Galoppfattning!

S

Sezzan

Min häst har problem med att fatta galopp.
Ute i skogen är det inga problem för där bjuder hon, men i en padock så blir det alltid slängtrav och sedan kastar hon sig in i gallopen och man får galoppera ett tag innan hon lugnar sig. Hon är 11 år gammal och ganska mycket riden.
Ställer jag upp ett litet hinder och fattar galopp 20 m innan det så är det inga problem för då bjuder hon.
Hur ska jag kunna lära henne att göra en lugn galoppfattning?:confused:

Sv: Galoppfattning!

min häst gjorde oxå så! då gjorde ja så att när ja gav galoppskänkeln å hon ökade traven så bröt ja av å började om gjorde så hela tiden å en överdriven skänkel till slut så fattade hon va jag menade. tillät aldrig att öka traven om jag inte ville de förstås. funkar oxå om du rider på volt å böjer henne lite extra så blir det lättare att fatta galopp. hoppas det löser sig

Sv: Galoppfattning!

Hade en gång en häst som var hopplös med det. Red man i paddocken blev det mest en hiskelig slängtrav.

Då lärde jag mig att fatta galopp ut bakdelsvändning. Först skritt, bakdelsvändning och trav. Gör det några gånger. Det märks ganska snabbt att hästen får mer bjudning. Sen kan du gå från trav, vändning och trav igen. När det också sitter så kan du prova med trav, vändning och galopp.

Finessen med det är att du gratis får hjälperna och att hästen sätter under sig på ett sätt som förenklar fattningen för den. Hästen får också bättre bjudning och risken för slängtrav minskar.

Detta fungerade super på min pålle och sen räckte det att göra ett par vändningar varje ridpass och tillslut inga alls utan allt fungerade och vi gjorde lugna och fina fattningar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka