Galoppombyten i serier

Ida4949

Trådstartare
Hej!
Jag rider en häst just nu som är välmusklad och kan galoppombyten i grunden. Jag skulle så gärna vilja lära honom galoppombyten ner till vart annat eller varje. Hur gör jag? . Snälla hjälp mig! :)

Du gör ett byte, känner att du har hästen i balans och på hjälperna och gör ett byte till. Efterhand kan du göra bytena tätare och tätare. När du kan göra byten vart femte steg provar du med var fjärde, sen var tredje osv.
Det är ju egentligen ingen skillnad på att göra ett byte på t.ex. diagonalen eller att göra fler, rent hjälpgivningsmässigt. Ju färre steg du har mellan byten desstom snabbare måste du vara i dina hjälper och desstom mer mellan hjälperna behöver du ha din häst.
Ta hjälp av en tränare.

tack för infon, ska man bara göra på diagonalen eller ska man ha koner i slalom bana och byta emellan., jag såg att en tjej gjorde det i mitt stall? eller blir de för hastiga byten då? Han kan inte riktigt byta på spikrakt spår, vad kan beror det på ? ska jag ställa mer eller?

tack för infon, ska man bara göra på diagonalen eller ska man ha koner i slalom bana och byta emellan., jag såg att en tjej gjorde det i mitt stall? eller blir de för hastiga byten då? Han kan inte riktigt byta på spikrakt spår, vad kan beror det på ? ska jag ställa mer eller?

Du bör byta på helt raka linjer till en början för att inte störa hästens balans. När du kan göra ett rakt byte på rakt spår testar du ett till igen när hästen är i balans. Sedan bygger man vidare.

Byter hästen inte rakt så beror det på att ryttaren gör fel, hästen är för svag eller att den lärt sig fel. Ibland kombinationer av alla.

Ta hjälp av en tränare som kan!

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 457
Senast: Piaff
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
843
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag skulle vilja göra konserver med äppelmos, men har tyvärr tidigare misslyckats med att få konserver lufttäta. Måste gummiringen till...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 995
Senast: Pegasus63
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 406
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar