Galoppbandage, hjälp sökes!

Nikki o Fabian

Trådstartare
Finns det någon här som vet någon sida på nätet, någon bok eller att filmklipp som visar hur man lindar ett galoppbandage?

Jag har gjort det för 100 år sen, hittat någon tex om hur man gör det men jag fattar inte. Måste lägga ett imorrn på hästen då det vet. fixat lossnat. Han har ett bandage nu med tryck över den punkt som behöver det men jag behöver få det att sitta lite bätter.

Kanske det finns någon här som är bra på att rita eller tom filma så en trög som jag förstår?

Sv: Galoppbandage, hjälp sökes!

Är ganska säker på att det står i boken 'hästhållning i praktiken' men det borde ju också stå i 'håll hästen frisk'...

Sv: Galoppbandage, hjälp sökes!

Min häst fick ett rejält balltramp för några veckor sedan, så jag är numer expert på galoppbandage:p

Har tyvärr ingen bra teckning eller film, men jag kan ju försöka förklara, så får vi se om det klarnar!

Börja ca 10-15 cm in på gasbindan, så att du har som en tamp att hålla i.

Linda runt hoven tills du kommer fram till tampen, då tar du rullen runt tampen och lindar sedan tillbaka igen åt samma håll som du kom ifrån. Gör samma sak när du kommer fram till tampen igen, fast från andra hållet då. Du lindar alltså aldrig ett helt varv runt, utan vänder varje gång du kommer fram till tampen.

Ehh, förresten - jag var så fruktansvärt dålig på att förklara:rofl:
Jag ritade en bild i paint istället, men jag vet inte om den är så mycket tydligare
:angel:

32242697.jpg

När du lindat klart knyter du bara ihop änden där rullen sitter med tampen som du lindat runt.

Glasklart va:p?

Liknande trådar

Skola & Jobb Högst oklart vad jag vill med denna tråd... Men det kanske finns någon som har bra förslag på vad man kan göra... Eller så behöver jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 399
Senast: nickan1
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 715
Senast: hastflicka
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 368
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Bästa Buke! Jag skulle behöva er hjälp att få lite klarhet i vad det är som händer i mitt huvud. Jag skapade ett anonymt konto då jag...
2
Svar
33
· Visningar
6 011
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka