Jätte tack!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jätte tack!
Ja jag har slutbetyg, men har varken matte a eller högre. Studievägledaren undrade varför man gett mig ett slutbetyg och varför man lät mig påbörja matte b när jag inte var klar/godkänd med matte a...Förstår inte helt situationen... Har du slutbetyg men inte grundläggande behörighet i matten? Alltså matte B (2b?) Vad vill du läsa på högskolan?
Jag var i precis samma situation som du. Jag hade matte A från gymnasiet men inte matte B (matte A numera 2A? matte B 2B-C? begriper inte riktigt nuvarande systemet) och försökte läsa in matten på komvux på distans. Det gick inget vidare, men sökte sen in på högskolan och sökte då en utbildning där matte B ej behövdes utan det räckte med ett betyg i matte A. Hade du kunnat göra så?
Jag skrev även högskoleprovet 3 gånger och fick inget toppresultat, men det räckte till utbildningen jag sökte som hade ett minimum på 0,8 vilket jag klarade. Kom ihåg att skriver du kasst på matten på HP kompenseras det om du skriver bra på den verbala delen!
Angående distanskursen skulle jag råda dig att använda https://www.matteboken.se/ , gå igenom 9ans matte upp till gymnasiet!Det gjorde att"det lossnade" med matten för mig.
Använd även youtube som många säger. Eller sök dig till en "mattestuga" i din kommun. Komvux mm brukar anordna sådant.
Funkar det inte på distans , se ifall du kan byta till en grupp som erbjuder 1-2 pluggmöten i veckan så att du får hjälp. I min kurs på komvux var det kvällstid 2 ggr i veckan, inte obligatoriska, men hjälpte lite.
Jag tror att jag är en "Learning by doing", men att jag måste följa någon som gör det, lite som att det sätter sig i muskelminnet så youtube är en hit här med, att ens försöka förstå det som står på sidorna i matteboken är helt lönlöst...Jag förstår precis!
Jag har två barn med ADHD utöver min egen npfproblematik. Kan säga att det är deras fader som pluggar matte med barnet och inte jag, det skulle bli katastrof
Det som hjälper mitt barn (pratar om ett av barnen då det andra barnet har annan npfproblematik som särskiljer deras problematik och inte kan jämföras här) är repetition, repetition och repetition!
Barnet har otroligt lätt för att lära sig när det som du säger, är något som motiverar och vissa ämnen är mer än väl godkända utan att barnet behöver öppna boken. Men matten är inte så motiverande (även om även den är mer än väl godkänd!) men det som funkar då är att repetera. Hjärnan funkar som du vet lite annorlunda och jag har märkt både på mitt barn och på mig själv att det är lättare att lära när jag ser någon utföra något samtidigt som jag lyssnar = Youtube. Jag tar in information så mycket enklare visuellt och mitt visuella minne är starkt och det som räddat mig i många situationer i matten. Fundera över vilken del av ditt minne som är din starka sida och dra nytta av det. Är det det visuella? Det auditiva? Funkar det bättre i en kombination? Learning by doing?
När du hittar den teknik som passar dig så kommer det att gå lättare. Jag hittade min teknik och fixar jag det som är hopplös på siffror så gör du det med!
Dum fråga kanske... Men det får symbolisera den här tråden
Dum fråga kanske... Men det får symbolisera den här tråden
Om jag har talet 5 - "något" = (-23)
Kan jag använda delbarhetsreglerna då? Eller har jag missförstått? Om jag kan använda den, hur använder jag det i detta fallet? Siffersumman blir 5?
Jag är lite allergisk mot såna här svar och vill bara svara allmänt och inte specifikt till dig även om det blir ett citat från dig. För vissa blir matte aldrig logiskt oavsett hur mycket man försöker förstå. Varför jag säger det är för att jag vill att TS ska förstå att det är okej att man kanske aldrig förstår och det är inget fel på en för det. Det behöver bli sagt eftersom många tolkar ens mattekunskaper som ett mått på ens intelligens vilket är jättefel. Det betyder dock inte att man kan lära sig matten ändå.
Min avsikt var inte alls att det skulle uppfattas så, det ber jag om ursäkt för! Det jag ville få fram var att matte bygger på logik och att det blir svårt när man inte förstår logiken. Jag har full förståelse för att det är väldigt svårt för många och att det som är logiskt med matte känns långt ifrån logiskt och ÄR svårt att förstå för många. Jag ville absolut inte förminska någon utan det är mer än okej att tycka matte är svårt!
Till TS
Det du vill veta i en ekvation är svaret på det okända, vanligtvis X. Förklaringen du fått av @the_connemara är helt rätt. För mig finns det dock ett sätt som känns enklare och rör ihop det mindre, men egentligen är det precis samma sak.
I en ekvation har du ett vänsterled (VL) och ett högerled (HL). Vänsterledet står till vänster om = och högerledet till höger. Du vill ha X ensamt i det ena ledet.
Din ekvation är:
+5-x=(-23) och du vill ha x ensamt i det ena ledet. Därför behöver du flytta över +5 från VL till HL. När du flyttar en term så byter du tecken från plus till minus. (Byt sida, byt tecken)
-x=(-23)-5 blir din nya ekvation
-x=(-28) Du har nu två negativa termer (-x och -28). För att få svaret på x byter du sita på termerna och byter tecken
28=x
Testa ekvationen genom att byta ut x mot 28
5-28=(-23)
(-23)=(-23)
Och ibland byter jag bara tecken rakt av på allt när det går det bygger ju på att man fattar när det går osv också. Men ja det fina med att faktiskt få bra hjälp med matten är att då får man oftast flera av dessa förslag presenterade för sig o så kan man göra det som är enklast för en själv
Tack snälla för era svar... Just nu har jag lite svårt att ta in det, jag är alldeles för stressad och irriterad. En av inlämningsuppgifterna skulle vart inne förra veckan, nästa ska vara inne på måndag och jag ska skriva prov på onsdag och jag har fortfarande inte tagit mig igenom första kapitalet. Även om jag mot förmodan skulle klara detta så ser jag inte hur jag ska klara mig varken på matten eller engelskan på ett högskoleprov.
Annan fråga:
De här utbildningarna som finns att köpa (vet inte om man får länka till sidor?) och som inte är CSN berättigad där man går direkt in på själva yrkesutbildningen och blir typ certifierad eller diplomerad, är det något att hänga i julgranen eller ska man lägga ner dom tankarna oxå?
Tack snälla för era svar... Just nu har jag lite svårt att ta in det, jag är alldeles för stressad och irriterad. En av inlämningsuppgifterna skulle vart inne förra veckan, nästa ska vara inne på måndag och jag ska skriva prov på onsdag och jag har fortfarande inte tagit mig igenom första kapitalet. Även om jag mot förmodan skulle klara detta så ser jag inte hur jag ska klara mig varken på matten eller engelskan på ett högskoleprov.
Annan fråga:
De här utbildningarna som finns att köpa (vet inte om man får länka till sidor?) och som inte är CSN berättigad där man går direkt in på själva yrkesutbildningen och blir typ certifierad eller diplomerad, är det något att hänga i julgranen eller ska man lägga ner dom tankarna oxå?
Dum fråga kanske... Men det får symbolisera den här tråden
Om jag har talet 5 - "något" = (-23)
Kan jag använda delbarhetsreglerna då? Eller har jag missförstått? Om jag kan använda den, hur använder jag det i detta fallet? Siffersumman blir 5?
Men hur mycket tid lägger du ned? Fakta i timmar per tal? Ska du lära dig matte och har så svårt så ska du nog ägna dig åt matte, jag förstår att du jobbar 100%? Då har du ju ingen tid att lägga på dina mattestudier. 100% är en heltid.Tack snälla för era svar... Just nu har jag lite svårt att ta in det, jag är alldeles för stressad och irriterad. En av inlämningsuppgifterna skulle vart inne förra veckan, nästa ska vara inne på måndag och jag ska skriva prov på onsdag och jag har fortfarande inte tagit mig igenom första kapitalet. Även om jag mot förmodan skulle klara detta så ser jag inte hur jag ska klara mig varken på matten eller engelskan på ett högskoleprov.
Annan fråga:
De här utbildningarna som finns att köpa (vet inte om man får länka till sidor?) och som inte är CSN berättigad där man går direkt in på själva yrkesutbildningen och blir typ certifierad eller diplomerad, är det något att hänga i julgranen eller ska man lägga ner dom tankarna oxå?
Men hur mycket tid lägger du ned? Fakta i timmar per tal? Ska du lära dig matte och har så svårt så ska du nog ägna dig åt matte, jag förstår att du jobbar 100%? Då har du ju ingen tid att lägga på dina mattestudier. 100% är en heltid.
Jobba 8 timmar, fritid 8 timmar, vila 8 timmar. 8*3= 24 timmar=1 dag. Du blir, liksom hästarna, mest hållbar om du har en vettig planering. Det verkar du inte ha.
Jag tycker att du ska lägga en heltid på att lära dig matte om du vill det. Kicka den där djvl studievägledaren ut ur ditt liv, dvs byt studievägledare. Detta är ju löjligt, vad har hon för rätt att pressa dig och varför pissar hon på matematik och tror att det är så lätt? Sluta nu. Ta en paus åtminstone till efter jul, nästa termin , och fundera på vad du vill. Byt studievägledare till Annan kommun om det inte finns någon annan i din kommun.
Om man nu kan klara sin ekonomi när man jobbar mindre... Jag måste jobba 110 % samtidigt som jag pluggar 100 %. Kan ju säga att jag tittar på tv en gång varannan vecka eller så. Tiden räcker inte till annars (småbarnsmorsa och hundägare också). Men heltidsstudier ska inte vara 8 h inlärning, det klarar nog inte många människor. 3-4 är rimligare.Att sitta och plugga 8 timmar per dag 5 dagar i veckan känns inte särskilt hållbart. Svårt att tro att man orkar koncentrera sig 8 h på studier och få kvalité. Bättre att då gå ner i arbetstid och jobba kortare dagar eller kortare vecka skulle jag säga.
Sen faller ju 8*3 på att det i regel är 8 h + 1 h obetald rast
Det är väldigt svårt att lära sig matematik under press och med dåligt självförtroende. Mitt råd till studenter som skall börja läsa matematik på högskolan har varit att läsa in de första kurserna i förväg, det ger en bra start och det extra arbete man lagt ned på det lönar sig tiofalt senare.Högst oklart vad jag vill med denna tråd... Men det kanske finns någon som har bra förslag på vad man kan göra... Eller så behöver jag bara göra mig av med lite frustration...
Jag är inte högskolebehörig, för den grundläggande behörigheten saknar jag matten, men överlag saknar jag ganska många poäng, jag har ett slutbetyg ifrån gymnasiet (som kommunens studievägledare undrar varför jag har fått och varför jag inte bara fått ett betygsdokument, man kan tydligen bara få ett slutbetyg så oavsett så kan jag inte göra något åt det hur irriterad jag än är). Jag hade fått för mig att folkhögskola skulle kunna vara en bra idé, men när pratade med studievägledaren så menade hon att det var bortkastad tid iom att jag inte kunde få något nytt slutbetyg och att det skulle ta mig flera år. Hon tyckte istället att jag skulle läsa upp matten och söka på real kompetens (heter det så??) och göra högskoleprovet. Jag förklarade för henne att det kommer inte gå. Jag kommer inte kunna göra högskoleprovet, jag är för svag i både matten och engelskan. Hon övertalade mig till att jag skulle söka kommunens distanskurs i matte för att läsa upp gymnasiematten, och nu sitter jag här.
Första hemuppgiften skulle varit inlämnad i måndags, nästa ska vara inne på tisdag och jag har prov på onsdag. Jag har gjort 3 sidor av typ 20 som ska göras. Och jag försöker verkligen, jag sitter verkligen och försöker men det går inte, jag fattar inte, och även om jag fattar principen på HUR jag ska göra, så kan jag inte "förstå" grunden i hur jag tex ska veta vad jag ska svara på frågan ? x ? =111
Jag läser matten på distans och inser hur osmart det var, samtidigt jobbar jag 100% så jag känner inte att jag har möjlighet att gå på klassrumslektioner.
Anledningen till att jag måste läsa upp matten är för att jag vill gå på högskola. Samtidigt som jag inser att klarar jag inte ens gymnasiematte så är det ju ingen idé att försöka läsa något öht på högskola?
Någon som har någon idé? Vad ska jag ta mig till??