Trava och galoppera långa långsamma sträckor, byt gångart ofta, rygga med rejäla kliv (reining-ryggning, gör underverk för rumpan!)
*Se till att foderstaten är anpassad efter hästen. Kanske inte så lätt om hästen äter gräs, men senare i höst.
*Ge det tid. Muskelbyggande tar tid, likaså kan inlärning ta tid. För alla inblandade.
*Tränare? Ett trist tips, men håller i längden!