galoppfattning?

Sv: galoppfattning?

Tror inte att det egentligen finns ngt som är rätt el fel. Utan det är som man lär in dom. Men det kan knöla till det lite vid byten om hästen fattar för ytter. Det är lättare att särskilja galoppfattning för inner och byten för ytter. Eftersom bytet sker för den nya sidans innerskänkel, kan skänklarna ligga mer still de behöver inte svaja fram o tillbaka, dvs byten kan ske för finare hjälper.

Det optimala som jag strävar efter är att fattning sker via sätet.

Silver Girl skrev:
På en välutbildad häst ska man kunna fatta galopp genom att skjuta fram inner sittben en aning och "sitta till" (alltså fatta med sits och vikt). Ibland kan man behöva lägga till inner skänkel. Samtidigt har man mer stöd i yttertygeln och lättar aningen i innertygeln.

Sedan finns det vissa hästar som är lärda att galoppfattning är inner aningen fram + ytterskänkel. Då får man även använda ytter. Tygelstödet är dock detsamma.

Har aldrig hört talas om att man fattar bara för ytter? Vart lägger du vikten?

Rider enbart dressyr "engelsk ridning" och kan inte svara för andra ridstilar.

Precis så gär jag oxå. Tycker det borde kännas fel att lägga till ytter? Det blir ju liksom.. Ja jag vet inte, jag tycker ju det känns fel att lägga till ytter i sluta oxå men det brukar jag slippa, ingen av de hästar jag ridit hittills har behövt ngn ytterskänkel där iaf. Jag rider nog konstigt helt enkelt :p :D

Fast iosf, på min förra häst så kunde jag fatta "rätt" galopp oavsett om jag drog i vilket tygel som helst, flyttade omkring skänklarna eller svängde, hon fattade enbart på sätet (inner höft) så man kunde göra de mesta även under galopfattnignarna :p

Jag fick lära mig att belasta ytter bakben genom vikten i i min sits samtidigt som man ger en liten förmaning med inner lite framför skänkelläget. Små hjälper. Fungerat utmärkt på alla de hästar jag suttit på. :)

Silver Girl skrev:
På en välutbildad häst ska man kunna fatta galopp genom att skjuta fram inner sittben en aning och "sitta till" (alltså fatta med sits och vikt). Ibland kan man behöva lägga till inner skänkel. Samtidigt har man mer stöd i yttertygeln och lättar aningen i innertygeln.

Så har jag gjort på de 3 hästar jag haft och det har fungerat bra, också byter jag med ytter + flyttar sittbenet

Jag använder mig av mitt dressyrspö när jag ska fatta galopp. Ett tryck och så är vi iväg. :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 717
Senast: Freazer
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 748
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 083
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama