Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja i tråden kursproblem böt tråden ämne och handlade tydligen om något med ridningen att göra. Så vi fortsätter här i en ny tråd och pratar just om detta!
Bara nyfiken, någon mer som har tränat sin häst till att tex galoppera på muntligt kommando? Tjejen som red in Spaeta hade tränat henne det.
.
Slår hästen över (kastar sig i trav) från tölt skulle jag ta tillbaka hästen till tölt först, rida lite tölt och sedan sakta av.
Skälet att först göra övergången: Markera att det inte är ok att byta gångart, Skälet till avsaktning: Tölt som kommer ur trav blir sällan bra rent kvalitetsmässigt då du ofta redan har tappat samlingen. Av samma skäl så skulle jag aldrig medvetet rida trav - > töltövergång. (+ att det dessutom kan göra det svårare att kräva samling i traven som flera andra skriver om)
Däremot skulle jag nog fortfarande rida övergången tölt -> trav men bara på MITT kommando och kanske inte traggla övergången för mycket. För att belöna en bra töltsträcka kan du ju alltid slänga in en härlig galopp eller skrittsekvens!
Alternativt om du håller på att öva in ett moment (tex sidförande) kanske snarare fortsätta i momentet (lite: "jaja, byt gångart du, det blir inte lättare")
De två islänningar som jag rider, är på grundridningsnivån. Karl är född -07, fyrgångare med väldigt rena grundgångarter. Tölten ganska näraliggande, har tränat lite grann töltfattningar ur skritt, tölta på en kort stund. När han tappar takten eller ryggen, går jag ner till skritt igen och gör något annat.
Traven är trevlig och lättriden, och han vill gärna rolla mot galopp när det går lite för fort.
han har trevlig galopp, och jag lägger fokus - även här - på kontroll. När jag rider ut, vilket jag gör för det mesta eftersom paddocken inte är i vidare bra skick pga klimatet (stenfrusen; inte så bra att jobba i), så tar jag galopp och vill då att Karl ska ta rätt galopp. Tränar lite försiktigt på att han ska söka sig nedåt med huvudet och slappna av i nacken. Har nu vid enstaka tillfällen tagit galopp ur skritt och det fungerar också. Jag tror att galoppen blir mycket mer uppåtsträvande och bärig bakifrån om jag tar den ur skritt hellre än trav. Dock är Karl såpass lite riden att det är lite avancerat för honom med fattning ur skritt ännu så det gör jag inte så många gånger per ridpass. På sikt kommer jag också att träna fattningar ur ryggning (väldigt styrketränande) och ur förvänd framdelsvändning, vilket är mycket samlande. Dock behöver han vara mycket starkare och mycket mer skolad innan sådana övningar fungerar.
Den övningen skulle jag vara väldigt försiktig med oavsett hur stark han är. Tycker inte man ska blanda ryggning med galoppfattning då hästen är ställd och INställd på fel moment. Det blir en utdragande effekt på ryggen som enbart sliter. Sen skulle jag också vara försiktig med skritt - galopp på en så ung häst. Hur länge och hur mycket är han riden?
Annars håller jag med om det du skriver.
Jag gjorde skritt-galoppfattningar på erro när han var 4. Inte hela tiden såklart men lärde honom ta galopp från skritt (senare även halt) och underhöll det sedan då och då eftersom han skulle bli tävlingshäst och det VÄRSTA jag vet på tävlingsbanan är hästar som inte klarar den övergången i fyr och femgångsprogrammen..