Galopparbete med islandshäst

Sv: Galopparbete med islandshäst

Enligt mitt sätt att se på det så har du för låg hand på travbilden på Jorun. Titta på linjen från armbåden till hästens mun, den är bruten. Den enda som ser ok ut tycker jag är fuxen, där ser linjen betydligt jämnare ut.

Genom att ha linen från armbåge till hästens mun får man en jämnare kontakt, annars blir den lättare stum och man kan inte följa med genom hela armen.

Och det är så jag tänker i det din modell för övergången till tölt också. Handen ska alltid följa hästens huvud, inte tvärt om. Självklart finns det undantag, om jag rider en häst som krullar in halsen för att komma undan tygeln så kan jag använda ett kort upplyftande tygeltag, i kombination med att driva fram hästen såklart.

Huvudets position i tölten är ju högre för att hästen sätter under sig och vinklar bäckenet mer. Den vinklingen i bäckenet kommer du inte åt genom att höja handen, för hästen klarar ju (som du vet med tanke på hur jorun gick när ni började tölta=stjärnkikare) av att ha huvudet högt utan att ha bakkärran där den ska vara.
Självklart kan man lära in alla möjliga kommando, som en del gör på turridning med lösa tyglar och tryck på manken för trav och höga händer och luta bak och sparka för tölt. Men det blir ju alltid fulridning. Man inverkar inte där man behöver invärka utan lär bara in en genväg.

Enda sättet att hitta det där i tölten och traven är nog nöta, nöta, nöta. Få in känslan och våga testa sig fram. Jag tycker kryddelydds förklaring var bra. Det är skillnad på att vinkla och öppna bäckenet. Det beskriver nog bäst så som jag själv gör. Om man ska förtydliga det, det är ju väldigt små hjälper det handlar om.

Just nu vilar Spá, men annars har jag tränat ganska mycket galopp på sistone, både för att få upp kondisen, och för att hon är ganska obalanserad i galoppen. Jag gör mycket fattningar både från trav, skritt och stillastående, rider mycket övergångar, exempelvis galopp-trav-galopp. Inte så mycket galopp-tölt-galopp eftersom hon blir lite rollig när jag gör så. För ett halvår sedan "fick vi inte plats" att galoppera på ridbanan, det fungerade inte i kurvorna, och nu kan hon på en bra dag galoppera eftergivet på stora volter i båda varven!

När det gäller händerna så håller jag med om vad de andra skrev, alltså att det ska vara en rak linje till hästens mun från ryttarens armbåge för att man ska inverka korrekt. För mig sitter det nog också mest i sitsen om det blir trav eller tölt, händerna försöker jag hålla i samma position oavsett gångart.

Spá i somras i tölt och trav.
spatolt29maj11.jpg

spatravboots29maj11_2.jpg

Min förre häst i tölt och trav.
ttolt2.jpg

ttolt1.jpg

ttrav3.jpg

travjuli07.jpg

Lite breda och låga händer på sista bilden tycker jag.

För mig skiljer sitsen i stort sett vid övergång och vid drivning.
När jag ska ta tölt från skritt, och då måste vi komma ihåg att mina hästar är gröna och behöver en del hjälp, rider jag och driver med "räkrumpa". Precis som jag driver fram tölten lite med räkrumpa.
När jag vill ha trav, öppnar jag bara bäckenet utan att kröka fram räkan.
Om ni förstår hur jag menar med den förklaringen. Jag vinklar alltså mitt bäcken mycket mer för att få till tölt än för att få trav.

Superbra förklaring :bow: det där med räka har jag inte tänkt på innan ...själv har jag alltid tänkt det som att jag när jag ska tölta får ett "slag i magen", och när det är trav "plufsar ut" rumpan i sadeln. Dvs bäckenets position i sadeln avgör gångart.

KL.
Någon som jobbar sin islänning med sidvärtsrörelser i galoppen, eller tränar byten?
Jag tänker alltså på galoppsluta i styrketränande syfte, lite öppna för balansens skull, lite skänkelvikning och byten för lösgjordhet?
Eller förvänd galopp?

Mina islänningar är uppenbarligen för gröna för den typen av övningar, men jag har några andra hästar av andra raser där jag tränar så, och undrar om det finns någon större erfarenhet hos er (kanske) mer renodlade islandshästryttare? Fördelar? Nackdelar?

När Erro var i full tävlingskondition påbörjade jag en del skänkelvikningar i galopp och ser bara framdelar om det tränas på ett korrekt sätt!

Jag skulle önska att jag kunde, hästen har balans för det, det kommer nog så småningom, hade jag själv varit proffs på det skulle det förmodligen gå om man bara körde kortare sträckor. Så länge så lägger jag in sidförande så ofta det går. Byter spår/sida av vägen och liknade, det är i varje fall en början.

Jag kom inte så långt som till byten, men vi tränade för att närma oss det. Alltså några steg emellan.

Och i början när han fortfarande hade väldigt svårt för ena galoppen så red jag förvänd galopp för att komma åt och stärka den galoppen han hade svårt för genom den lätta. Alltså jag tog ett varv på volten i det lätta varvet (minns inte vilken det var som var svår) och fortsatte sen en mjuk båge längs långsidan så att det blev förvänd galopp i början av bågen, för att sen komma ut till spåret i rätt galopp igen.

Jag ser ingen anledning till varför man inte skulle jobba galoppen med roliga och stärkande/lösgörande övningar på en islänning likväl som på en annan häst.

Jag har som mål att kunna göra snygga byten med Sol en vacker dag. :)

Håller med de som tycker att sådana galoppövningar är bra! Min gamla femgångshäst arbetade jag med att flytta åt sidan i galopp på ovalbana (kom in i innerspår och flyttade utåt) men detta måste ju underhållas och NU skulle han nog inte klara av det, även om medryttarna börjat träna upp galoppstyrkan igen!

I nuläget har jag ingen häst som jag kan göra den typen av avancerade övningar på. Är fortfarande i läget att jag är glad om hästen galopperar med bärighet på en volt (den relativt utbildade 4-gångaren) alternativt tar mer än tre steg i ren galopp (femgångarna, en nybliven 5-åring, den andra nyligen igångsatt efter fölning)...

Håller med de som tycker att sådana galoppövningar är bra! Min gamla femgångshäst arbetade jag med att flytta åt sidan i galopp på ovalbana (kom in i innerspår och flyttade utåt) QUOTE]

Menar du att du i princip skänkelvek åt höger i vänster galopp och tvärt om? Måste vara koordinationsmässigt mycket svårt!
På mina skolade hästar skänkelviker jag åt höger i höger galopp, gör byte, rider rakt enstaka steg, skänkelviker åt vänster i vänster galopp.
Känns som den mer flytande sidoförflyttningen i galopp för mig.

Med Karl och Isa befäster jag (utan svårigheter) att de ska ta den galopp jag tänkt mig, både på volt och rakt spår. Isa (-05 men haft föl -11) är duktig på fattning ur skritt, Karl (-07) har fått börja testa detta.
Båda klarar tretaktig galopp på 20 m volt i båda varv, Isa söker sig neråt och Karl börjar fundera på att söka sig neråt mot form även i galopp på volt.
De får också jobba med att "rulla på" i vald galopp, när jag rider i paddocken växlar jag mellan böjt och rakt spår (fyrkanten resp volt, uppenbarligen), fattar galopp på olika ställen.
Har testat en del galoppfattning av "förvänd" galopp på diagonalen för att sedan då komma in i rätt galopp när jag kommer ut till fyrkanten igen, och lägger gärna en volt där. Skälet till denna ridväg är att känna av så det verkligen är jag som väljer vilken galopp vi tar.
Isa skulle nog tåla antydd förvänd galopp genom en liten försiktig båge längs långsidan men jag har inte testat det än.
Brukar annars lära in förvänd galopp på volter: rider rättvänd galoppi en volt, drar ut volten mer som ett timglas och driver på för att behålla galoppen, rider en båge i förvänd galopp, kommer tillbaka till rättvänd volt (fortfarande lite som ett timglas så ändringen av riktning inte blir så tydlig eller tvär).
Min paddock är drygt 50 meter lång, så långsidan erbjuder åtminstone lite rakt spår.

De flesta jag sett tölta har händerna något högre upp ute p åtävlingarna och ja när akjag ser bilder här med så det verkar ju vara ett vanligt sätt att tölta på!

Här hittade jag lite bilder jag googlade fram jag ville mest här bara visa vad jag menar med händerna som jag ser.

GandalfoToti.jpg

Detta är pass.. jag känner Toti (på bilden) och han är inte en ryttare som rider med för höga händer. Just på denna bild rider han pass och var väl tvungen att höja handen just då.

Men frågan är hur jag ska tänka trav-tölt? Är det en bra idé tror ni (tänker framförallt nu i början, när vi har fått till det riktigt båda två så är det ju betydligt lättare att blanda).

Jag kan från tölt låta hästen gå över i trav. Antingen som belöning, eller om hästen har svårt för trav. Då jobbar jag hästen först i tölt och när jag får en bärig tölt så låter jag hästen byta till trav och då är meningen att hästen ska bibehålla bärigheten i trav också.

Jag rider aldrig övergången trav-tölt. Eftersom i trav blir överlinjen längre, och försöker man då få hästen att tölta kommer tölten bara bli spänd. Jag ser inget positivit med att rida trav-tölt.

Jag rider relativt lite galopp på min häst. Hon har redan väldigt bra galopp och vi har fokuserat mer på tölten just nu. Hon blir 5 iår och nu kommer det bli lite mer "finlir" än innan. Innan har vi använt galoppen när vi gjort våra galoppintervaller och när vi ridit ut. Har mest ridit galopp i svaga uppförsbackar för att stärka henne helt enkelt. Hon har redan runt, fin och ren galopp så jag har inte "mixtrat" så mycket med den än. :)

Jag kan från tölt låta hästen gå över i trav. Antingen som belöning, eller om hästen har svårt för trav. Då jobbar jag hästen först i tölt och när jag får en bärig tölt så låter jag hästen byta till trav och då är meningen att hästen ska bibehålla bärigheten i trav också.

Jag rider aldrig övergången trav-tölt. Eftersom i trav blir överlinjen längre, och försöker man då få hästen att tölta kommer tölten bara bli spänd. Jag ser inget positivit med att rida trav-tölt.

Jag rider inte heller trav-tölt. Innan gjorde jag det inte för att det var svårt att få till det bra helt enkelt, men sen jag hörde en duktig tränare säga att det är dumt att lära dem det för då blir det svårare att få dem att samla sig i traven ordentligt så har jag inte gjort den mest för att jag tyckte det var ett bra argument.

Däremot kan jag ta tillbaka henne till tölt om hon slår över i trav. Men då är det bara några steg som markering på att det var tölt vi skulle ha och inte trav. Sen bryter jag av och börjar om från början för att få till en helt ren sträcka (om det så bara är några steg) utan avbrott.
Jag behöver fortfarande jobba mycket med min egen ridning i framförallt tölten, så det blir ibland att jag tappar det och då blir det oftast trav. Men det går framåt där med :)

Igår galopperade vi i kall, fluffig snö som var så djup att den nästan nådde upp till Láras mage. Det blev OTROLIGT häftiga galoppsprång då hon verkligen fick lyfta upp sig ur snön - definitivt mer uppåt än framåt i varje språng! Men det var ju jättejobbigt, så vi red bara korta intervaller. Kändes definitivt som galopparbete i kubik! :banana:

Hade varit häftigt om vi hade kunnat fortsätta träna så någon gång/vecka i vinter - då borde vi ha utvecklat en grym lyftkraft till våren! Men det förutsätter ju att det aldrig kommer något töväder som packar ihop snön så att den blir för tung att rida i. Och att det inte heller kommer så mycket mer snö för då "drunknar" vi! (Det var när vi red i några gamla, rejält översnöade hjulspår som snön nästan gick upp till magen på henne. Red vi på sidan om hjulspåren hamnade även mina fötter nere i snön!) Att båda dessa skulle inträffa är väl inte så troligt - så det är väl bara att vara glad om det är genomfört någon/några gånger till. (Eller vara nöjd över att i alla fall ha fått uppleva känslan, om vädrets makter ser till att det inte blir någon fler gång.)

Menar du att du i princip skänkelvek åt höger i vänster galopp och tvärt om? Måste vara koordinationsmässigt mycket svårt!
På mina skolade hästar skänkelviker jag åt höger i höger galopp, gör byte, rider rakt enstaka steg, skänkelviker åt vänster i vänster galopp.
Känns som den mer flytande sidoförflyttningen i galopp för mig.

Mja förflyttningen var åt det hållet ja.

I och med att hästen är ngt ställd inåt så att innersidan redan var "rätt" så var det något som underlättade jämfört med att flytta åt vä i vä galopp tex. Däremot ser jag också hur du menar att det bör vara svårare då galoppen börjar med ytter... Å andra sidan: Hur korrekta skänkelvikningar det faktiskt var är väl frågan, mer en mindre sidoförflyttning... ;) (Därav att jag skrev flyttade...)

Men det var hur som helst effektivt då hästen gärna föll gärna inåt i kurvorna och jag fick inför tävling träna så (red då för Nina K), på tävlingen fungerade galoppen för övrigt bättre än tidigare (tror det blev 6:or mot tidigare 5 - 5,5).

Jag jobbar med sidförande i galopp, mest på kul, min donna har rätt bra galopp från början så vi har inte behövt jobba särskilt mycket på den. Byter gör hon - om jag gör rätt :P Enligt min teori så är allt dressyrarbete bra för flergångare så :)

Detta är pass.. jag känner Toti (på bilden) och han är inte en ryttare som rider med för höga händer. Just på denna bild rider han pass och var väl tvungen att höja handen just då.

Nej, det är inte pass. Hästen har fullt tydligt ett ben i marken, övriga tre i luften i fin fyrtakt.

Flygande pass är en fyrtaktig gångart med sväv! Blir hästen för tvåtaktig i pass så förkortar (styttar) den sig och slår upp.
På just den där bilden är det en lite väl fyrtaktig pass, men dock pass, och på just den bilden är ryttarens händer lite höga. Dock rider han ju inte så jämt.

/Malin (som galopperar massor, för att vara On topic)

Ett tips är att jobba tölten precis som skritten tex. Rid dressyren i tölten och det kommer att göra underverk. Var inte rädd för att variera formen i tölten istället för att hon ska gå i konstant tävlingsform. Tänk på rena dressyrryttare, de rider ju inte i tävlingsform hela tiden och det behöver du inte göra i tölten heller. Den bruna hästen på övre bilden går i pass, kan vara därför huvudet är extra högt. :)

Övergångar brukar jag göra mer åt kryddelydd-hållet, beror lite på häst iofs. Mycket sitter i bäckenet. Gör tydliga halvhalter innan. Jag brukar dessutom ha en mer statisk lugn och jämnt kramande skänkel i travfattningen, den lättar så fort traven kommer. Nå, sidospår, galopp var det ju sorry! ;)
Usch det är svårt att berätta saker över nätet allt verkar bara bli missuppfattningar när jag skriver:crazy:

Alltså jag vill få fram att själva tölthjälpen bara är att höjja handen lite en halvhalt samling och så höjja handen i 1 sekund..
Ibörjan får man överdriva men slutmålet är att man kasnke bara behöver höjja 1 cm alltså det kommer inte ens synas utåt. Till ögat kommer du inte se att Jorunn har ändrat hals och nacke från tölt till travform och visevärse.Men de var målet och där är det ÅR kvar=)
precis som i galoppfattingen sitter vi ju inte med innerben något frammåt hela tiden utan det är ju bara i själva skedet av när vi vill att hästen skall fatta galopp!
sedan återgår vi ju till normalläge=)

Det är så jag menar med att jag lärt jorunn att tölta... i traven har jag handen lite lägre precis som på min travbild jag visade här..Det är alltså i själva fattningen(som bilden visar) sedan återgår jag till så man ska ha en knuten näve ovanför manken.
Ja tanken är de och handen på hjärtat är jag inte VM ryttare utan jag kan då och då skena iväg med händerna både här och där:o

Jag gillar inte heller ridstilarna som de har på mina bilder.. de flesta sitter i stolsits och höga händer.. MEN det går ju uppenbart bra för dessa ryttare trots deras onekligen roliga ridstil:D

Det är väl ett bevis för att man inte alls behöver rida korrekt enligt alla böcker och riktlinjer för att bli bra.

Väldigt många jag kan nog säga att nästintill alla rider stora delar av sin ridtid med för låga händer. Det är ett vanligt fel bland ryttare.

Eller andra fel, väldigt få ryttare rider perfekt och den som gör de grattis till dig som rider felfritt och helt perfekt.

Jag gör det inte iallafall och jag skäms inte för de jag är en glad hobbyryttare som inte har målet av att rida perfekt heller=)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
769
Senast: Raderad medlem 149639
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 785
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar