Galopp, travare vs ridhäst

Sv: Galopp, tarvare vs ridhäst

det är ju svårare med en travare som SKA trava, enbart. Eller jag tror det är värre med de som gått lopp och tränats mycket. Mitt sto var det inga problem med men hon är mest riden och körd något. Min valack däremot som är körd en del har jag INGEN (och det är många kunniga som försökt) inte lyckats få galopp på under de 7 åren jag haft honom. Jag har lyckats ett par steg men inte mer. Men sen säger alla att han var stensäker i lopp, han galopperade inte en enda gång.

varmblod som varmblod en del är svåra och en del är lätta så är det bara mitt varmblod tog nästan aldrig galopp utan bara travar-trav.. men nu kan hon lugn galopp till höger och vänster och jag har inte haft henne så länge.:) ett år den 8 augusti:love:

Det är absolut ingen skillnad alls om man bortser från att man inte kan låta en travare springa in i galoppen utan man får vara lite finurligare och hitta ett sätt hästen självmant galopperar på...
Att rida in en icke-körd otränad travare är identiskt med att rida in ett halvblod i stort sett. Jag har lärt dem galopp i lina, över liten bom och uppe på öppen äng i snö och jag har aldrig haft problem med galoppen eller fattningarna på någon av dem.

Anna-karin.johansson@peab skrev:
Jag fick kvar min sällskapshäst, (en 9 årig fransk travare) när jag sålde mitt halvblodssto, (fältävlanshäst) pga ändrade boendeformer.
Travarn är otroligt snäll och har en kroppsbyggnad ungefär som ett halvblod men en kraftig underhals.
Jag började rida honom i sept-05 och det gick bra att få han i rätt form i skritt och trav, men galopp var omöjligt.
Läste då här på Bukefalos att man skulle vänta till de musklat sig i för ridning innan man kunde tänka på galopp.
Under 8 månader har jag ridit honom 2-3 dagar i veckan i skritt och trav. Han har fått rejäla muskler på ovansida hals, i ryggen och bakbenen. I söndags gjorde jag mitt första försök till galoppfattning och han GALOPPERADE!!
Vi galopperade länge och väl och jag kunde lägga honom i ganska bra form FÖRSTA GÅNGEN. Vilken känsla.
Nu kan man helt plötsligt börja tänka på utbildning och träning med honom, det är ju i galoppen man kan göra dom starka.
Jag har ridit in halvblodsunghästar och det går inte jämföra med en travare.
Ett halvblod har tre gångarter, och man kan jobba galoppen direkt.
Travaren är så förstörd eftersom den aldrig fått galoppera, musklerna sitter på fel ställe, och ofta är det mycket svårt att rakrikta dom, dom går med kroppen vänsterställd och halsen högerställd.
Hursomhelst är jag glad att jag har en häst att rida på när våren kommer och att ja fick honom att galoppera till slut är en prestation jag värderar mycket högt.
Så alla ni som har travare, ha tålamod, rid hästen i rätt form så dom muskar sig. Först då går det att fatta galopp med bibehållen form så dom får med bakbenen.
:bow: :bow: :bow:
Så sant så sant. Man måste låta det ta tid och inte stressa fram resultat.

Paradis skrev:
När man läser här så är det ganska vanligt att det kommer fråger om hur man lär en fd travare att fatta galopp.

Jag har ingen erfarenhet av varmblodiga travare som ridhästar så därför undrar jag om det är nån skilnad på att lära en varmblodigtravare att fatta galopp än att lära en ridvarmblod att fatta galopp.

Kram
Jag tycker inte det är nån skillnad.
Jag har ridit flera olika raser som har haft svårighet med galoppen.
Hoppas att du inte tror att inga varmblod går att lära att galoppera! :o

Louise skrev:
Hoppas att du inte tror att inga varmblod går att lära att galoppera! :o

Jo visst kan alla hästar galoppera och jag har även galopperat travare som går på banan men det var inte jag som "lärde" dom.

Kram

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 436
Senast: LiviaFilippa
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 079
Senast: Trasten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka