Galopparbete med islandshäst

Sv: Galopparbete med islandshäst

På flera av dina bilder så var det flygande pass och det är inte rimligt att jämföra sitsen i "kapplöpning" med hur man sitter i vanliga fall och sedan kan man givetvis alltid hitta bilder med tokig position på händerna, foto fångar bara ögonblicket, kanske end enda sekund där händerna For iväg.

I min värld blir det tokigt om man använder handens ställning för att ge signal om gångartsbyte, jag föredrar att kunna rida gångarter oberoende av var man har handen. Det blir lite tokigt om hästen sätter igång att tölta för att man höjer handen, då blir man begränsad i vad och hur man använder händerna. Det finns en idealposition där jag vill placera dem men utifrån den positionen kan jag höja innerhanden för att få igenom böjning, göra uppresande, ledande tygeltag mm och det ovsett vilken gångart jag rider i.

För det första, ingen är felfri, men jag anser att man måste sträva efter att bli så bra man kan och inte bara rycka på axlarna och säga "fine, jag gör fel, sak samma". För då kommer man ingenstans. Och det tror jag att du håller med om.

Sen ang. sitsen så tycker jag att det är en otroligt viktig del. Och jag personligen vill inte vara en ryttare där hästen går bra TROTS min ridning, utan TACK VARE min ridning. Och för mig är sitsen en viktig del i ridningen. Jag tror absolut att en häst kan gå bra trots att man sitter dåligt, men jag har själv fått bekräftat måååååånga gånger att hästen går ännu bättre om man sitter bättre. Min sits är långt ifrån perfekt, men små förändringar har gjort enorm skillnad i hästens rörelser, så jag tycker det är superviktigt att hela tiden jobba på sitsen.

Och slutligen ang. din koppling till galoppskänkeln så tycker jag inte att det är samma sak för fem öre. Galoppskänkeln lärs ju in precis som handen, men den är ju korrekt på ett helt annat sätt. Det man vill med få hästen att göra genom att skjuta fram inner sittben leder ju till något som man faktiskt vill att hästen ska göra. Och därmed är ju galopphjälpen enligt mig en hjälp och inte en "symbol".
Det du gör när du höjer handen blir ju inte korrekt. För att få tölt vill man ju samla och korta upp, det uppnår du inte genom att höja handen. Om du samlar och kortar upp så kommer även hästens hals att få en annan hållning om du gjort rätt. Därför blir det överflödigt att höja handen för att få upp hästens hals.
Visst kan man lära hästen att göra precis vad som helst, men i detta fallet tycker jag att det motsäger sig självt. Om du ber hästen att höja huvudet genom att "dra" upp den så kommer ryggen bli spänd, bakbenen hamnar i en helt annan vinkel än du vill ha dem i och det blir pannkaka av hela alltet.
Höjningen av handen motsäger alltså precis exakt det du vill att hästen ska göra. (om du frågar mig då, finns säkert de som hävdar motsatsen)
Jag tror inte att man kan styra bakbenen med hjälp av tyglarna, jag har aldrig sett någon lyckas. Så därför tror jag inte att ditt system kommer att hålla.

Det blir som att sparka hästen i magen samtidigt som man drar i tyglarna, visst kan du till slut lära hästen att den ska gå fram när du gör så, men det blir ju inga konsekventa hjälper, och det kommer att skapa förvirring längre fram.

Det viktigaste är dock att man sitter i balans och att man inverkar i rätt tid på hästen. Tittar man på många som man tycker sitter "knasigt" så kan man ofta se att de sitter i balans. Ens egna balans följer inte nödvändigtvis skolboken. Enligt många böcker så ska t.ex tårna på en ryttare peka rakt fram. Enligt min CR-tränare bör de vara ca 10 i 2 för att inte skapa spänningar i lår osv. Jag tycker att det är viktigt att eftersträva en korrekt sits med minimala inverkningar. Men om hästen inte svarar på det får jag kanske "överdriva" en period. Sen vet jag ju inte om Niela förbereder tölten med ett kort uppresande tygeltag med samverkande skänkel, eller om hon tar händerna uppåt bakåt. Så jag yttrar mig inte om det. :)

Ena hästen i stallet får jag t.ex sänka händerna på inför traven, ibland lätta sätet i travfattningen. När hon accepterar de hjälperna så kan jag börja sätta mig lätt, när det sen accepteras (vissa dagar) Kan jag börja få handen i korrekt position. När hon är stabil där får hon tonvis med beröm! Det går fortare och fortare då hon som de flesta andra hästar söker det som är roligt och bekvämt. Sitter jag däremot på min egna valack så behöver jag inte ändra handställning (längre) utan det räcker med halvhalt och vinkling av bäckenet.

Perfektion är ju alltid något att sikta emot, självklart. men jag träffar ofta ryttare som känner sig dåliga för att de inte lyckas fast de "sitter fint". Då brukar jag säga att träning ibland är som att städa ur garderoben. Man drar ur allt, det blir stökigt och ser ut som skit, så börjar man rensa upp plagg för plagg och till sist kan man hänga in det man vill ha kvar och det blir fint. MEN ibland blir det stökigt igen om man slarvar och bara kastar kläderna i en hög om man var trött en dag!

Ryttare som sitter för spänt kan jag sätta som hösäckar under en period för att hitta avslappning. det brukar tillslut resultera i att kroppen hittar en mellanväg som blir lagom avslappning.

Lite OT kanske men men

Sen måste jag bara säga att på passbilden sitter ryttaren ju faktiskt inte och sliter upp huvudet på hästen utan har en lätt kontakt som guidar. Så rätt eller fel? Jag tycker inte att det behöver vara fel. :)

Ja men självklart handlar det ju inte om att sitta korrekt efter en ritan mall, alla kroppar är ju olika. Mallen är ju målad som den är för att visualisera hur man sitter i balans. Men det kommer ju se lite olika ut beroende på hur kroppen är skapt.

Jag till exempel har ganska smalt bäcken, vilket gör att jag på en bred häst måste vinkla benet lite så att fötterna pekar lite mer utåt. Detta i kombination med överrörliga anklar gör att fötterna pekar ännu mera utåt. Jag tränar upp musklerna i benen för att kompensera detta och få så stabil fot som möjligt. Men någon rak fot eller ens 10 i 2 kommer jag aldrig att få.

Jag är också en sån som har lätt för att sitta för stilla och behöver vara lite yvigare för att till slut hamna i ett harmoniskt läge.

Ang. handen igen då. Alla tygeltag man gör påverkar hästen. Så att man ska kunna ta ett tygeltag och inte "störa" hästen är omöjligt. Alla hjälper ger en reaktion. Vad händer om du tar i tyglarna? Inte får du in baken. Om hästen krullar in halsen kan jag däremot hålla med om att ett uppresande tygeltag i kombination med driv funkar. Men om hästen går i bra form så får du den ju inte att vinkla in gumpen genom att höja handen.

Pass har jag inte koll på alls, så där uttalar jag mig inte.

Sen tycker jag det är skillnad på att rida en häst som den blivit inlärd och sakta gå över till det som är mer "korrekt" och att faktiskt lära in något.

Bra tankar kring balansen, se bara på Daniel Jonsson, inte sitter han snyggt, men rida, det kan han...

Lite OT kanske men men

Sen måste jag bara säga att på passbilden sitter ryttaren ju faktiskt inte och sliter upp huvudet på hästen utan har en lätt kontakt som guidar. Så rätt eller fel? Jag tycker inte att det behöver vara fel. :)

Inte fel i sig om ridningen är mjuk och kanske måste hästen gå så för att inte tappa balansen.

DOCK är formen i sig inte eftersträvansvärd i pass där vi vill se en häst som sträcker fram nosen och länger hela kroppen. Som Freyr skriver så är det en lite väl fyrtaktig pass och formen KAN vara en bidragande orsak... (men bilden kan ju vara tagen precis efter läggningen tex)

Bra tankar kring balansen, se bara på Daniel Jonsson, inte sitter han snyggt, men rida, det kan han...

Exakt. Hmm, tänk att få sätta honom "korrekt". Kanske skulle bli fullständigt magiskt.. :d

DOCK är formen i sig inte eftersträvansvärd i pass där vi vill se en häst som sträcker fram nosen och länger hela kroppen. Som Freyr skriver så är det en lite väl fyrtaktig pass och formen KAN vara en bidragande orsak... (men bilden kan ju vara tagen precis efter läggningen tex)
Precis, kan ju vara att han länger hästen sen, svårt att säga när det gäller bilder i pass. Det är väl också i allmänhet den gångart som kan ridas på de värsta vis, ryttare får flest varningar osv. Tyvärr. Bra att domarna verkar ha blivit hårdare dock.:)

Senast ändrad:

jag säger inte att det är rätt att höja handen för att tölta, det brukar dessutom vara det största misstaget folk gör på sina 4-gångare, resultatet brukar bli att de länge får jobba med att korrigera en bruten överlinje i efterhand..

Men jag ville bara få fram just det att det kan vara helt ok att rida "utanför ramarna". Hur Niela rider kommenterar jag helst inte för mycket då jag inte vet om hon skriver saker för att provocera eller om det är ärligt;). Ville bara ge henne lite tips. :)

Ett tygeltag kan ofta behöva störa hästen, i de tillfällen som hästen inte går korrekt. Med störning (kan jag ju förtydliga) menar jag inte att det på något sätt ska bli skadligt för hästen, såklart. Men går den katastrofalt fel ska ju heller inte ryttaren sitta och vara för bekväm då hästen kommer tro att det är rätt. Jag kallar det hellre egentligen hjälp än störning.

Nej, det är inte pass. Hästen har fullt tydligt ett ben i marken, övriga tre i luften i fin fyrtakt.

Pass är ingen "ren" 2-taktig gångart, -då blir det grisepass. -såg att någon annan förklarat lite mer..

Sen VET jag att Toti rider pass på den bilden.. hade inte ens behövt se benen på hästen.

Nu missuppfattade du mig igen hehe!

Självklart är det ju inte BARA handhöjningen som är sälva töltfattningen.,För då blir det som du säger bara man råkar höjja handen så byter hästen gångart.
Och det vill vi ju såklart inte;)

Utan precis som i galoppfattningen så kan jag ju också föra fram benet utan att hästen fattar en galopp.

Det är ju inte bara att föra fram benet så fattar hästen galopp, inte på Jorunn iallafall utan det är höften benet och hela mitt kroppsspråk som avgör.

Och precis som i töltfattningen är det i kombination höjd hand och så mkt annat som avgör att de just blir tölt.

Jag kan utan problme höja handen upp och ner i precis alla gångarter men kombinationen halvhalt, bibehållen tryck efter halvhalt i en mickrosekund i bettet, upprätet underliv och kropp, krama om skinkorna och tänka tölt allt detta gör att det blir tölt.

När jag sedan gjort själva "skänkeln" tölt kan jag sedan ha tyglnarna precis vart jag vill tills jag antingen ger galoppskänkel travskänkel eller saktar av till skritt eller gör halt.

Så för oss funkar detta super och jag kommer fortsätta så här men som sagt det finns ju många vägar till rom. Vi har valt denna väg=)

För att komma tillbaks till galopparbete så fick jag på träningen igår köra ensuperövning.Svårt som attan men oj oj så nyttig!

Man rider på en halv volt i galopp dvs man svänger upp i mittenlinjen upp mot C där saktar man av till trav rakställer några steg och sedan ställer om till de varv man skall rida ut i (varannat varvsbyte gäller) och där fattar man en ny galopp och så galopperar man ett halvt varv och så vänder man upp igen mot C och saktar av till trav rakställer och så ställer man om till det nya varvet fattar ny galopp vid C.

Man kan köra samma sak fast i trav /skritt:)

Hon fattade verkligen galoppen haha om man nu skall säga så mot sluten och fattade vad övningen gick ut på=):love:

Ett tygeltag kan ofta behöva störa hästen, i de tillfällen som hästen inte går korrekt. Med störning (kan jag ju förtydliga) menar jag inte att det på något sätt ska bli skadligt för hästen, såklart. Men går den katastrofalt fel ska ju heller inte ryttaren sitta och vara för bekväm då hästen kommer tro att det är rätt. Jag kallar det hellre egentligen hjälp än störning.

Ja visst är det så, det jag ville få fram var att man inte ska "störa/hjälpa" hästen om man inte vill den något. Allmänt flaxande hit och dit är ju aldrig bra. Utan det är först när man vill något som man ska "störa" den. Men då ska man ju hjälpa den och inte stjälpa den. Att sitta och bromsa när man vill att hästen går fram funkar ju inte. Även om bromsen är en korrekt hjälp så är den inte korrekt i just det sammanhanget. Jag tror på att göra det så enkelt som möjligt för hästen att förstå vad man vill, inte krångla till det med att ge massa hjälper som man inte behöver ge.

För att allt samspelar med varandra:laugh:

Och vilken funktion har den höga handen i töltövergången då? Enligt mitt sätt att tänka får jag inte ihop det, men eftersom du verkar ha ett annat system så får du gärna förklara hur du får ihop det. :) Som sagt, många vägar till Rom, så du kan väl måla upp kartan för mig. :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
769
Senast: Raderad medlem 149639
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 785
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar