musicmakesit
Trådstartare
Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen återupptagit ridningen igen efter många års paus så räknas väl fortfarande som lite nybörjare, och har nu min första vinter med min medryttarhäst. Men inser att jag inte helt vet hur jag ska rida nu när det börjar bli isigt och halt, hur rider ni? Har inte tillgång till ridhus, och hon ska helst inte gå så mycket på bana även om det finns tillgång till paddock. Så blir mycket skogsturer, men grusas eller saltas inte på vägarna på väg till skogen liksom så idag när vi skulle rida var det glashalt. Vilket ju gör att jag är rädd att hon ska halka och skada sig. Jag ledde henne sakta och försiktigt i väggrenen hela vägen till skogsturen ”börjar” liksom men tyckte även i skogen att det var lite halt, travade väldigt försiktigt ett par steg typ på de ställen där det var lite tjockare snö (och inte is liksom) men vågade inte mer och vågade mig absolut inte på någon galopp och var hela tiden livrädd att hon skulle trampa någonstans där det är halt under snön liksom. Det gick bra och hon verkade inte besvärad av halkan men jag är så rädd att hon ska råka kliva på en isfläck och halka till. Hur gör ni?