Galopparbete med islandshäst

Niela

Trådstartare
Ja i tråden kursproblem böt tråden ämne och handlade tydligen om något med ridningen att göra. Så vi fortsätter här i en ny tråd och pratar just om detta!

Sv: Galopparbete med islandshäst

Ja i tråden kursproblem böt tråden ämne och handlade tydligen om något med ridningen att göra. Så vi fortsätter här i en ny tråd och pratar just om detta!

Jag kan börja jag hann läsa i ett senare nlägg om att någon inte galopperade så mkt.

Själv galopperar jag väldigt mkt.. inte så mkt långa sträckor utan mer fattningar och så några steg och så tillbaks till trav eller tölt eller galopp.

Hur är det med er andra.. jag har valt att aldrig ta Tölt-Trav just för att Jorunn lätt förväxlar en halvhalt i trav till att hon ska tölta.
Medans att man kan samla henne mkt i tölten utan att hon travar.

Och sedan jag har slutat gjort denna fattnning har traven blivit mkt stabilare och man kan samla och ta förhållningar rätt bra nu utan att hon tar de som tölt.

Just galoppen kan jag köra som kondisträning ute att jag bestämmer mig för att imorogn skall jag träna flåset och galopeprar kasnke i 10 minuter..Både jag och Jorunn flåsar så de står härliga till:D

Tölt blir det just nu inte så mkt av då jag har lagt mkt fokus på dressyren och få henne ridbar..Fast tölten har ju iof kommit självmant och blivit bättre den med tack vare allt dressyrtragglandes.

Skritt och trav blir det mest av om man nu skulle försöka slå ut i % hur mkt man rider av allt.

Jorunn har ju haft mkt svårt för tempoväxlingar genomgående från att hon reds in.
Hon har haft sitt tempo har liksom inte spelat någon roll om 10 hästar framför drar iväg på rejs så galopperar hon i sin lugna galoppakt där ändå.
Men idag efter träningar och träningar har vi fått till dom och de börjar arta sig ritkigt fint. Jorunn gillar ökningarna och nu när vi rider ut ligge rhon på och vill spriiiinga:banana:

Så nu är moroten bortslängd :D

Lite lättare att tävla nu när man kan visa lite ökningar=)

Jag har på vissa hästar jag ridit och tränat inte galopperat så mycket på inrådan av min tränare då hästen har haft lätt för galoppen men svårare för tölten. De hästar jag haft rollade gärna upp i galopp i paddocken och det bästa sättet då var att INTE träna galoppen ytterligare vid de tidpunkterna. Galopperade däremot ute och i full fart för att få hästarna att tänka framåt. Men som sagt, detta har gällt ett par av de hästar jag ridit och tränat och långt ifrån andra.
Innan mitt ena sto fick föl så tränade vi mycket trav-tölt, men aldrig tölt-trav. Fungerade väldigt bra att börja med traven som är hennes starkaste gångart och när flytet fanns där så bad jag henne om tölt i samma tempo, skulle bara flyta in i varandra, då hon har svårare för tölten. Men får aldrig ramla ner i trav från tölten, därav låter jag henne inte gå ner i trav från tölten.
Bara nyfiken, någon mer som har tränat sin häst till att tex galoppera på muntligt kommando? Tjejen som red in Spaeta hade tränat henne det.
Ska bli spännande att se vilka styrkor och svagheter mitt andra sto har nu när hon ska igång, henne har jag bara ridit en enda gång......

Jag har däremot en häst som inte har några problem att tänka framåt, galopp träning sker fn på och utan lina eftersom han inte orkar bära sig ännu med ryttare på rätt sätt. Däremot så är nu galoppen ren på lina i liten volt så nog artar det sig alltid.

Bara nyfiken, någon mer som har tränat sin häst till att tex galoppera på muntligt kommando? Tjejen som red in Spaeta hade tränat henne det.
.

Jag hade kommandon till alla gångarter på min förra. Började med kommando till traven på den tiden vi var bäst på grisepass. Sen när tölten började komma så la jag till för tölten och sen la jag till för galopp också. Hade inget för galopp i början, mest för att det kom så enkelt på kommando. I början visste jag inte alls hur jag skulle göra för att få trav eller tölt, så då var röstkommando jättebra för att göra det tydligare för honom. Han gick då i alla gångarterna, men jag visste liksom inte hur jag skulle göra för att få fram det ena eller det andra, utan han blandade hejvilt som han ville. Så fort jag kände att det blev trav så gav jag röstkommando och så småningom så kunde jag få trav på kommando. Då fick jag själv chansen att känna in hur det kändes, när han gick över till den ena eller andra gångarten och vad jag skulle göra för att få till det. (plus att jag såklart under tiden fick hjälp av tränare att hitta knapparna)
Sen när vi började träna mer aktivt med galoppen så la jag till även där, mest för att han skulle vara lyhörd.
Hade såklart för stopp/sakta också.

Med min nya har det inte riktigt kommit igång än, men jag kommer träna vidare. Travkommando sitter hyfsat, behöver lite mer träning. Så jag ska fortsätta med travkommandot ett tag tills det sitter helt och sen lägga in galopp och tölt.

Stopp kan hon jättebra, så det fortsätter vi bara och underhåller. :D

Jätteintressant ämne tycker jag!!

Hoppas det blir många svar i tråden, alltid kul att höra hur andra tänker och tränar.

Jag har också funderat på det här med övergångar mellan tölt och trav. Jag har en häst med stark trav som gärna går över i trav från tölten. Så på henne känns det mer fel att ta tölt-trav. När vi kom igång med tölten lite mer innan vilan så använde jag mer tölt-galopp och det funkade kanon!

Men frågan är hur jag ska tänka trav-tölt? Är det en bra idé tror ni (tänker framförallt nu i början, när vi har fått till det riktigt båda två så är det ju betydligt lättare att blanda). Jag vill ju kunna jobba traven ordentligt också. Jag har märkt att hon ibland går över från trav till tölt på volt när jag tappar henne. Så hon är nog ganska stark åt båda hållen, både tölt och trav.
Vill ju såklart kunna jobba vidare på båda.

Ska jag gardera mig och ta båda fram skritt eller galopp? Eller ska jag köra på?

Ibland blir hon oren och om jag inte hinner fånga upp kan hon slå över till trav i tölten, då tar jag tillbaka henne till tölt. Är det rätt eller fel? Vad tycker ni?
Jag hoppas på att kunna åka iväg på kurs i vår (hade egentligen att planerat att åka nu i vinter, men en spark på benet förlängde vilan lite, så vi får skjuta på det en månad till)

Slår hästen över (kastar sig i trav) från tölt skulle jag ta tillbaka hästen till tölt först, rida lite tölt och sedan sakta av.

Skälet att först göra övergången: Markera att det inte är ok att byta gångart, Skälet till avsaktning: Tölt som kommer ur trav blir sällan bra rent kvalitetsmässigt då du ofta redan har tappat samlingen. Av samma skäl så skulle jag aldrig medvetet rida trav - > töltövergång. (+ att det dessutom kan göra det svårare att kräva samling i traven som flera andra skriver om)

Däremot skulle jag nog fortfarande rida övergången tölt -> trav men bara på MITT kommando och kanske inte traggla övergången för mycket. För att belöna en bra töltsträcka kan du ju alltid slänga in en härlig galopp eller skrittsekvens!

Alternativt om du håller på att öva in ett moment (tex sidförande) kanske snarare fortsätta i momentet (lite: "jaja, byt gångart du, det blir inte lättare")

*kl*

Ja, skrev redan i förra tråden om att jag galopperar mina hästar "för lite". Tror det tar emot på ridbanan med femgångarna just för att de har så svag galopp, men samtidigt ger träning färdighet så ska bli bättre på att traggla fattningar! Igår red jag fattningar ute i uppförsbacke, jättenyttigt! (Lååång backe och kunde slänga in många fattningar, hästen tyckte det var riktigt kul!)

Dessutom upptäckte jag på fyrgångaren att jag galopperat för korta sträckor, när jag under öppna fyrgångsprogrammet upptäckte att nej, nu orkar hon inte gå i ökad tölt... Men på henne rider jag mycket galopp i form av övergångar på ridbanan tex, så där är det kvantiteten som behöver ökas!

Har inte läst hela tråden, men ett bra sätt att träna galoppen är att hoppa låga hinder, studsserie eller cavaletti.

Slår hästen över (kastar sig i trav) från tölt skulle jag ta tillbaka hästen till tölt först, rida lite tölt och sedan sakta av.

Skälet att först göra övergången: Markera att det inte är ok att byta gångart, Skälet till avsaktning: Tölt som kommer ur trav blir sällan bra rent kvalitetsmässigt då du ofta redan har tappat samlingen. Av samma skäl så skulle jag aldrig medvetet rida trav - > töltövergång. (+ att det dessutom kan göra det svårare att kräva samling i traven som flera andra skriver om)

Däremot skulle jag nog fortfarande rida övergången tölt -> trav men bara på MITT kommando och kanske inte traggla övergången för mycket. För att belöna en bra töltsträcka kan du ju alltid slänga in en härlig galopp eller skrittsekvens!

Alternativt om du håller på att öva in ett moment (tex sidförande) kanske snarare fortsätta i momentet (lite: "jaja, byt gångart du, det blir inte lättare")

Precis så tänker jag med. Orkar hästen bara en halvsida i tölt för att jag sen vet att den kommer vilja byta till trav så bryter jag av innan på mitt kommando. Då blir hästen inte pressad och det blir mitt beslut och båda är nöjda. Lite i taget utan att behöva traggla.

När du har ett träningspass med Sol tar du då med alla gångarter? Tänker på skritt-tölt-trav-galopp?

Testa annars att bara träna henne i skritt -tölt -galopp och tar hon traven avbryt henne direkt. Mycket skrittarbete i alla dess former sen galopparbete och sist tölt när hon är uppvärmd. Räcker med 20-30 minuters pass då det blir jobbigt för henne.

Välj alltså bort traven helt på utvalda träningar. Inte för ofta då det är tufft men väldigt lärorikt!

De två islänningar som jag rider, är på grundridningsnivån. Karl är född -07, fyrgångare med väldigt rena grundgångarter. Tölten ganska näraliggande, har tränat lite grann töltfattningar ur skritt, tölta på en kort stund. När han tappar takten eller ryggen, går jag ner till skritt igen och gör något annat.
Traven är trevlig och lättriden, och han vill gärna rolla mot galopp när det går lite för fort.
han har trevlig galopp, och jag lägger fokus - även här - på kontroll. När jag rider ut, vilket jag gör för det mesta eftersom paddocken inte är i vidare bra skick pga klimatet (stenfrusen; inte så bra att jobba i), så tar jag galopp och vill då att Karl ska ta rätt galopp. Tränar lite försiktigt på att han ska söka sig nedåt med huvudet och slappna av i nacken. Har nu vid enstaka tillfällen tagit galopp ur skritt och det fungerar också. Jag tror att galoppen blir mycket mer uppåtsträvande och bärig bakifrån om jag tar den ur skritt hellre än trav. Dock är Karl såpass lite riden att det är lite avancerat för honom med fattning ur skritt ännu så det gör jag inte så många gånger per ridpass. På sikt kommer jag också att träna fattningar ur ryggning (väldigt styrketränande) och ur förvänd framdelsvändning, vilket är mycket samlande. Dock behöver han vara mycket starkare och mycket mer skolad innan sådana övningar fungerar.

Isa är född -05. Henne köpte jag dräktig för 1½ år sedan. Hon var då inriden men något hade gått väldigt snett vid inridningen. Det som sades var att hon stack, kastade av, och stack ännu mer. Hon var svår att sitta upp på och att sitta av (ville helst galoppera på stället och dra iväg i full karriär så snart hon kunde), löste det problemet genom att ställa henne med nosen mot en vägg så hon inte såg behov av att sticka. Använde första 8 månaderna till lugnande ridning. Red skritt, trav och galopp i fyra månader, sedan hände en olycka med en timmerlastbil och jag fick ägna två månader åt enbart skritt för att hon inte skulle bli rädd och sticka iväg i full galopp. Därefter börjat lite med trav, och sista två veckorna även korta galoppsträckor på bortväg.
Sedan ställdes hon av för mammaledigt.
Jag började rida igång henne lite försiktigt när fölet var tre månader, höll mig då på gårdsplanen så fölet kunde se henne.
Har lagt fokus på att hålla henne lugn och avslappnad, börjat jobba med att flytta bogar och lite grann flytta bakdel vilket dock är stressande.
När jag har ridit henne i paddock, har jag jobbat galoppen i lugnt tempo, dock såpass drivning att galoppen är hyfsat tretaktig och det går att driva henne mot form. Med henne har jag tränat galoppfattningar ur skritt, rida ett kvarts eller ett halvt varv på 20 m volt i galopp, ner till trav, till skritt, fått avslappnad skritt, gjort om övningen.
Har dock inget särskilt fokus på just galoppträning på någon av mina islänningar. Jag vill träna samtliga gångarter och låter hästarna "vila" i traven som de båda har lätt för.
Men båda mina hästar är ridmässigt gröna och jag har gott om tid på mig.
Har inget mål som ska hinnas inom en viss tidsram.

De två islänningar som jag rider, är på grundridningsnivån. Karl är född -07, fyrgångare med väldigt rena grundgångarter. Tölten ganska näraliggande, har tränat lite grann töltfattningar ur skritt, tölta på en kort stund. När han tappar takten eller ryggen, går jag ner till skritt igen och gör något annat.
Traven är trevlig och lättriden, och han vill gärna rolla mot galopp när det går lite för fort.
han har trevlig galopp, och jag lägger fokus - även här - på kontroll. När jag rider ut, vilket jag gör för det mesta eftersom paddocken inte är i vidare bra skick pga klimatet (stenfrusen; inte så bra att jobba i), så tar jag galopp och vill då att Karl ska ta rätt galopp. Tränar lite försiktigt på att han ska söka sig nedåt med huvudet och slappna av i nacken. Har nu vid enstaka tillfällen tagit galopp ur skritt och det fungerar också. Jag tror att galoppen blir mycket mer uppåtsträvande och bärig bakifrån om jag tar den ur skritt hellre än trav. Dock är Karl såpass lite riden att det är lite avancerat för honom med fattning ur skritt ännu så det gör jag inte så många gånger per ridpass. På sikt kommer jag också att träna fattningar ur ryggning (väldigt styrketränande) och ur förvänd framdelsvändning, vilket är mycket samlande. Dock behöver han vara mycket starkare och mycket mer skolad innan sådana övningar fungerar.

Den övningen skulle jag vara väldigt försiktig med oavsett hur stark han är. Tycker inte man ska blanda ryggning med galoppfattning då hästen är ställd och INställd på fel moment. Det blir en utdragande effekt på ryggen som enbart sliter. Sen skulle jag också vara försiktig med skritt - galopp på en så ung häst. Hur länge och hur mycket är han riden?

Annars håller jag med om det du skriver.

Jag gjorde skritt-galoppfattningar på erro när han var 4. Inte hela tiden såklart men lärde honom ta galopp från skritt (senare även halt) och underhöll det sedan då och då eftersom han skulle bli tävlingshäst och det VÄRSTA jag vet på tävlingsbanan är hästar som inte klarar den övergången i fyr och femgångsprogrammen..

Därför jag fråga hur mycket han var riden.
Det är ett krävande moment att man bör inte överträna det för mycket på en sån ung häst, stor skillnad på att lära så det sitter och introducera. Så det var mest ett inflik.

Sen är nog de flesta som utbildar unghästar smarta nog och ta det i hästens takt ;)

Jag har oftast med alla gångarter, ska testa detta nån gång emellanåt, kan nog vara en bra idé.

+yew98fq

Då tänker ni som jag. I och med att hon har lättare för traven så blir det ju att hon "smiter", så därför tar jag alltid tillbaka till tölt först.

Den övningen skulle jag vara väldigt försiktig med oavsett hur stark han är. Tycker inte man ska blanda ryggning med galoppfattning då hästen är ställd och INställd på fel moment. Det blir en utdragande effekt på ryggen som enbart sliter. Sen skulle jag också vara försiktig med skritt - galopp på en så ung häst. Hur länge och hur mycket är han riden?

Annars håller jag med om det du skriver.

Karl är riden tre gånger per vecka slutet av april till mitten av augusti, vilat halva august, hela september och oktober.
Jag har gjort enstaka övergång från skritt till galopp nu i mitten av december, vilket jag inte tycker är överträning.:laugh:Det vore ju något annat om det var en övning jag gjorde mycket av...'
Vad gäller ryggning inför fattning: jag ryggar enstaka steg, och när hästen "sätter sig" på bakbenet, så ber jag om galopp. Detta har jag alltså inte påbörjat med varken Karl eller Isa, men det är en samlande och styrketränande övning som man använder en hel del inom western. Ser ingen utdragande eller slitande effekt av den övningen:) Det är viktigt att hästen ryggar korrekt genom att sätta sig på bakdelen och vinkla bäckenet, och jobba med höjd rygg. Förstås verkligen inte att rekommendera på en häst som inte kan rygga bra.

Så du gör med ryggning till galopp gjorde jag ibland precis i början när jag fick fram några steg tölt med Godi, fast ryggning till tölt då.
Han var ju välutbildad och det som var svårt att ta sig förbi för mig med honom var att han fick bråttom, tog tag i bettet och drog iväg som ett ånglok. Då funkade det jättebra att göra halt, ta några steg bakåt (på rätt sätt såklart) för att sen skjuta iväg i tölt bara ett par steg.

Sen lärde jag ju mig att dels kontrollera hans energi framåt och dels hans bakben så att han inte bara slängde sig på framdelen och öste på framåt.
Men jag tycker ändå att den övningen funkade att lägga in då och då, mest för att det var enda sättet jag just då kunde få fram de där töltstegen och de var så värdefulla för mig för att jag skulle få känna hur det kändes när det blev rätt.
Kan inte säga hur jag hade resonerat om jag hade ridit honom idag med den erfarenhet och kunskap jag har fått sen dess, om jag hade gjort på något annat sätt eller om jag hade gjort samma sak.

Jag gjorde skritt-galoppfattningar på erro när han var 4. Inte hela tiden såklart men lärde honom ta galopp från skritt (senare även halt) och underhöll det sedan då och då eftersom han skulle bli tävlingshäst och det VÄRSTA jag vet på tävlingsbanan är hästar som inte klarar den övergången i fyr och femgångsprogrammen..

Ja detta är verkligen en superbra övning som ger starka och bärande hästar.
Jag kör dessa övningar med galoppfattningarna börjades i trav eftersomhon inte orkade annars. Men ju mer stark hon vart ju lättare vart fattningarna från skritt.
Ibörjan ökades skritten men idag då och då får vi till galoppfattningar från en fin lugn skritt.
Vi har även påbörjat fattningarna från stillastående men de brukar oftast slinka in ½-2 skrittsteg innan hon fattar.

Det jag märkt av denna övning är att tölten har blivit starkare när jag nu skall fatta springer hon inte längre in i töten som förr utan hon startar verkligen på rätt sätt med kraft i starten.

Inbillar mig att det är tack vare alla jäkla galoppfatningar som hjälpt till där =)

Sedan eftersom jorunn hade svårt i höger varvet så vart denna sidas fattning ett stressmoment för oss båda.
Typ åhhh nej nu kommer den jobbiga sidan fyy och så var både häst och jag stressade.

Så för att träna bort detta har jag travat på 8:a volter och i mitten där man byer galopp har jag fattat galopp och galopperar en halv volt och så saktar jag av till trav och nästa gång jag är i mitten så fattar jag en ny galopp i det andra varvet.

På detta sätt så lärde vi os att vadå vi fattar bara lite galopper här det är ju inge big deal.

Så jag slutade spänna mig i fattningarna och Jorunn slutade upp och stressa upp sig=)

Super övning för oss iallafall=)

Jag tränar nog egentligen för lite galopp över huvudtaget även om jag tycker att jag är bättre på att träna galopp än många andra. Jag brukar försöka ta galopp från halt eller skritt med mina hästar för jag tycker de blir mer samlade och starka då.Tränade mitt halvblod på detta sätt och hon fick till superbra fattningar och galoppen blev starkare av det arbetet. Sen haaataaar jag när hästarna springer in i galoppen så jag vill ha in tänket i dem att de ska samla ihop sig mer, sen kan man länga dem...

Min häst har som vissa andra beskrivit här ibland lätt för att ramla ner i traven från tölt för hennes trav är så otroligt stark och tölten mindre stark. Har kommit underfund med att jag inte ska träna så mycket tölt-trav-övergångar, inte vice versa heller för den delen. Vid uteritter med andra blir det lätt att hon bara drar och så småningom ramlar hon ner i traven från tölten just för att jag inte vill sitta och dra henne i munnen och jag tycker detta är fel fel fel. Har tänkt lite att jag ska trava från första början och bara ta tölten när hon känns lugnare och mindre på. På så sätt behöver jag aldrig misslyckas med tölten vid de gångerna. Men vill heller inte att något sådant ska styra.
Ja man kommer väl på mer och mer hur man ska göra när man lär känna varandra ännu mer :)

Iallafall så gör jag som så när jag har möjlighet att om hon ramlar ner i trav så tar jag tillbaka henne till tölt men saktar sedan av till skritt eller halt och börjar om med tölten. Börjar även komma underfund mer och mer med hur man rider tölt och det är härligt :)

Ska även säg att jag brukar försöka ha ett rent konditionspass en gång i veckan och då tränar jag galoppintervaller med uppvärmning och nedvarvning i lugn och långsam trav..

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
769
Senast: Raderad medlem 149639
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 785
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar