Galopp, travare vs ridhäst

P

Paradis

När man läser här så är det ganska vanligt att det kommer fråger om hur man lär en fd travare att fatta galopp.

Jag har ingen erfarenhet av varmblodiga travare som ridhästar så därför undrar jag om det är nån skilnad på att lära en varmblodigtravare att fatta galopp än att lära en ridvarmblod att fatta galopp.

Kram

Sv: Galopp, tarvare vs ridhäst

menar du redan omskolad travare ?
förstår inte riktigt frågan.

En travare som tävlar på banan har ju "travarmuskler" och har därför svårare att fatta galopp, men visst kan dom. Man ser ju dem galoppera ibland på travbanorna (de blir diskade, men ändå) Och i hagen galopperar det. Saken är den att när en ryttare ska sätta sig på en travare och försöka galoppera har den inte musklerna för att bära en ryttare i galoppen. Då är dte lättare för den att trava snabbt istället. Därimot en travare som vart riden ett tag och byggt upp ridmuskler, har lättare att fatta galoppen. Det är vad jag tror..

Rebeccah skrev:
En travare som tävlar på banan har ju "travarmuskler" och har därför svårare att fatta galopp, men visst kan dom. Man ser ju dem galoppera ibland på travbanorna (de blir diskade, men ändå) Och i hagen galopperar det. Saken är den att när en ryttare ska sätta sig på en travare och försöka galoppera har den inte musklerna för att bära en ryttare i galoppen. Då är dte lättare för den att trava snabbt istället. Därimot en travare som vart riden ett tag och byggt upp ridmuskler, har lättare att fatta galoppen. Det är vad jag tror..

Jo vist har dom "trav muskler" och jo ALLA hästar kan galoppera men jag har inte sätt en ända fråga om "hur lär jag min ridponny" att fatta galopp" eller nån annan ras/typ av häst. Så det borde ju bero på två saker 1, man går till väga på ett annat sätt eller 2, det är vanligare ett en person ej har kunskap att utbilda en rå häst lättare faller för ett travvarmblod en ett ridvarmblod eller annan häst avlad för ridning eller kan det vara nåt annat som det beror på.

Kram

jag har "bara" ridit in en travare, tyckte inte det va värre än många (halvblods) unghästar.(har jobbat som beridare, så det har blivit ett "gäng")
alla unghästar är ju obalanserade när man börjar, då va den travaren "stadigare" då hon va körd en hel del.(mindre krånglig med allt)
det ända som vi fick jobba extra med henne, va väl framförallt traven(så fort hon blev "spänd" så började hon "bredda" i traven), samt att hon "vände som om hon konstant hade vagn efter"

det blev en jättefin ridhäst av henne, :)
ägaren tränade upp tom. L:A dressyr på henne senare.

min syster jobbade hos tränare på bana, hon sa att vissa är lättare att skola om än andra. dom ridtränade nästan alla sina hästar ett par dagar i veckan. den kusken tyckte att hästarna höll bättre om dom både reds och kördes.

Vad kul det är att höra att folk verkligen vill tävla i dressyr med travare :) Det är jätte kul å älskar travare, önskar min kunde lite dressyr :(

Men tränar henne som hopphäst vilket hon ÄLSKAR ;D

Paradis skrev:
När man läser här så är det ganska vanligt att det kommer fråger om hur man lär en fd travare att fatta galopp.

Jag har ingen erfarenhet av varmblodiga travare som ridhästar så därför undrar jag om det är nån skilnad på att lära en varmblodigtravare att fatta galopp än att lära en ridvarmblod att fatta galopp.

Kram

Nej, det är det inte. Jag blir så ledsen på folk som tror att man måste trava fortare fortare och fortare och fortare ändå och sen kasta ridtravare in i galopp.

Jag har fått börja om med inridningen av TRE såna ridtravare som lärts så av unga ridskoletjejer som gjort på det viset. Jag har ALDRIG ridit på ridskola och lärt mig att slängtrava in hästar i galopp...

Första ridtravaren var 18 år, när han fick lära sig galoppera på rätt sätt. Ägaren hade inte skött, varit hos eller ridit sin häst mer än en eller två gånger på nästan två år, utan stallägaren som haft hästen sen den gick som starthäst på travet hade bara mockat och dammat av den då och då. När jag hamnade i stallet, för att jag skötte en ung arabhingst, så frågade jag om jag kunde få sköta, pyssla och rida travaren, eftersom det kunde vara bra att ha en snäll häst som sällskap på skogsturer. Det fick jag gärna. Jag red igång hästen på drygt ett års tid. Och skolade honom enligt "vanlig ridhästprincip", varvid ägaren höll på att svimma när hon provred honom strax innan hon skulle sälja honom. "OJ, han kan ju fatta galopp utan att "slängtrava"." Hon hade ägt honom i 10 år och alltid "varit tvungen att slängtrava för att kunna galoppera"...

*SUCK* säger jag bara.

Senast ändrad:

Så det är det jag misstänkte då, att det beror på den som utblidar i detta fallet och ej att man gör på ett annat sätt en på andra hästar.

Kram

Paradis skrev:
Så det är det jag misstänkte då, att det beror på den som utblidar i detta fallet och ej att man gör på ett annat sätt en på andra hästar.

Kram

Ja, det är i alla fall min åsikt och vad jag kan relatera till, utifrån det jag sett och varit med om i liknande fall. :bow:

tror att det handlar mkt om att de som köper en travare får inte alltid en grundutbildad utan den kan skritta och trava, och så vill de då ha reda på hur man lär dem att galoppera(lär dem galoppskänkel)
andra yngre tjejer som köper häst (inte travare) får ju oftast en grundutbildad häst iaf och den kan då skritt trav och galopp.
Äger själv travare, som nu härom veckan för första gången klarade att fatta galopp på kommando....så det är endast träning som gäller

Jordgubben från Skåne skrev:
tror att det handlar mkt om att de som köper en travare får inte alltid en grundutbildad utan den kan skritta och trava, och så vill de då ha reda på hur man lär dem att galoppera(lär dem galoppskänkel)
andra yngre tjejer som köper häst (inte travare) får ju oftast en grundutbildad häst iaf och den kan då skritt trav och galopp.
Äger själv travare, som nu härom veckan för första gången klarade att fatta galopp på kommando....så det är endast träning som gäller

Men då handlar det om fel person på fel häst.
För en duktig ryttare vet ju då hur man utblidar hästen till att fatta och hålla en bra galopp medans en som inte har samma rutin inte borde ha en outbildad häst utan borde köppa en häst som är mer utbildad, eller?

Kram

IngelaH skrev:
Ja, det är i alla fall min åsikt och vad jag kan relatera till, utifrån det jag sett och varit med om i liknande fall. :bow:

Tack!!!

kram

Paradis skrev:
Men då handlar det om fel person på fel häst.
För en duktig ryttare vet ju då hur man utblidar hästen till att fatta och hålla en bra galopp medans en som inte har samma rutin inte borde ha en outbildad häst utan borde köppa en häst som är mer utbildad, eller?

Kram

Tja, i den perfekta värden skulle det vara så....
Men man kan ju faktist råka ut för problem även om man köper en duktig och utbildad häst...

Jag vet många som ändå får räknas som ganska duktiga som ändå haft ett eller annat problem med sin häst. Att man ställer en fråga här är ju för att kunna få hjälp av andra mer erfarna som gjort samma sak tidigare.

Jag har i bra ridit in travare, aldrig en "vanlig" ridhäst,så jag har ju inget att jämför med. Men jag har i alla fall aldrig haft problem med att lära travarna att fatta galopp. En månad är det jag har haft någon på inridning som längst, men dens prblem var inte galoppen utan att den var otroligt stressd i psyket.

jopp det handlar det om i grunden....
men man kan vinna en del på att lära sig tillsammans med hästen också, bara man har utbildat folk runt omkring sig som kan hjälpa en;)

Jag fick kvar min sällskapshäst, (en 9 årig fransk travare) när jag sålde mitt halvblodssto, (fältävlanshäst) pga ändrade boendeformer.
Travarn är otroligt snäll och har en kroppsbyggnad ungefär som ett halvblod men en kraftig underhals.
Jag började rida honom i sept-05 och det gick bra att få han i rätt form i skritt och trav, men galopp var omöjligt.
Läste då här på Bukefalos att man skulle vänta till de musklat sig i för ridning innan man kunde tänka på galopp.
Under 8 månader har jag ridit honom 2-3 dagar i veckan i skritt och trav. Han har fått rejäla muskler på ovansida hals, i ryggen och bakbenen. I söndags gjorde jag mitt första försök till galoppfattning och han GALOPPERADE!!
Vi galopperade länge och väl och jag kunde lägga honom i ganska bra form FÖRSTA GÅNGEN. Vilken känsla.
Nu kan man helt plötsligt börja tänka på utbildning och träning med honom, det är ju i galoppen man kan göra dom starka.
Jag har ridit in halvblodsunghästar och det går inte jämföra med en travare.
Ett halvblod har tre gångarter, och man kan jobba galoppen direkt.
Travaren är så förstörd eftersom den aldrig fått galoppera, musklerna sitter på fel ställe, och ofta är det mycket svårt att rakrikta dom, dom går med kroppen vänsterställd och halsen högerställd.
Hursomhelst är jag glad att jag har en häst att rida på när våren kommer och att ja fick honom att galoppera till slut är en prestation jag värderar mycket högt.
Så alla ni som har travare, ha tålamod, rid hästen i rätt form så dom muskar sig. Först då går det att fatta galopp med bibehållen form så dom får med bakbenen.

Anna-karin.johansson@peab skrev:
Jag fick kvar min sällskapshäst, (en 9 årig fransk travare) när jag sålde mitt halvblodssto, (fältävlanshäst) pga ändrade boendeformer.
Travarn är otroligt snäll och har en kroppsbyggnad ungefär som ett halvblod men en kraftig underhals.
Jag började rida honom i sept-05 och det gick bra att få han i rätt form i skritt och trav, men galopp var omöjligt.
Läste då här på Bukefalos att man skulle vänta till de musklat sig i för ridning innan man kunde tänka på galopp.
Under 8 månader har jag ridit honom 2-3 dagar i veckan i skritt och trav. Han har fått rejäla muskler på ovansida hals, i ryggen och bakbenen. I söndags gjorde jag mitt första försök till galoppfattning och han GALOPPERADE!!
Vi galopperade länge och väl och jag kunde lägga honom i ganska bra form FÖRSTA GÅNGEN. Vilken känsla.
Nu kan man helt plötsligt börja tänka på utbildning och träning med honom, det är ju i galoppen man kan göra dom starka.
Jag har ridit in halvblodsunghästar och det går inte jämföra med en travare.
Ett halvblod har tre gångarter, och man kan jobba galoppen direkt.
Travaren är så förstörd eftersom den aldrig fått galoppera, musklerna sitter på fel ställe, och ofta är det mycket svårt att rakrikta dom, dom går med kroppen vänsterställd och halsen högerställd.
Hursomhelst är jag glad att jag har en häst att rida på när våren kommer och att ja fick honom att galoppera till slut är en prestation jag värderar mycket högt.
Så alla ni som har travare, ha tålamod, rid hästen i rätt form så dom muskar sig. Först då går det att fatta galopp med bibehållen form så dom får med bakbenen.

Härligt att höra att fler än jag, har upptäckt att tålamod lönar sig. :bow:

Gud va kul, jag höll säkert på i över 8 månader innan jag började galoppera för första gången, min travare har en jätte mysig galopp :) Så jag vet hur glad man är när man galopperar ;)

Men tränar fortfarande med galopp skänkeln, ibalnd fattar hon å ibland inte, hehe

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 436
Senast: LiviaFilippa
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 079
Senast: Trasten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka