Galoppfattning...

C

Contezza

I dag var jag och red för instruktör och jag gör det 1 ggr i veckan.
Min tösa som är 168 cm och har varit i gång i ca ett halvår nu har problem med sin galopp...
Hon fattar den inte på en gång utan bara springer...
Sen fattar hon den och slår med huvdet några gånger sen går hon fint....
För det mesta så springer hon bara in i den...
Jag blir så trött för när jag rider för instruktör så går det så där för att jag årkar inte efter ett tag att ha kontroll med tyglarna,benen samt att driva fram henne...

Vad kan man göra för att lugna ner henne i fattningarna?
Och vad kan jag göra för att slippa bli trött hela tiden på att jobba henne...?
Jag svettas,spänner mig, mår illa och blir helt enkelt less...

Sv: Galoppfattning...

Är det en yngre eller äldre häst du har?

I vilket fall som helst så har hon uppenbarligen inte tillräcklig balans och styrka för att göra en fattning under ryttare. Därför behöver du stärka hennes galopp. Arbeta henne hellre från marken med galoppen tills hon har blivit lite starkare och mer balanserad. Om du kan tömköra så är det det absolut bästa. Om du inte kan det så går det även bra med longering. Det du vill uppnå är att hon först och främst ska få upp balansen utan ryttare och det gör du bäst genom tömkörning/longering. Arbeta mkt med galoppen och fattningarna. Var försiktig bara så att du inte överarbetare henne. Bygg upp det succesivt.
Ofta blir det en ond cirkel. Galoppen och fattningarna fungerar inte vilket leder till att man rider mindre och mindre galopp fast att man egentligen skulle behöva göra tvärtom. Tänk bara på att mga fattningar är oerhört jobbigt för hästen så det är viktigt att inte göra alltför mga utan att lägga in lite skritt emellan.

Att stärka galoppen brukar ta lite tid. Det är inte gjort på en dag... Men det viktiga är att få fokus på galoppen och att påminna dig om att det arbetet som du lägger ner ska vara i syfte att stärka galoppen. Det är inte bara själva galoppen och fattningarna som stärker utan även vanligt travarbete. Att klättra så att hon får lite mer muskler på bakkärran är också bra. Likaså att rida på över stock och sten i naturen hjälper henne att bli mer balanserad naturligt.
Men bara att börja jobba med galoppen från marken brukar ge mkt resultat. När det börjar fungerar så kan du sedan ha som vana att longera en stund innan du sitter upp vid dina ridpass. För har de funnit balansen utan ryttare först så går det så mkt lättare sedan.

Ett litet varningens ord bara om du inte redan har kollat upp det: en häst med kotledsinflammationer o.dyl. brukar ha mkt problem med fattningarna pga av att det gör ont att stampa av för att fatta galoppen. Ofta ruskar de också mkt på huvudet när de väl har fattat den. Efter fattningen så brukar de sedan kunna galoppera men däremot så är de spända och vill inte gå i form.
Så det viktigaste innan du börjar arbeta med galoppen (om du inte redan gjort det) är att få en ordentlig vet. undersökning på henne för att kolla så att hon inte har ont i kotorna eller knäna. Det bästa är att åka till klinik. Att ta ut distr.vet brukar vara bortkastade pengar vid sådana hära undersöknignar.

Ett litet tillägg... Läste precis att hon bara varit igång ett halvår. Då är det troligast enbart att hon inte är tillräckligt stark. Det viktigaste då är som sagt, som jag sa innan, att stärka henne.

Tack för ditt svar.

Hon är ett 12 årigt sto så hon har juh blivit riden ett bra tag innan jag fick henne.
Hon var till vetrinären för ett par mån och kom hem utan anmärkningar.
Jag skall jobba henne mera på volten i longering precis som du sa.
Jag longerade henne i månadas med reslutat att hon blev svettig vid gjorden i galopp och trav i 30 min.

Tack för ditt svar.

Hon är ett 12 årigt sto så hon har juh blivit riden ett bra tag innan jag fick henne.
Hon var till vetrinären för ett par mån och kom hem utan anmärkningar.
Jag skall jobba henne mera på volten i longering precis som du sa.
Jag longerade henne i månadas med reslutat att hon blev svettig vid gjorden i galopp och trav i 30 min.

( Först, Saigon: :bow: )
Contezza:
Tänk på att longering är ganska slitsamt, särskilt om hästen har svårt för att balansera och bära sig i galopp. 30 minuter tycker jag låter mycket, akta din hästs ben! Longera hellre t ex två kortare pass (15 minuter kanske) i veckan och träna mest fattningar, inte längre stunder i trav och galopp. Löslongera är ett bra alternativ, då drar inte linan hästen ur balans utan hon får hitta den på egen hand.

Andra stärkande övningar är att hoppa gymnastikhinder och kliva över cavalettibommar, det kan du göra både uppsuttet och från marken. Vill även rekommendera att galoppera på raka spår, alltså ute i naturen. Då kan du sträva åt att hålla ett jämnare tempo lite längre stunder, för att stärka hästen i galoppen.

Sedan undrar jag, du skriver att du blir så trött i armarna och att hästen bara springer. Jag tycker det låter som ni hamnat i en negativ spiral där. Låt dig aldrig bli så stum i handen att hästen kan luta eller hänga sig mot den. Släpp efter på tygeln och plocka lätt istället för att dra emot (sedan kan man behöva markera med något kraftigare tag att man vill bryta av om hästen ökar för mycket, men gör det utan att rycka eller segdra). När du drar så drar hästen tillbaka, lutar sig framåt och kan inte bära sig bakifrån, vilket krävs för en samlad galoppfattning, men också för att sakta av i någorlunda balans.

Strunta i formen, hästen orkar antagligen inte bära sig ändå i detta skedet, det är därför hon ökar farten (påskjutet, hästen "trillar" framåt) istället för att fatta samlad galopp (kräver balans och bärkraft). Formen kommer med ökad styrka hos hästen och dig (inte i armarna då, utan mage, rygg, rumpa osv) och ökat samspel och förtroende er två emellan.
Du får alltså ha lite tålamod och jobba med styrketräningen, finheten i hjälperna och er kommunikation så länge. Både start och stopp måste funka innan något annat gör det, så träna mycket övergångar och var noga med eftergift när du får rätt svar från hästen.
Skritt-halt, med så fin kontakt som möjligt. Sedan skritt- trav-skritt-halt, med succesivt färre steg mellan gångarterna och fortfarande så fin kontakt som möjligt. Det är jobbigt för er båda, men stärker hästen inför fattningarna, som du bör vänta lite med på volt tills de sitter från marken och på rakt spår.

Eftergift (att upphöra med alla hjälper) och ofta då en liten paus på lång tygel är den effektivaste formen av belöning. Inlärningen går lättare ju snabbare man är på att ge efter när hästen försöker göra rätt. Den måste förstå att Gör man som man blir ombedd så blir det bekvämast! Gör också många pauser under arbetspasset så hästen får sträcka ut huvud och hals ofta och pusta lite. Det är lättare att jobba bra om man får syre till musklerna, ger mer ork!

Glöm inte heller att låta hästen vila ett par dagar i veckan för muskelbyggnaden, att bara öka kraven utan att ge vila innebär att hästen får träningsvärk och bryter ner musklerna istället för att bygga upp dem.

När jag longerade henne sist så var det från marken..
Jag red henne ingenting då...
Hon brukar få vila 1 ggr i veckan och det är dagen efter jag har tränat för instruktör för då rids hon nästan i 2 h då jag rider henne till ridhuset och från ridhuset...
När jag rider henne till ridhuset så är det mest skritt och trav för att inte trötta ut henne och jag kräver då inget ifrån henne..att hon skall gå i form eller så..

Men tack för tipsena...!

Min förra dam , hade samma problem men nog värre.
Hon kunde gå i fin samlad trav efter ett halv år jobb. Var nästan inte ridbar i början när jag fick hem henne, sen när man kom till galoppen satte hon upp huvudet och drog i väg. Ibland lugnade hon ner sig och gick bra i glp.

Vi jobbade mycket med tömkörning och glp utomhus.
Det blev något bättre, men endå var det samma visa.
Det visade sig att hon hade kotledsinflamation i båda bak.
Hon blev behandlad och sen skrittas i två veckor och travs i två. Jag trodde att hon skulle vara rena krutpacketet. Visst var hon pigg och framåt hon var sån. Men sen efter de 4 veckorna så började vi testa på glpen. Den såg mycket mer harmonisk ut. Och hon gjorde bättre fattningar. Kolla upp det som någon sa innan.

Tömkörning och fattningar ute framförallt i backar gjorde susen :)

Min ponny hade också "problem" (han tyckte att det var för jobbigt ;)) med fattningarna för ett tag sedan. Då började jag att jobba honom ute i stället, då han får mer bjudning. Jag stod i lätt sits och red i låg form. Då fattade han snällt galopp 8/10 gånger! Nu har vi faktiskt rätt bra koll på fattningarna :)
Elin

Jag har ridit en del hästar som har haft problem med att de just springer in i galoppen. Som några andra i denna tråd har skrivit så har det oftast varit att de inte har haft tillräcklig styrka och att det då är viktigt att träna upp hästens bakdel så att den klarar av att bära sig. Något som jag ofta gör är dock att fatta galoppen i från skritt. Ofta är man själv i bättre balans när man skrittar vilket ofta innebär att hästen är i rätt bra balans. Bra balans = en bättre fattning.
Samtidigt har man då också bättre koll på när hästen sätter ner sina hovar. Varför ska man ha koll på när hästen sätter ner sina hovar då? Jo, därför att galopphjälpen ska komma lite innan hästen sätter ner sitt yttre bakben (det ben som börjar galoppen). Kan man inte känna av detta måste man tillåta att hästen inte fattar galoppen precis när man har gett hjälpen utan får då vänta en liten stund tills hästen kommit "till rätt benisättning". Naturligtvis handlar det inte om flera steg men ett eller två steg är acceptabelt.
Rörelsemönstret i skritten är dessutom mer lik galoppens rörelsemönster än vad traven är så med andra ord blir det lättare för hästen att "tänka om" till galopp.

Ibland använder jag mig utav öppna i skritt eftersom hästen samlar upp sig då. En liten varning dock- eftersom öppnan är en samlande rörelse finns det risk att man tappar framåtbjudningen. Därför bör man helst rida den i trav (vilket också är bra för galoppfattning ur trav)

En sista sak, när man gör fattningen och hästen är på väg att fatta galopp- ryck aldrig i tygeln (eller håll emot mycket). Eftersom tygeln då ger en förhållande hjälp blir det en konflikt för hästen då man säger två motsatta saker: gå framåt och stanna. Slängtrav kan då bli en kompromiss för hästen för att svara på de två kommandona.

Lycka till och kom ihåg att träning tar sin tid, det gäller att inte stressa med grunderna

/Sara

Sluta är en bra övning för att stärka galopp-musklerna.

Min häst hade svårt att fatta galopp och bära sig i den. Så vi struntade i galoppen en tag och byggde upp honom i skritt och trav med hjälp av övergångar, öppnor, slutor och pirouetter. Idag galopperar fint, med mkt bättre bärighet.

har big problem med galoppen med min polle när vi väl galopperar e den jätte fin utan de e i fattningen så tvärr stannar han och skjuter ut bogen och rumpan även om jag vet att han gör så går det inte att få tag på bogarna och rumpan samtidigt, har ännu inte kunnat tagit mej ur detta väntar på upplösningen på problemet som jag hoppas kommer snart, därimot var jag ute och red i onsags då var galopp fatningar ingaa problem, sa du galopp okey vi kör på det sa han då

de jag kan säga e träna mycket fattningar och tömkör det är jätte nyttigt att på så sätt stärka musklerna i ryggen
lycka till

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 606
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 324
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 734
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 997
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30