Galoppombyte...

S

Sasse_

Vilket bakben får jobba mest och ta mest belastning i ett galoppombyte från vänster galopp till höger galopp?

Tänkte bara höra om jag tänker rätt... ;)

Sv: Galoppombyte...

Belastningen ser nog lite olika ut beroende på om du byter på rakspår eller volt.

Rent generellt skulle jag säga att hästen belastar vänster bak mest under vänstergalloppen och vid själva bytet kommer all vikt att flyttas över till höger bak och ge den största belastningen där, för att sen fortsätta att vara störst höger bak i högergalloppen (men inte lika stor som under själva bytet).

Belastningen ser nog lite olika ut beroende på om du byter på rakspår eller volt.

Rent generellt skulle jag säga att hästen belastar vänster bak mest under vänstergalloppen och vid själva bytet kommer all vikt att flyttas över till höger bak och ge den största belastningen där, för att sen fortsätta att vara störst höger bak i högergalloppen (men inte lika stor som under själva bytet).

Håller inte riktigt med om detta. (Ang. Galoppen)
På böjt språr så kanske ja men på rakt borde ytterbak ta mest belastning.
Då hästen rör sina ben ytterbak-innerbak och ytterfram-innerfram,i galopp, så delar innerbak belastningen med ytterfram vilket gör att belastningen inte blir så stor. Ytterbak däremot "startar" galoppsprånget och "bär upp" hela hästen i galoppen ( att tänka på vid fattning).

Själva bytet lämnar jag åt någon annan, har mina idéer men låter det vara osagt.

Här börjar det närma sig mina tankebanor... ;)

Själva bytet då? Någon annan?

Jag har också mina teorier här... men funderar om någon kan förklara... Får jag se om de stämmer? :angel::bow:

Jo, jag förstår hur du tänker med delad belastning diagonalt och i själva fattningen ligger garanterat mest belastning på ytter bak.
Men i själva galoppen så sätts ytter bak ner i slutet på själva svävmomentet (när kroppen nästan är tyngdlös) och skjuter mest på framåt (startar det nya steget), medan inner bak (och ytter fram) sätts ner djupare in under hästen och fångar upp hela hästens tyngd när den är på väg ner. Jag tycker man kan se detta genom att ytter bakben är rakare och sätts ner längre bak än inner bak som sätts ner längre inunder hästen och mer böjt.

På rakt spår och framförallt i fyrsprång (typ en run down) är det förmodligen ingen skillnad alls på bakbenens placering, rörelse och belastning.

Obs, detta är min högst personliga uppfattning och det skulle vara intressant att se nån studie på viktfördelningen per hov i galopp.

Jag försöker åskådliggöre med ett litet filmklipp: http://www.fluffy.se/Film.wmv

Jo jag kan hålla med dig också men att kroppen skulle va tyngdlös när första benet kommer efter "svävet" känns för mig fel. Men att inner kommer mer under hästen, japp ! Dock om du kollar på en samlande galopprörelse som tex. en piruett så nog "sitter" den mest på ytter bak, skjuer ifrån där och tar emot sig där. jag VET dock inte att det är så bara MIN teori precis som du säger.

kunde tyvärr ej se ditt filmklipp.

Nä, det är klart att hästen inte är tyngdlös, men helt klart lättare än när den är på väg ner…
Kul att vi har olika uppfattningar och förmodligen är det varken svart eller vitt, men det är en intressant diskussion.

Kan du se filmen här då? http://www.youtube.com/watch?v=wtJ3xUb3M8k

Ja det är intressant.

ja den versionen var bättre ;)

/E

På volten är det inne bak som belastas mer och i själva bytet blir det det nya ytter bak som belastas mer. Sedan blir det ju det nya inne bak som blir mest belastat. Detta om man rider i en åtta.. Min teori ut ifrån filmen sett :laugh:

Senast ändrad:

Jag är helt säker på att det är vänster eftersom min häst är svagare i höger bak än i vänster och han har lättare att byta från vänster till höger galopp;)

Jag är helt säker på att det är vänster eftersom min häst är svagare i höger bak än i vänster och han har lättare att byta från vänster till höger galopp;)

Då tänkte jag rätt ;) Min häst är antagligen svagare i vänster bak (pga. en gammal skärskada) Och han har svårare att få med sig baken i byte från vänster till höger :crazy:

Tack för alla kluriga svar! :)

Nä, det är klart att hästen inte är tyngdlös, men helt klart lättare än när den är på väg ner…
Kul att vi har olika uppfattningar och förmodligen är det varken svart eller vitt, men det är en intressant diskussion.

Kan du se filmen här då? http://www.youtube.com/watch?v=wtJ3xUb3M8k

Tack för kanonfilm klipp!!! Syns verkligen... det som jollrade i mina tankar att hästen lär ta ett "hoppsasteg" på vänster bak där...

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 754
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 643
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 338
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London