Galoppfattning + Galoppombyte

Sv: Galoppfattning + Galoppombyte

Jag spinner vidare lite här och undrar lite hur det blir när man byter över bom. Min häst har troligtvis fått lära sig att byta med bom, vilket innebär att han byter fram först och bak sedan. Att bommen blir som ett litet hinder, där han landar med frambenen i nya galoppen och sedan kommer bakbenen och landar i nya galoppen, alltså korrekt byte över hinder. Men utan bom blir det mest hoppigt och konstigt, jag vill ju att han ska börja byta bak.

Åsikter/tips? Är jag helt ute och cyklar här?

Nej jag håller med dig. Kan ju vara svårt att få rena byten sen. Har inte tänkt så förr..

en av våra hstar har svårt för höger galopp, så det blir tydlig galoppskänkel och vridning åt vänster, vi kallar et för cpbarn :)

........................................................

jag brukar fatta för sittben ponnyn är väldigt känslig och kan byta om jag händrar vikten i början. när hon var minde runt 4 så kunde jag inte galoppera på rakt spår utan att hon böt i varge steg xD

Vilka hjälper använder ni er av när ni fattar galopp?
Och vilka hjälper använder ni vid galoppombyten?
Intresserad av hur hoppryttarna gör, därav trådens placering! (läste i dressyrtrådarna att de flesta där fattar för sittbenen men vid hoppning (eller mer oseriös ridning) med vaden, när jag sökte här på hoppforumet upptäckte jag att det inte fanns någon tråd ang. galoppfattningar!)

vad är det som får dig tro att hoppning ingår som "lite mer oseriös ridning" än dressyr??:confused::confused:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 298
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 184
Senast: athena
·
J
Hästhantering Hej, jag har en foderponny, en c-ponny, korsning. Han är en valack född -02. Jag har en hel del problem med honom, Jamba. Vi har problem...
2
Svar
38
· Visningar
4 849
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar