Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ibörjan ökades skritten men idag då och då får vi till galoppfattningar från en fin lugn skritt.
Spännande! Jag gör precis tvärt om: samlar hästen lite extra i skritten inför fattningen. Tycker hästen blir lite lång i kroppen om man ökar på skritten. Men jag kan ha minssuppfattat hur du menade med att öka skritten. Jag tänker hastighet när du skriver ökning - du kanske menade ökad stegfrekvens som i snabbare steg?
Om jag är osäker på att hästen ska ta rätt galopp, kan jag skritta den antingen i sluta, eller i lite förvänd öppna (menar alltså höger öppna om jag ska ta vänster galopp) för att placera benen på så sätt att jag får den galopp jag tänkt mig.
Rider med sitsen, det är min kropp som avgör om det är tölt eller trav - aldrig någonsin hästens huvudhållning eller mina händer/armar. Jag har aldrig ens tänkt på hur jag gör för det är som sagt på rutin oavsett vad för häst jag sitter på..
Rider med sitsen, det är min kropp som avgör om det är tölt eller trav - aldrig någonsin hästens huvudhållning eller mina händer/armar. Jag har aldrig ens tänkt på hur jag gör för det är som sagt på rutin oavsett vad för häst jag sitter på..
Precis. Jag skulle tro att orsaken till att hästarna märker skillnaden i handhöjd är för att det händer saker med resten av kroppen också när ryttaren höjer eller sänker händerna.
OK Niela, då uppfattade jag dig rätt från början. Och vi tänker tvärt om.
Jag samlar mina hästar i skritten inför galoppfattningen. Tycker det är för tidigt att börja med fattning ur skritt innan hästen klarar att korta ihop sig några steg i skritten. Å andra sidan är det vanligt att de, i början, tar något enstaka travsteg på väg in i galoppfattningen men det gör mig inget. Det försvinner när hästen blir stark.
Som ni säkert alla förstår, resonerar jag just nu inte utifrån mina islänningar, som inte är färdiga för att genomgående jobba på det sättet, utan utifrån några av mina andra hästar, som är äldre och har kommit längre i utbildning.
Jag har bl.a. en kbl-travare som är startad med godkänt resultat i LA, en fjording som vunnit westernallsvenskan, två fjordingar som vid fyra resp fem års ålder gått LB dressyr med godkända resultat (drygt 60% för den som är intresserad av sådana siffror).
Jag ser inget stort skäl till att styrketräna och samlingsträna galoppen annorlunda på islänningarna än på de andra raserna.
Jag vill absolut bli bättre på galoppen! Den övning vi gjort är från Eyjolfur och går ut på att man travar hästen stilla o stadigt på volt och när man kommer in i första hörnet på kortsidan rullar man över i galopp och tar sedan in hästen på volten igen och hästen bryter av pga volten. Det skall avdramatisera galoppfattningen och avsaktningen. Tycker det funkade bra på Snöggur och skall ta vid den träningen nu när han kommer igång. Han skall oxå galopperas vid longering, för att börja bära sig bättre själv, han blir väldigt platt och femgångsaktig.
Ser fram emot att läsa mer i denna tråden!
Snygga bilder på Jorunn, riktigt trevlig form tycker jag! Men jag är inte islandshästryttare i grund utan mer western... så mina åsikter kan avvika från islandsfolkets.
De andra hästarna "ska" ju gå fint.
Personligen gillar jag inte när händerna hamnar så högt, särskilt den bruna hästen direkt nedanför Jorunn.