Galopparbete med islandshäst

Sv: Galopparbete med islandshäst

Vi har nog rätt lik smal vad gäller övningar, släng gärna in fler om du kommer på, så kanske jag får nåt nytt :D

Håller med om att galoppövningarna gjort susen för tölten och stora 8 volter gillar jag också jättemycket.

En sak som jag tycker har funkat bra med de flesta jag ridit som blir lite heta på gröten vid sällskap är att rida omlott eller hur man ska säga. De flesta (inte alla dock) blir då mindre dragiga och nöjer sig med att hålla sitt tempo.
Om jag ligger en bit bakom någon så ökar jag lite och rider förbi den andra, sen saktar jag ner och låter den andra hästen rida förbi mig, och sen när de kommit förbi en bit så ökar jag igen och rider förbi.

Om det funkar så blir de mer bekväma med att dels både ligga först och sist, det blir efter ett tag inte lika mycket press att ligga precis bakom eller före den andra. Och då blir det också lättare att växla tempot. Många hästar vill ju dra på när någon rider förbi, men de flesta lär sig med lite träning att acceptera att ligga bakom.

En del funkar det inte alls på, utan de blir bara ännu mera taggade och tävlingsinriktade.

Om hästen bara vill vara först och det inte funkar med omlott övningen så brukar jag rida före istället i det lägre tempot, och när de bakom börjar komma ikapp så ökar jag så att jag kommer före igen och saktar ner igen. Hur nära man kan låta hästen komma är väldigt olika. En del funkat bättre att vara 10-20 meter bakom istället. Man får testa sig fram lite.

Ja precis, jag har hört om denna övningen innan så borde nog ta tag i att försöka med den. Har märkt på Tyran att hon inte drar lika mycket när hon liksom "vant" sig vid att det är fler hästar men kan ju också vara som så att hon då känner sig nöjd med att få vara först :D
Hon är en liten illbatting ibland med sån vinnarskalle. MÅSTE VARA FÖRST.... ;)

Jättekul!! Vi hörs av till våren då :) Jag räknar med att vi ska vara igång i februari om allt går som det ska med benet.

Ibörjan ökades skritten men idag då och då får vi till galoppfattningar från en fin lugn skritt.

Spännande! Jag gör precis tvärt om: samlar hästen lite extra i skritten inför fattningen. Tycker hästen blir lite lång i kroppen om man ökar på skritten. Men jag kan ha minssuppfattat hur du menade med att öka skritten. Jag tänker hastighet när du skriver ökning - du kanske menade ökad stegfrekvens som i snabbare steg?
Om jag är osäker på att hästen ska ta rätt galopp, kan jag skritta den antingen i sluta, eller i lite förvänd öppna (menar alltså höger öppna om jag ska ta vänster galopp) för att placera benen på så sätt att jag får den galopp jag tänkt mig.

Spännande! Jag gör precis tvärt om: samlar hästen lite extra i skritten inför fattningen. Tycker hästen blir lite lång i kroppen om man ökar på skritten. Men jag kan ha minssuppfattat hur du menade med att öka skritten. Jag tänker hastighet när du skriver ökning - du kanske menade ökad stegfrekvens som i snabbare steg?
Om jag är osäker på att hästen ska ta rätt galopp, kan jag skritta den antingen i sluta, eller i lite förvänd öppna (menar alltså höger öppna om jag ska ta vänster galopp) för att placera benen på så sätt att jag får den galopp jag tänkt mig.

Ja där missuppfattade du mig.. jag menade att Jorunn inte orkade att bära sig alltså jag kunde inte samla henne hur mkt jag än försökte så sprang hon iväg för att kunna fatta galoppen.. Så man fick hitta läget som hon då klarade av. Och det var när hon fick ta några snabba skrittsteg.. sedan tenjde man ju hela tidne på detta läge och det vart ju allteftersom kortare och kortare ju starkare hon vart.
Så efter några veckors träning var hon så stark att hon inte behövde öka skritten utan jag kunde samla henne dit jag ville...
Fast det gäller ju att ha tungan rätt i munnen även idag för hon tycker såklart det är jobbigt och är man inte med så slinger hon gärna förbi och ökar skritten:D

Själv tycker jag det är svårt just nu att få till en snygg "osynlig" övergång tölt-trav. Eftersom hon har huvudet lite högre upp i tölten så blir det idag att man verkligen får visa med tygeln genom att ta ett ledande tygeltag och böja halsen på henne så hon fattar att AHA ner med huvudet och örja trava!

Jag tror jag kommer göra som så att handens ställning får avgöra det måste ju en häst kunna känna av tycker man??

Om jag tar upp händerna och håller dom ja lite högre upp än vad man gör i vanliga dressyren så är det tölt och så länge jag bi behåller händerna där är det töält som gället.. Och fäller jag ner händerna och gör en halvhalt är det ner till trav som gäller..

Gör jag halvhalt med händerna uppe är det tölt som gäöller..

Hmmm kommer bli svårt men inte omöjligt.

Hur gör ni andra för att hästen skall skilja detta åt och att ni får till osynliga hjälper och övergångar mellan tölt och trav??

Rider med sitsen, det är min kropp som avgör om det är tölt eller trav - aldrig någonsin hästens huvudhållning eller mina händer/armar. Jag har aldrig ens tänkt på hur jag gör för det är som sagt på rutin oavsett vad för häst jag sitter på..

Rider med sitsen, det är min kropp som avgör om det är tölt eller trav - aldrig någonsin hästens huvudhållning eller mina händer/armar. Jag har aldrig ens tänkt på hur jag gör för det är som sagt på rutin oavsett vad för häst jag sitter på..

Precis. Jag skulle tro att orsaken till att hästarna märker skillnaden i handhöjd är för att det händer saker med resten av kroppen också när ryttaren höjer eller sänker händerna.
OK Niela, då uppfattade jag dig rätt från början. Och vi tänker tvärt om.
Jag samlar mina hästar i skritten inför galoppfattningen. Tycker det är för tidigt att börja med fattning ur skritt innan hästen klarar att korta ihop sig några steg i skritten. Å andra sidan är det vanligt att de, i början, tar något enstaka travsteg på väg in i galoppfattningen men det gör mig inget. Det försvinner när hästen blir stark.
Som ni säkert alla förstår, resonerar jag just nu inte utifrån mina islänningar, som inte är färdiga för att genomgående jobba på det sättet, utan utifrån några av mina andra hästar, som är äldre och har kommit längre i utbildning.
Jag har bl.a. en kbl-travare som är startad med godkänt resultat i LA, en fjording som vunnit westernallsvenskan, två fjordingar som vid fyra resp fem års ålder gått LB dressyr med godkända resultat (drygt 60% för den som är intresserad av sådana siffror).
Jag ser inget stort skäl till att styrketräna och samlingsträna galoppen annorlunda på islänningarna än på de andra raserna.:)

Jag tror att ni talar om samma sak ändå, du och Niela. Min erfarenhet med islänningarna är att de oftast inte går över till trav när man ber om galopp från skritt, som många tregångare gör. Utan de stegen som man får i trav emellan på en tregångare som inte riktigt orkar ta galoppen direkt från skritt blir på en islännning ofta lite "skrittspring" antingen lite skrölt eller lite passtaktig skritt.

Bara min erfarenhet såklart, men jag tycker det är betydligt vanligare att det blir skritt mot tölt eller pass än att det blir travsteg. Speciellt på hästar med stark tölt eller pass, men jag har även varit med om det på starka travhästar, så det är nog lite olika.

Om jag fattat Niela rätt så tror jag inte att hon med vilje släpper fram henne i en snabbare skritt, utan att det blir några steg startsträcka in i galoppen, precis som dina travsteg. Hästen kan ju klara av fint att gå i en kort och samlad skritt, men ändå tycka att det är jobbigt just i övergången till galopp och då falla ur takten och samlingen lite. Det är alltså bara i början innan de är tillräckligt starka att hålla balansen genom fattningen. :)

Jag gör inte heller något med handen, mer än en möjligtvis en väldigt snabb liten eftergift precis i övergången för att "släppa fram", men såklart inte så mycket att det slackar och man tappar ramen.

Jag gör övergångarna med sitsen och det brukar de lyssna väldigt bra på. Jag kan tyvärr inte förklara hur jag gör, för jag bara gör. Har försökt förklara för medryttaren när hon tittade hur jag red, men även då när jag är mitt upp i det kunde jag inte riktigt säga exakt hur jag gör.

Men när jag vill ha trav tänker jag trav och vinklar bäckenet lite samtidigt som jag kramar låret bakifrån och fram, alltså driver. Och den där lilla nästan-eftergiften. Då kommer traven.

När jag ska ta tölten vinklar jag bäckenet och kramar på ett annat sätt med låret och tänker mer uppåt med kroppen. Ju mer framtunt hästen är, desto mer uppåt behöver jag tänka för att få in bakbenen. Tygeln gör jag inget mer med än att ge eventuellt ge extra stöd till samlingen (som jag främst sätter i låren). Och eventuellt ge stöd till bogar som vill skjuta ut.

Håller med, sitsen som avgör om det är tölt eller trav.

Jag har aldrig tränat galopparbete, före i sommras när jag fick en liten introdutkion i det innan Snöggur fick gå på vila.

Jag har alltid bara "raceat" i skogen eftersom vi inte haft paddock. Snöggur lät vi länge bli galoppen på eftersom han inte hade någon broms. Kveikja är helt hopplös att galoppera på eftersom vad sadel vi än lägger på(även den utprovade och bomlösa) åker fram i framförallt galoppen. Jag kan alltså inte arbeta henne i galopp från hästryggen utan att riskera åka av ihop med en snurrande sadel. Lite surt för hon hade behövt det! (Skall bättra mig på att longera och då träna galoppen). Andi har sin lilla struttgalopp och sedan spatten kom så har jag inte arbetat honom alls -vi bara lattjar ute i skogen o då blir det så klart galopp -men räser som vanligt. Med Andi vill jag inte att han skall bära sig, det var det som lockade fram spatten från första början...

Jag vill absolut bli bättre på galoppen! Den övning vi gjort är från Eyjolfur och går ut på att man travar hästen stilla o stadigt på volt och när man kommer in i första hörnet på kortsidan rullar man över i galopp och tar sedan in hästen på volten igen och hästen bryter av pga volten. Det skall avdramatisera galoppfattningen och avsaktningen. Tycker det funkade bra på Snöggur och skall ta vid den träningen nu när han kommer igång. Han skall oxå galopperas vid longering, för att börja bära sig bättre själv, han blir väldigt platt och femgångsaktig.

majsantraningsnyggur.jpg

Ser fram emot att läsa mer i denna tråden!

Precis. Jag skulle tro att orsaken till att hästarna märker skillnaden i handhöjd är för att det händer saker med resten av kroppen också när ryttaren höjer eller sänker händerna.
OK Niela, då uppfattade jag dig rätt från början. Och vi tänker tvärt om.
Jag samlar mina hästar i skritten inför galoppfattningen. Tycker det är för tidigt att börja med fattning ur skritt innan hästen klarar att korta ihop sig några steg i skritten. Å andra sidan är det vanligt att de, i början, tar något enstaka travsteg på väg in i galoppfattningen men det gör mig inget. Det försvinner när hästen blir stark.
Som ni säkert alla förstår, resonerar jag just nu inte utifrån mina islänningar, som inte är färdiga för att genomgående jobba på det sättet, utan utifrån några av mina andra hästar, som är äldre och har kommit längre i utbildning.
Jag har bl.a. en kbl-travare som är startad med godkänt resultat i LA, en fjording som vunnit westernallsvenskan, två fjordingar som vid fyra resp fem års ålder gått LB dressyr med godkända resultat (drygt 60% för den som är intresserad av sådana siffror).
Jag ser inget stort skäl till att styrketräna och samlingsträna galoppen annorlunda på islänningarna än på de andra raserna.:)

Nja nu vart det fel igen.. Jag kan samla Jorunn i skritten hon kan gå otroligt fint där nu och vi har tränat massor förberedande samling i skritten inför galoppfattningarna men en dag måste man ju påbörja fattningarna. Och ingen häst fattar ju perfekta fattningar i början av sin träning.
I början blir det lite tafatt och springit och eftersom det är jobbigt försöker många hästar "fly" undan och vill hellre speinga fortare innan de får musklerna som verklligen gör perfekta galopperna och att det förstår vad man vill=)
Så ibörjan som du säger bryr man sig inte om utifall det blir ett eller två travsteg eller om hästen ökar lite i skritten de försvinner ju mer träning i fattningarna man får=)

Som med Jorunn första fattningarna vart bra mkt spring och körde upp huvudet men på den tiden var fokus på att hon fattade galopp och rätt galopp framförallt. Med tiden vart kravena högre och idag kan hon fatta en galopp när allt klaffar stillastående utan att öka eller slänga upp huvudet.

Men av 10 försök kanske 2 funkar super idag så vi är ju inte klara på långa vägar=)

Detta med skillnad på trav tölt.. sistsen säger många att det bara är den som avgör.. hur menar ni?? ni får gärna utvecka för jag förstår inte hur det ska vara någon skillnad p åsitsen i trav och tölt??

När jag rider så använder jag samma sits som alltid vill jag driva frammåt"juckar" jag mera fram henne och vill jag sakta av så "juckar" jag bara emot hennes steg.
På detta vis behöver jag inte använda skänklar till de... är det meningen att jag inte ska göra då da meeeeeeen det är inte så lätt haha!:o

Och huvudet på hästen är det ju skillnad på i tölt och trav.. jag har hittills inte sett en islänning töltat med lång och låg halsform eller samma "gå på tygel hals form" som i tölten.

Några har jag sett lyckats ridit en häst i tölt påtygel men halsen är väldigt hög hästen har nästan samma form som kur dressyrhästarna har.

få se om jag hittar några bra bilder för att gämföra

Här är Jorunn i trav på tygeln kolla halsen och huvudets placering

dsc_7323_165162016.jpg

Och här hittade jag en bild här på buke på henne när mickis rider henne riktigt fint i tölten.
n684793997_2230531_3534735.jpg

Skulle hon gå såhär i traven är det inte bra mendans det är bra i tölten förstår ni hur jag menar men halsens placering och hur jag tänkt att de ska lära Jorunn att "se" skillnaden på tölt och trav?

De flesta jag sett tölta har händerna något högre upp ute p åtävlingarna och ja när akjag ser bilder här med så det verkar ju vara ett vanligt sätt att tölta på!

Här hittade jag lite bilder jag googlade fram jag ville mest här bara visa vad jag menar med händerna som jag ser.

GandalfoToti.jpg

Viktor_t%C3%B6lt.jpg

tlt2_138811828.jpg

Jag tycker de går ritkigt snyggt hästarna här så vill påpeka att jag inte alls är negativ på någe vis.
Men tänkte bara visa hur jag menar att det verkar va vanligt att man har händerna så här i tölten och tänkte ta efter.
Jag vill inte rida så hela tiden men själva töltfattningen kommer bli att jag höjjer handen i halsvhalten ist för i trav sänker den och ge efter liiiite liiite. Medans i tölten gör jag en halvhalt höjjer handen och bibehåller halvhalten i tygel.

Usch nu vart det bra snurrigt vettetusan om ens jag fattar de jag skrivit hahah!

GOTT NYTT ÅR PÅ ER nu är klocna 00:00 och de smäller som bara den=)

Snygga bilder på Jorunn, riktigt trevlig form tycker jag! Men jag är inte islandshästryttare i grund utan mer western... så mina åsikter kan avvika från islandsfolkets.
De andra hästarna "ska" ju gå fint.
Personligen gillar jag inte när händerna hamnar så högt, särskilt den bruna hästen direkt nedanför Jorunn.

För mig skiljer sitsen i stort sett vid övergång och vid drivning.
När jag ska ta tölt från skritt, och då måste vi komma ihåg att mina hästar är gröna och behöver en del hjälp, rider jag och driver med "räkrumpa". Precis som jag driver fram tölten lite med räkrumpa.
När jag vill ha trav, öppnar jag bara bäckenet utan att kröka fram räkan.
Om ni förstår hur jag menar med den förklaringen. Jag vinklar alltså mitt bäcken mycket mer för att få till tölt än för att få trav.
Jag rider på väldigt lätt tygelkontakt i övergångarna än så länge, eftersom varken Karl eller Isa är starka nog att ta övergång från skritt till trav i bibehållen form (båda kan jobba i form i både skritt och trav och lite i galopp, men ingen av dem fixar som sagt övergången i form än). Det är därför just ingen tygelkontakt i samband med övergången. Sedan håller jag händerna ganska lågt oavsett vilken gångart.

Jag kan tänka mig att i ett senare skede använda korta, halvhaltsliknande lyftande tygeltag för att inte låsa hästen nere i formen och därmed få upp framdelen lite mer, men den övningen platsar ju på en väl grundriden häst som ska höja formen lite. Utbildningsmässigt i min värld att jämföra men gränslandet mellan LA och Medelsvår dressyr, det vill säga en utbildad häst (håller på med detta på min kbl-travare som jag rider lite dressyr sedan jag köpte honom för 2½ år sedan).

Jag vill absolut bli bättre på galoppen! Den övning vi gjort är från Eyjolfur och går ut på att man travar hästen stilla o stadigt på volt och när man kommer in i första hörnet på kortsidan rullar man över i galopp och tar sedan in hästen på volten igen och hästen bryter av pga volten. Det skall avdramatisera galoppfattningen och avsaktningen. Tycker det funkade bra på Snöggur och skall ta vid den träningen nu när han kommer igång. Han skall oxå galopperas vid longering, för att börja bära sig bättre själv, han blir väldigt platt och femgångsaktig.

majsantraningsnyggur.jpg

Ser fram emot att läsa mer i denna tråden!

Tänkte bara lägga till lite om den här övningen. Har man en häst som har väldigt lätt att spänna sig i galoppen så är det viktigt att traven är åt det längre/lägre hållet. Galoppskänkel ges in i hörnet utan att ta i innertygeln för att svänga. Tar inte hästen galoppskänkeln eller om den spänner sig så går man direkt in på volt igen. Vänta på att den slappnar av och gör om. Nedtagning sen in på volt som sagt.

På 5gångare är det fördelaktgt att först ha lite lättare säte i början av övningen för att undvika att hästen spänner ryggen och blir flack, med tiden kan man sitta mer och mer.

Man kan ha i åtanke att det är inte gångart man i första hand korrigerar utan spänningar, in på volt om hästen styvar sig. :) Funkar super, som de flesta av hans övningar! :D

Ett tips är att jobba tölten precis som skritten tex. Rid dressyren i tölten och det kommer att göra underverk. Var inte rädd för att variera formen i tölten istället för att hon ska gå i konstant tävlingsform. Tänk på rena dressyrryttare, de rider ju inte i tävlingsform hela tiden och det behöver du inte göra i tölten heller. Den bruna hästen på övre bilden går i pass, kan vara därför huvudet är extra högt. :)

Övergångar brukar jag göra mer åt kryddelydd-hållet, beror lite på häst iofs. Mycket sitter i bäckenet. Gör tydliga halvhalter innan. Jag brukar dessutom ha en mer statisk lugn och jämnt kramande skänkel i travfattningen, den lättar så fort traven kommer. Nå, sidospår, galopp var det ju sorry! ;)

Mitt mål i både tölt och trav är att handens placering är något buren (något lägre än på den sista töltbilden du la in men högre än din travbild :) ) , och jag har den mestadels i samma höjd oavsett gångart och sitsen SER likadan ut utifrån sett. Så genom handens placering rider jag inte övergången.

Däremot jobbar man ju olika med rumpa/mage/lår beroende på om det är trav eller tölt som rids. Kroppen ställs liksom in på tölt eller trav och för att rida en övergång från tölt till trav så gör jag en halvhalt för att sedan "släppa fram" traven genom att slappna av lite med höften och andas ut.

Snygga bilder på Jorunn, riktigt trevlig form tycker jag! Men jag är inte islandshästryttare i grund utan mer western... så mina åsikter kan avvika från islandsfolkets.
De andra hästarna "ska" ju gå fint.
Personligen gillar jag inte när händerna hamnar så högt, särskilt den bruna hästen direkt nedanför Jorunn.

Kan hålla med om handställningen, dock så är det på översta bruna hästen (som jag f.ö. tror är Bangsi ...) så är det pass och inte tölt.

Jag rider, som ni ser på bilden där jag rider Jorunn (kul att se Niela, du har inte fler bilder på oss?), med låga händer oavsett gångart! Det är inte händernas placering som avgör gångart.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
769
Senast: Raderad medlem 149639
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 785
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar