galoppera på hårt underlag?

Sv: galoppera på hårt underlag?

okej då vet jag :D men här ska det regna hela helgen.. tråååkigt!

Var glad om det inte är underkylt regn. Det kom det här och nu ser varenda väg ut som en skridskobana :crazy:
Och ridbanan som en hockeyrink eller nåt. Ridhus är det inte tal om :(

okej, det låter ju inte så kul :crazy: men när det är sånt väder som det är här, ( plusgrader,regnar lite då å då ) hur ska man rida då liksom? bara skritta ut, eller trava? och så där..

Jag skulle mest tänka på om hästen kan hålla sig på benen om det är mkt isigt, man har ju gått omkull några gånger, även sommartid :crazy:

tivo0li skrev:
kan man galoppera på en islandshäst på hårt underlag, som det är nu typ? det är inte isigt i paddocken.. :confused:
jadå det är bra att göra det, den enda nackdelen som egentligen finns när man galopperar/travar på hårt underlag är att den lättare halkar!

men annars är det jättebra att t ex trava på asfalt, även om de flesta inte tror det, för hästarna bygger upp sina benmuskler något så otroligt just då! det är bättre att rida på hårt underlag än att rida i mjuk paddock sand, med tanke på att hästen får lättare gallor när den måste "kämpa" sig genom sanden. testa själv att springa i sand ca 5 minuter, och bege dig sedan ut på vägen och spring lite där, mycket enklare.

På vintern är det bättre att galoppera på asfalt jämfört med att galoppera på grusväg, med tanke på att frusen grusväg är hårdare än asfalt!
Att tänka på; hästar med dåliga ben ska inte ridas på hårt underlag!

Positivt med ridning på hårt underlag: benmuskler byggs upp, mindre gallor, uthålligare häst.

Negativt med ridning på hårt underlag: Risk för halka, skor slipas ner mer just då.

Förlåt, glömde säga en sak; Det här med starka ben, det hjälper inte om man rider i skritt, trav, galopp varje dag, utan istället sliter det då på leder. så tänk på det också.. man 3 dagar i veckan!

:banana: :banana: :banana:

men nu är det äntligen mjukt i paddocken :D ifs 10 plus å regn men hellre de en stenhård paddock :D

Visst går det att galoppera på hårt underlag NÅGONGÅNG! Men, somsagt det bör inte göras allt för ofta och inte i 500km/h. Rid på ett plant underlag så kommer det gå bra!

tivo0li skrev:
men nu är det äntligen mjukt i paddocken :D ifs 10 plus å regn men hellre de en stenhård paddock :D

Då är ju du lyckligt lottad i af.. vi har ju vattenpölar överallt i vår!!!! :( men så har ju vi fälttävlanhinder och lite ssånt, men lerigt blir det!!!

egentligen tror jag att man känner bäst själv om man kan galoppera eller inte ;)....Men varför inte spara galoppandet lite grann, tänk på hästens bästa :)

Jag galopperar på alla underlag som är jämna. Jag är betydligt mer rädd för KNÖLIGT eller OJÄMNT underlag än hårt.

Jag rider 'alltid' ut, på vintern blir det oftast på packad snö (bästa vinterunderlaget!) eller ren is (näst bästa vinterunderlaget). Jag brukar undvika att galoppera när det är tjäle men ingen is/snö, men det är mest för den släpper ganska snart iaf. En hel vintern med barmark men tjäle och jag galopperar ändå.

Samma sak på sommarenn, grusvägarna blir ju stenhårda, men jag galopperar (även om jag om jag KAN föröker välja en väg med gräsbevuxen mittsträng).

Dock skulle jag aldrig galoppera på asfalt eller oljegrus.

Dock, jag galopperar inte oändligt långa sträckor och jag är noga med att ha hästen i BALANS, dvs inget flänggalopperande på hårt underlag.

chrysler skrev:
Jag skulle mest tänka på om hästen kan hålla sig på benen om det är mkt isigt, man har ju gått omkull några gånger, även sommartid :crazy:
Har ni is sommartid?

Mina hästar går enbart på hårt underlag, förutom i hagen då, vi har bara hårda grusvägar där jag rider, Fast det är ju skillnad på hård grusväg och hård grusväg, när våra grusvägar är stelfrusna utan is och snö på tar jag det lungt och galopperar inte, men annars så rider jag som vanligt.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 682
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama