Galoppfattning + Galoppombyte

E

elysee

Vilka hjälper använder ni er av när ni fattar galopp?
Och vilka hjälper använder ni vid galoppombyten?
Intresserad av hur hoppryttarna gör, därav trådens placering! (läste i dressyrtrådarna att de flesta där fattar för sittbenen men vid hoppning (eller mer oseriös ridning) med vaden, när jag sökte här på hoppforumet upptäckte jag att det inte fanns någon tråd ang. galoppfattningar!)

Undrar eftersom min häst ibland blir lite ivrig (läs: ouppmärksam) och då fattar fel galopp än vad jag tänkt mig. Någon som har tips?

Sv: Galoppfattning + Galoppombyte

Jag fattar för ytterskänkel i hoppningen. Likaså vid byten (halvhalt+nya ytterskänkeln).

i fattningar tar jag bak ytterskänkeln någon cm, och lättar lite i innerhanden, så att hon fattar rätt galopp (ungponny), och vid byten lättar jag i blivande innerhanden och flyttar bak blivande ytter skänkel+ gör en halvhalt innan förstås :) lycka till

jag har haft en häst med väldigt stora problem att fatta rätt galopp. där fick jag lära mig att ställa hästen på "fel" håll. alltså om du ska fatt höger galopp så ställer du hästen något åt vänster, då eftersom inner bogen skjutsframm, och då tar hästen för sig på det steget. alltså böja hästen lätt åt mottsatta hållet samtidigt som du ger en vanlig galoppskänkel.
när den börjar förstå detta hade jag övergått till det som johannaaaa skrev. detta har fungerat för mig.

galoppombyten är enklast att börja med över en bom som ligger på marken, mitt på manegen på en öppen yta alltså. när hästen lätt byter galopp över denna tar man bort bommen och börjar göra lite "snäva" snett igenom med galoppombyten. exempelvis från manegens ena hörna till mitten på andra långsidan, då bromsar hästen upp automatiskt mot väggen och har lättare för att byta gollop vid sargens ytterkant.

Fattar gör jag för innerskänkeln och byter gör jag med blicken och nya yttertygeln. :p

Okej! Kul att höra allas versioner. Jag personligen fattar genom att dra bak ytter något och byter genom att "sitta om" och föra bak nya yttern. Ville bara höra om det var någorlunda rätt eftersom min häst som sagt gärna fattar den galopp han vill! Speciellt ute... Finns det något tips för att förtydliga? För när han fattar fel så bryter jag bara av och gör om fattningen och då brukar han ta rätt. Men när jag sedan bryter av igen efter ett tag och ska fatta den andra galoppen så tar han den vi gjorde senast! Och så måste jag bryta av och göra om det tydligt igen och så håller vi på så...(det är verkligen inte alltid men speciellt när vi t.ex. tränar galoppfattningar ute och han blir ivrig)

Fyll gärna på om hur du fattar galopp!:bow:

jag har haft en häst med väldigt stora problem att fatta rätt galopp. där fick jag lära mig att ställa hästen på "fel" håll. alltså om du ska fatt höger galopp så ställer du hästen något åt vänster, då eftersom inner bogen skjutsframm, och då tar hästen för sig på det steget. alltså böja hästen lätt åt mottsatta hållet samtidigt som du ger en vanlig galoppskänkel.
när den börjar förstå detta hade jag övergått till det som johannaaaa skrev. detta har fungerat för mig.

galoppombyten är enklast att börja med över en bom som ligger på marken, mitt på manegen på en öppen yta alltså. när hästen lätt byter galopp över denna tar man bort bommen och börjar göra lite "snäva" snett igenom med galoppombyten. exempelvis från manegens ena hörna till mitten på andra långsidan, då bromsar hästen upp automatiskt mot väggen och har lättare för att byta gollop vid sargens ytterkant.

om hästen har problem för byten, och om det inte hjälper med att lägga en bom i mitten av ridhuset, tex så att man rider från e-b, så hjälper det och lägga en bom i hörnet, nära hörnet, för då vet ju hästen att det ska gå åt ett visst håll, och byter oftatst inte :) har en unponny som håller på och lära sig, och det funkar jättebra när man lägger den vid hörnet :) hoppas de hjälper ;d

Jag fattar galopp genom att dra tillbaka ytteskänkeln ca 1 dm, hålla om med inneskänkeln (så inte hästen blir felformad) och lätta på handen framåt en aning vid fattningen :D

Jag fattar galopp när jag hoppar likadant som när jag rider dressyr. Lättar på inner hand och innerhöft fram. Ev. hålla om lite med innerskänkel om hästen inte lyssnar.

Byten i hoppning gör jag bara genom att byta riktning, halvhalt på nya ytter och lägga om skänklarna. Vid byten i dressyr byter jag för för nya ytterskänkeln. (gamla inner)

om hästen har problem för byten, och om det inte hjälper med att lägga en bom i mitten av ridhuset, tex så att man rider från e-b, så hjälper det och lägga en bom i hörnet, nära hörnet, för då vet ju hästen att det ska gå åt ett visst håll, och byter oftatst inte :) har en unponny som håller på och lära sig, och det funkar jättebra när man lägger den vid hörnet :) hoppas de hjälper ;d

de va smart:D så har aldrig jag fått lära mig:crazy:... aldrig hört nått sånt av någon innan... men alltid lär man sig något nytt:banana:

Jag spinner vidare lite här och undrar lite hur det blir när man byter över bom. Min häst har troligtvis fått lära sig att byta med bom, vilket innebär att han byter fram först och bak sedan. Att bommen blir som ett litet hinder, där han landar med frambenen i nya galoppen och sedan kommer bakbenen och landar i nya galoppen, alltså korrekt byte över hinder. Men utan bom blir det mest hoppigt och konstigt, jag vill ju att han ska börja byta bak.

Åsikter/tips? Är jag helt ute och cyklar här?

Jag gör som du i bytena, men fattar "klassiskt". Dvs att jag för fram innerskänkeln och bak ytterskänkeln. I praktiken blir det bara som ett litet tramp i inner och en liten förflyttning av ytter :)

Jag spinner vidare lite här och undrar lite hur det blir när man byter över bom. Min häst har troligtvis fått lära sig att byta med bom, vilket innebär att han byter fram först och bak sedan. Att bommen blir som ett litet hinder, där han landar med frambenen i nya galoppen och sedan kommer bakbenen och landar i nya galoppen, alltså korrekt byte över hinder. Men utan bom blir det mest hoppigt och konstigt, jag vill ju att han ska börja byta bak.

Åsikter/tips? Är jag helt ute och cyklar här?

jag har en 6åring som lär sig byten, än så länge funkar det bara över bom, ibland utan bom, men träna på att bytena alltid ska bli rätt och prova sen utan bom :) men gör bytena på lätta ställen, då blir det lättare :) lycka till

Brukar använda spöt i ytterhanden för att han ska börja byta ytter bak. Bara det att herren har väldigt bestämda åsikter om hur man behandlar honom, och att använda spö är INTE ok! ;) Trots att jag knappt rör honom, än mindre slår honom med det :rofl:
Nåja, han får ju med sig bakdelen i alla bocksprång och bakutsparkar iaf :smirk:

i fattningen sitter ja till med inre sittbenet , använder inte skänklar!...Fungerar på nästan alla hästar:smirk:
I byten sitter ja om, blicken åt nya galoppen , plus mer vikt...om hästen har svårt kan ja även lägga tillinnerskänkel o leda med inner för att förtydliga;)

Jag fattar nog för båda skänklarna. Men när jag gör byten så är det nog mest för ytterskänkeln (den nya) men samtidigt så flyttar jag ju fram den nya innerskänkeln också. Så det blir typ båda där med.

När jag hoppar bana så byter jag galopp med allt från blicken/sitsen till tyglarna. Där är jag inte så noga med stilen och om dom blir rena :p

i fattningen sitter ja till med inre sittbenet , använder inte skänklar!...Fungerar på nästan alla hästar:smirk:
I byten sitter ja om, blicken åt nya galoppen , plus mer vikt...om hästen har svårt kan ja även lägga tillinnerskänkel o leda med inner för att förtydliga;)

Haha, där hittade jag äntligen det som stämmer in på mig ;)
så gör jag me

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 298
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 184
Senast: athena
·
J
Hästhantering Hej, jag har en foderponny, en c-ponny, korsning. Han är en valack född -02. Jag har en hel del problem med honom, Jamba. Vi har problem...
2
Svar
38
· Visningar
4 849
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar