Galoppintervaller!

peace

Trådstartare
Funderade lite på er som ridtränar era travhästar med galoppintervaller!!
Hur långa intervaller rider ni och använder ni klocka el. rider ni på "känn"?

Sv: Galoppintervaller!

KL
Jag har ridit och galopperat mycket i mitt liv men av de ridbara hästarna jag har nu får jag ingen att galoppera...Kan bli två steg på sin höjd..:confused:
Hur fasen bär man sig åt?

Funderade lite på er som ridtränar era travhästar med galoppintervaller!!
Hur långa intervaller rider ni och använder ni klocka el. rider ni på "känn"?

På en av mina f.d hästar så red jag ofta galoppintervaller. :)
Växlade mellan en 7-800 meters rakbana med stigning och en kortare variant på ca 500 meter.
Jag rekommenderar iaf att använda klocka då jag personligen tyckte att jag "red genom ljudvallen" och sambon glatt meddelade ; Nu går det i 40-tempo gumman. :crazy:
Men undertecknad saknade förmodligen känsla..... :cry: ;)

När jag rider galoppintervaller är det väl oftast på en raka som är ca 700m. Jag rider med pulsmätare för att se hur han ligger till. Tycker det är jättevårt att känna tempot när man rider galopp så då tycker jag det är perfekt med pulsmätaren.

Lättast är TUNG djup sand i svagt nerförslut. Skritta bredvid spåret du ska galopera i i motsatt riktning. Korta tyglar, vänd upp i galoppspåret (smal sväng på typ en meter) åt tex höger, dra i högertygeln till hästen går på snedden med bogen mer åt höger än rumpan och huvudet ännu mer åt höger.Se till att du har mkt häst i högertyglen och ingen i vänster
Gör följande grejer på samma gång
ställ dig upp i galoppsits
Sparka till med vänster skänkel långt bak
Släpp högertygeln
Tillåt hästen att braka iväg i galopp, beröm den och stör den inte även om det känns obalanserat.

Lättast är TUNG djup sand i svagt nerförslut. Skritta bredvid spåret du ska galopera i i motsatt riktning. Korta tyglar, vänd upp i galoppspåret (smal sväng på typ en meter) åt tex höger, dra i högertygeln till hästen går på snedden med bogen mer åt höger än rumpan och huvudet ännu mer åt höger.Se till att du har mkt häst i högertyglen och ingen i vänster
Släpp högertygeln
Tillåt hästen att braka iväg i galopp, beröm den och stör den inte även om det känns obalanserat.

Hm... Ja, det kanske är lättaste sättet fast jag har ju massor med snö här och ingen sand. På sommaren finns sandvägar men det är inte speciellt djupt.
Sedan är jag lite emot att vända upp hästen och fatta galopp. Har gjort så tidigare på några (de lär sig fort dock) men vissa har då även fått problem att trava från start i loppen efter det. Det vill jag inte så jag undviker helst fattning ur vändning.
Nåt annat förslag kanske? :smirk:

Jag uppfann denna vändning för att slippa voltproblem ju :-) Man vänder ju i skritt och skrittar några steg så man slipper därmed att ta ett enda travsteg. Jag vill ha skritt-galopp utan trav.

annars kan du ju ta en vanlig väg och bara rida rakt fram i snabb trav och använda hjälperna där. Men då får du slängtrav emellan och därmed större risk för svårigheter i volten.

Okej.
Nej slängtravsvarianten gillar jag inte heler...haha (jag vet, jag ÄR tjurig)
Grejen är att de hästar jag haft tidigare har det inte varit några problem med att få i galopp. Jag har ridit dem på ridbana och gjort galoppfattningar på olika ställen längs det olika vägarna. Det har alltid funkat. De har lärt sig snabbt och sedan fattat galopp från alla gångarter, rak eller ställd spelade ingen roll.
De hästar jag har nu är det stört omöjligt med. Antingen så är det jag som blivit gammal, stel (och gaggig kanske?) eller så vill de helt enkelt inte galoppera??? Jag har en sandgrop med branta backar som jag ridit i en del, en "normal" häst tar ju helst galopp uppför av sig själv men inte mina, de öser på i fullt trav uppför... Får nog ta o anlita ett "proffs" som lär dem....

På en av mina f.d hästar så red jag ofta galoppintervaller. :)
Växlade mellan en 7-800 meters rakbana med stigning och en kortare variant på ca 500 meter.
Jag rekommenderar iaf att använda klocka då jag personligen tyckte att jag "red genom ljudvallen" och sambon glatt meddelade ; Nu går det i 40-tempo gumman. :crazy:
Men undertecknad saknade förmodligen känsla..... :cry: ;)

Galopperar man i samma tempo som när man kör intervaller i trav?
T.ex. Vi kör ju de flesta intervaller i 30-35 fart, galopperar man i samma tempo för att det ska ha samma effekt?:confused:

När jag rider galoppintervaller är det väl oftast på en raka som är ca 700m. Jag rider med pulsmätare för att se hur han ligger till. Tycker det är jättevårt att känna tempot när man rider galopp så då tycker jag det är perfekt med pulsmätaren.

Vad brukar de ligga i puls?

En metod som fungerar på de flesta hästar är att hoppa. Ta in ett litet hinder och hoppa över.. de flesta hästar landar i galopp.. det enda som skiljer är att alla hästar behöver olika mkt höjd på hindret för att de ska fungera.. sen så kan du försöka hålla dom i galopp samtidigt som du överdriven galoppskänkeln.. tillslut fattar dom..

Släpp högertygeln

:D jag har provat nåt liknande detta på Alice.. Varvid surtant (som råkade vara på toppen humör denna dag, därav testet) slår på tvärniten , kastar upp sitt huvud med slemmet farande ur munnen & öronen slät strykna längsmed nacken & tokslår tills jag far i backen. Jag kommer aldrig mer ge henne skänkel.....:rofl: Men hon skrittar & travar gärna, så länge jag inte använder skänkel.

Han brukar ligga mellan 160-180 ungefär

Har du ngn ggn klockat när du ligger på den pulsen så att du vet i vilken fart du rider?
Tänker som så: Det måste ju vara bra om så man vet när man ska sluta el. kanske lägga till en intervall?:confused:

Har du ngn ggn klockat när du ligger på den pulsen så att du vet i vilken fart du rider?
Tänker som så: Det måste ju vara bra om så man vet när man ska sluta el. kanske lägga till en intervall?:confused:

Har faktiskt aldrig klockat, så jag vet inte vilket tempo det är. Förstår inte riktigt vad du menar med om man ska lägga till en intervall eller sluta? Jag kollar återhämtningen då och då efter ett pass och ser om det verkar vara en "lagom dos", om det är det du menar?

Har faktiskt aldrig klockat, så jag vet inte vilket tempo det är. Förstår inte riktigt vad du menar med om man ska lägga till en intervall eller sluta? Jag kollar återhämtningen då och då efter ett pass och ser om det verkar vara en "lagom dos", om det är det du menar?

Ja det var ungefär så jag menade! Om de inte orkar hålla tempot längre så är det dax att avsluta.Eller tänker jag fel:confused:

Ja det var ungefär så jag menade! Om de inte orkar hålla tempot längre så är det dax att avsluta.Eller tänker jag fel:confused:

Ja, du menade så. Så är det säkert, men jag har bara kollat återhämtningen efteråt, så jag ser att jag inte kör för tufft. Eller för lätt för den delen. Och om man ska veta om de håller samma tempo så måste man ju veta tempot varje gång, varje intervall.

Jag brukar "speeda" upp dom med att hålla in dom och peppa..när dom är nog laddade så tar jag upp tyglarna i nästan öronhöjd( fortfarande hårt hållna) och skänklar på dom och säger iiiihhhaaaa :rofl:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
303
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Dags att köpa en ny puls- träningsklocka men vet inte riktigt vilken jag ska köpa. 😅 Tänkte att ni kanske har några tips. Jag löptränar...
Svar
9
· Visningar
366
Senast: Shpongle
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
839
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka