Problem med nästan ALLT

Sv: Problem med nästan ALLT

Vad gäller ridningen så låter det ju helt enkelt som att hästen inte har kondition och styrka till det du ber honom om, och därför springer iväg/vägrar istället, alternativt som att han har ont någonstans sedan ni veterinärbesiktigade honom.

Ingen aning, det verkar inte så iaf, han har betett sig såhär i minst 3 år vad jag vet. :(

Oj oj oj låter verkligen inte bra:(.
För det första så ska du inte på egen hand hantera ponnyn själv då det kan bli verkligen farligt. Du måste ha hjälp av någon mycket duktig hästmänniska, sen om kunskapen är inriktad på NH eller bara någon med stor erfarenhet av problemhästar spelar mindre roll.
Det går inte att att på nätet ge dig goda råd hur du ska vara och hantera ponnyn. Någon måste vara med och se och förklara tror jag.
Det enda rådet är att använd hjälm, säkerhetsväst och ett spö (inte för att slå ponnyn utan mer använda till att vifta med som en sköld om den attackerar i hagen).

I ridningen är jag mer övertygad att det handlar om både brist på utbildning samt styrka att den inte klarar att galoppera på volt eller ta rätt galopp osv. Att gå i form är inte så enkelt utan det krävs väldigt mycket styrka av dom.

Vår ponny född -04 kan göra likadant men vi bygger på kondition och muskler så det blir sakta men säkert bättre. Han kan också flyta ut så det känns som han drar hem men det är när vi kräver lite för mycket, då får man backa ett steg i kraven och ge honom övningar som han klarar av. Sen blir man helt plötsligt jätteförvånad och lycklig då man helt plötsligt känner att wow nu böjer han sig runt skänkeln lika bra åt bägge håll och orkar vara kvar på volten, det som han inte klarade för 3 veckor sen:)
Du ska dock inte ge upp med tränare för du måste ha hjälp av en sådan, byt tränare om den förra inte fungerade.
Hoppningen får du lägga på is tills markarbetet fungerar. Hoppning är jättemycket balans och styrka som krävs och din ponny har varken det ena eller andra nu så det blir bara dåligt av att träna hoppning då.
Möjligen skulle löshoppning vara bra så ponnyn får utan ryttare på ryggen hitta tekniken. Men det krävs att du eller någon i din närhet är duktig på löshoppning så det inte slutar i katastrof.

Men jag skulle först göra en hälokontroll på ponnyn, ta med sadeln till kliniken be veterinären titta på hur den ligger. Bara för att utesluta ev. smärta så du kan gå vidare med träningen.

Att ha häst ska vara kul, inte förenat med livsfara och uppgivenhet. När du har honom uppbunden i stallgången (om boxen är ett revir så hantera honom i stallgången i stället), har ni någon kontakt under ryckningen osv eller är allt en kamp? Vi hittade tillslut vår ponnys 'bästa kli ställe', mankammen, och vi kan ibland bara stå och klia där, utan krav, mysa en stund och när han är avslappnad får han gå ut i hagen igen eller in i boxen om det är kväll.

Vi har också märkt att vår ponny bli oerhört stressad och jobbig om han inte får fri tillgång på mat. Även fast de fodras flera gånger om dagen så var han väldigt stressad mellan måltiderna så numera har han fri tillgång halm både ute och inne och det går mycket bättre nu för han är gladare.

Tack för svaret, problmet är att jag inte lyckas hitta någon som är duktig nog för detta. Jag försöker alltid att göra så enkla övningar som möjligt, ex. vägar (snett igenom osv) och travbommar (vilket han har börjat förstå lite nu). När det gäller hoppningen så har han full fart först och precis innan hindret blir han osäker. T.ex tvärstannar, slänger sig elr hoppar av för tidigt/sent. Hjälpbommar hjälper absolut inte då han bara snubblar över dom. :(

Först och främst, vad säger ägaren?

Även om ponnyn inte hade ont innan så får den garanterat ont/spänningar som minst om den går/beter sig som du beskriver.

Jag hade helt klart kollat upp ponnyn ordentligt hos både vet, massör/kiro/ET eller liknande och tandläkare. Sedan tror jag det hade varit bäst om ni fick hjälp av någon kunnig i er närhet som kan bryta mönstret, det är ju farligt både för dig och hästen om den beter sig så som du beskriver!

Jag har inte diskuterat det så mkt med ägaren. Ägarens dotter som rider Jamba ibland åker av rätt så ofta och han beter sig minst sagt likadant mot henne. Tidigare har jag upplevt att han endast har respekt för vuxna och inte bryr sig om vad jag/ungdomar säger åt honom. Själv är jag 15 år.. Jag vill verkligen ta hit en veterinär som kan berätta om man är okej, känns som det blir värre och värre ibland. Bara nya problem hela tiden.. Vill liksom bara att min älskling ska må bra och känna att det är trevligt att bli hanterad, men som det är nu så verkar han absolut tycka att det är ett rent helvete och det verkar också som han har blivit misshandlad tidigare eftersom så fort jag säger till honom ang något så vänder han snabbt bort huvudet och drar sig bort från mig. Det känns alltid som han blir väldigt rädd.

Jag brukar använda spö ibland för att han ska ha respekt och när jag rider från stallplanen måste jag ha spö för att få honom att gå framåt.. :(

Oj...varför har du tagit dig an den här komplicerade lilla krabaten?
Citat från Pat Parelli: "Pick your partner, not your poison"
Jaja, nu ska vi inte gå in på det.

Det du behöver ta reda på är VARFÖR gör din ponny så här mot dig. Många har redan nämnt att han kan ha ont. Han kan också vara rädd för dig och beter sig agressivt för att du ska hålla dig borta. Eller så tycker han att du är lägre än honom i rang och att han antingen behöver leda dig eller mota bort dig i alla lägen.

Du nämner att han är agressiv i boxen och i hagen. Tror du att det beror på att han är rädd för vad du tänker göra med honom eller för att han helt enkelt inte vill ha med dig att göra?

Du nämner också att han är rädd när han går i skogen. Är han rädd för att han känner att du är rädd eller är han rädd för att det är hans jobb att titta efter faror, dvs det är han som leder dig i skogen och inte tvärtom.

Att han inte fungerar i dressyr och hoppning tycker jag inte är något att ta hänsyn till över huvudtaget då du inte har en bra grund att stå på.

Innan du överhuvudtaget hoppar upp på din ponny ska du kunna närma dig honom utan att han backar undan/blir agressiv, du ska kunna ta på honom överallt utan att han reagerar, du ska kunna leda honom på ett bra sätt utan att han drar eller går över dig, du ska kunna få honom att stå still avslappnat närhelst du behöver, du ska kunna flytta honom för tryck åt alla håll.

Hur du ska gå tillväga för att lösa detta behöver du en massa hjälp med men jag råder dig till att börja med det första: du ska kunna närma dig honom utan att han backar undan/blir agressiv. Och det är också allt!

Ta med dig en pall och sätt dig i hagen tills han kommer till dig. Hästar är nyfikna och om han gillar godis kommer han för eller senare närma sig. Om han närmar sig på ett agressivt sätt så motar du bort honom. Gör indianhopp, vifta jättehårt med en pisk, kombinera dom två, allt för att få bort honom. Sätt dig bekvämt på pallen. När han närmar sig på ett nyfiket, sakta och artigt sätt kan du sträcka ut handen och se om han vill hälsa. Gör han det så kan du belöna honom med en godisbit, sen går du ut ur hagen och gör om samma sak dagen efter.

Poängen är att han ska förstå att du inte vill ha med honom att göra om han är rädd eller agressiv eller beter sig dåligt på något sätt, det kommer göra honom nyfiken på dig och lugnare - "nu kommer hon med godiset, va kul!".

MEN det här är inte så kul att syssla med flera dagar i sträck och särskilt inte i vintertid då det kan ta låååång tid innan han vill komma till dig. Så därför ställer jag frågan igen...varför har du tagit dig an den här komplicerade lilla krabaten? ;)

Jag har tagit mig an denna lilla åsnan för att jag letade i många år efter en medryttarponny och sedan fann jag mig lilla ögonsten. :) Nu är han min foderponny. :) I början märkte jag inte av något alls av detta, men så småningom märktes det mer och mer. Alltid när vi rider är jag MKT avslappnad för om jag bara spänner mig lite så bilr Jamba alldeles tittig och undrar varför. Jag ser alltid till att vara väldigt lugn, berömma honom för minsta bra sak och säg till honom när han gör fel. Jag har aldrig slått honom (hårt elr utan anledning) och han är inte rädd för mig (det verkar inte så iaf). Om jag skulle komma in i hans hage och börja vifta runt med en piska så skulle han genast hoppa på mig och börja bita och stegra. Han är ganska rädd för spön. Jag älskar utmaningar, men detta har varit lite för mkt. Själv är jag orädd och bryr mig inte över ett bett, en spark, en avramling. Detta är den envisaste ponny som jag någonsin träffat och beter sig inte det minsta som andra normala ponnyer brukar. Inte ens vanlig avsånd med hinder och bommar fungerar... Traven är stor och snabb, galoppen är obalanserad och kort i steget..

Vart i Sverige finns ni? Det är alldeles tydligt att ni behöver få hjälp av en kunnig tränare på just problemhästar - och det är så mycket lättare att guida dig vidare till en sådan om vi vet vart ni bor! :)

Strax utanför Borås. :)

Är du säker på att ponnyn är hanterad och inriden?
Låter som en hästhandlarponny tycker jag .
Många sånna kommer in från holland bla .

Hanterad och inriden är han absolut. Har ingen aning om han är svensk elr import. Har ingen aning om var han har varit tidigare heller elr liknande.

Jag skulle ta hjälp av en person som jobbar med problemhästar :)
Men alla är inte bra så lita på din magkänsla om du känner att personen inte är rätt för dig o din häst.
Nh eller klickerträning är riktigt bra att jobba med om man har svårt att kommunicera med sin häst men testa inte själv, ta hjälp av någon annars kan det blir ännu värre!

Glöm inte, våld löser inga problem!
Lycka till (=

Tack så mkt. :) Skulle vara bra att känna till en person som jobbade med sådant. ;)

Det är en direkt farlig situation som du befinner dig i - börja med att inse det. Hästen litar inte på dig och förstår inte, alternativt klarar inte av att, utföra det du kräver av den. Han vill inte komma till dig i hagen, hotar dig, och visar så tydligt han någonsin kan att han inte mår bra.

Det går inte att komma med tips över internet utan att ha sett både dig och hästen. Be om hjälp, och kontakta genast ägaren innan det faktiskt händer en olycka så att du skadas och hästen kanske blir obrukbar framöver. Du klarar inte av den, och ju längre du låter detta fortgå desto med förvirrad och osäker blir hästen. Är du säker på att den är veterinärbesiktigad och röntgad på klinik nyligen?

Ja, jag är nära på att bli skadad varje dag. Igår försökte han sparka mig i stallgången med bakhovarna vilket var ganska nytt. Anledningen var att jag skulle flytta honom så att jag kunde kratsa hovarna på den sidan. Och som vanligt försökte han att stegra också..
Jag har aldrig varit taskig mot min lilla pojke.. Skulle behöva hitta en riktigt bra tränare.. I HANTERINGEN, ridning bryr jag mig inte så mkt om..Blir hanteringen bra så blir alltid ridningen helt okej iaf. :) Vill att min älskling ska lita på mig igen och att jag ska kunna stå bredvid honom utan att bli biten..

Se till att få hästen kollad ordentligt på en klinik. Kan vara kissing spines eller vad som. Det du beskriver är inte ett normalt beteende och är det inte så att hästen är sjuk så har det antagligen hänt något dramatiskt i hans tidigare liv. Vad säger ägaren?

Har inte diskuterat det med ägaren..Hon ser inte problemen och hon och hennes dotter hanterar och rider inte Jamba så dom har inte märkt av hans "problem".. Känns inte så bra att säga "din ponny är en riktig problemponny osv"... Det senaste året har han stått i tre olika stall... I detta stallet fungerar det allra bäst (förra stallet försökte han rymma o slita sig loss). Så det har blivit lite förbättring iaf.. Inget annat dramatiskt i hans liv det senaste året..

Kolla upp hästen på en klinik, kolla utrustningen och ta sedan hjälp av en riktigt bra hästmänniska.
Rid inte på hästen förrän den är ordentligt kollad!

Eller, rid inte öht förrän du får bukt med hanteringen.

När hanteringen funkar ordentligt (och hästen är friskförklarad av klinikveterinär), börja då om från början med ridningen (utan massa hjälpmedel!). Uppenbarligen är det något som har gått väldigt snett, och att du skriver att hästen inte orkar galoppera på volt, hoppar fast hästen inte kan och sen rider på tiedemantygel för att klara av den visar ju på att även du kanske måste inse att du gör fel.
En häst som inte kan galoppfattningar ordentligt kan man ju inte sitta och rida runt som om den vore skolad och det är ju knappast smart att hoppa en häst som inte klarar av att galoppera på volt.

Det enda jag har att säga är att det där inte är något du bör överhuvudtaget ta itu med på egen hand. En kunnig person måste hjälpa dig och ägaren att ta itu med hästens problem, och se över om det är några fysiska hinder som gör att hästen beter sig som den gör. Vad säger ägaren?

Sök hjälp!

Tack. :) Ägaren känner knappt till om detta och jag känner ingen som har kunskap nog att hjälpa mig. Inte ens min relativt hästkunniga mamma förstår problemen utan anser att det är en "mysig och charmig liten ponny med lite humör ibland". Min hästkunniga vän anser att ponnyn är "problemponny som hon aldrig skulle få sitta på för sina föräldrar och en liten lömsk "sak"".
Han har haft lite bitsår tidigare från andar hästar i hagen för att han låter andra hästar bita honom (även i ansiktet) utan att han ens rör sig..Alltså, han är väääldigt låg i rang när det gäller hästar, men HÖGST i rang när det gäller alla människor...

Kolla upp hästen på en klinik, kolla utrustningen och ta sedan hjälp av en riktigt bra hästmänniska.
Rid inte på hästen förrän den är ordentligt kollad!

Eller, rid inte öht förrän du får bukt med hanteringen.

När hanteringen funkar ordentligt (och hästen är friskförklarad av klinikveterinär), börja då om från början med ridningen (utan massa hjälpmedel!). Uppenbarligen är det något som har gått väldigt snett, och att du skriver att hästen inte orkar galoppera på volt, hoppar fast hästen inte kan och sen rider på tiedemantygel för att klara av den visar ju på att även du kanske måste inse att du gör fel.
En häst som inte kan galoppfattningar ordentligt kan man ju inte sitta och rida runt som om den vore skolad och det är ju knappast smart att hoppa en häst som inte klarar av att galoppera på volt.

Jag har försökt med många olika metoder och tror att jag aldrig skulle rida igen om jag följde ditt råd.. Jag behöver en hel del hjälpmedel för att ens kunna skritta honom och utan dessa skulle jag aldrig ens sätta min fot i stigbygeln.. Ägarna har hoppat honom en del och ridit annat, de har aldrig märkt något alls, han klarar av att hoppa, men inte med riktig hoppteknik......

Men du har ju uppenbarligen inte lyckats med dina "metoder", så då måste du ju själv inse att du gjort fel?
Man ska inte behöva massa hjälpmedel för att bara skritta hästen.

Man måste ta tag i grundproblemet innan man börjar jobba på riktigt.

Har ägarna aldrig haft problem innan så måste problemet ha uppstått hos dig?

Tack. :) Ägaren känner knappt till om detta och jag känner ingen som har kunskap nog att hjälpa mig. Inte ens min relativt hästkunniga mamma förstår problemen utan anser att det är en "mysig och charmig liten ponny med lite humör ibland".

Då tycker jag du ska skriva ner dag för dag vad han har gjort/försökt att göra, och visa din mamma. Det brukar bli tydligare om man har det nerskrivet på papper.

Då tycker jag du ska skriva ner dag för dag vad han har gjort/försökt att göra, och visa din mamma. Det brukar bli tydligare om man har det nerskrivet på papper.

Skriver ner exakt allt varenda dag, har gjort det i några månader och ser tydligt att allt blir värre och värre..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 822
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 145
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.