Galoppjobba!

timme

Trådstartare
heej!
varierande och stärkande galoppövningar önskas tips på=)?(lägger till att det är en travare)har blivit otroligt stark i galoppen redan och dte går jättebra men vi vill ha lite mer variation:Dsom sagt :P
vi gör mycket galoppfattningar ute i skogen och galoppat i backe och lite sådär?hoppning ?

Sv: Galoppjobba!

Har du någon trav eller galoppbana nära dig? Dom brukar erbjuda ridning på banorna mot en liten peng. Annars kanske någon trav- eller galopptränare med rund- och rakbana i närheten du kan muta för att få rida lite?

När min häst var stark i galoppen, berodde antagligen på att han inte hade styrka nog, så åkte jag till Täby galopp några gånger och cantrade runt banan för att sedan ge järnet på upploppet!
Mycket roligt för både häst och ryttare och efter ett par gånger så blev min häst mycket trevligare i galoppen även på hemmaplan och hittade en naturlig bäring i galopparbetet! (jag krävde aldrig form av honom på banan, det kom senare och hästen valde det själv)

Så mitt tips är att galoppera långa sträckor. Och för ryttarens säkerhet då, på en preparerad bana där riskmomenten är väldigt små :)

okej det låter ju toppen=)jag har travbana inne i stan men jag kan ju kanske höra med dom:)

Fattningar ur skritt - i form, utan stress. tempoväxlingar. Rakriktning, inte längs med staketet utan flera meter innanför. Öppnor, diagonalslutor, galoppombyten.

Fattningar ur skritt - i form, utan stress. tempoväxlingar. Rakriktning, inte längs med staketet utan flera meter innanför. Öppnor, diagonalslutor, galoppombyten.

Håller med.

Till TS:
Rid ute istället för på bana så får du lite extra "go". Rid ordentligt, ingen flängridning, mjuka fina övergångar galopp/skritt/galopp - sitter du och "drar" så gör det mer skada än nytta. Hästen ska klara av att bära sig.
Skolorna är utmärkta övningar som stärker, antingen på raksträcka, eller på volt.

En rolig övning är att rida på 20 metersvolt, längs voltens stängda del (i paddock) rider du kort galopp, längs voltens öppna del så rider du öppna i trav eller skritt. Vill du göra det svårare så rid förvänd galopp, eller hälften/hälften med ett byte vid A. Det går att variera övningen jättemycket. Tänker på den nu eftersom jag satt och gjorde detta nyss :).

Det är roligt att galoppträna på bana, som du fick tips om. Gör det om du har möjlighet -det stärker inte bärigheten så mycket - men är bra för konditionen, och jättekul!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 045
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka