Jag fick kvar min sällskapshäst, (en 9 årig fransk travare) när jag sålde mitt halvblodssto, (fältävlanshäst) pga ändrade boendeformer.
Travarn är otroligt snäll och har en kroppsbyggnad ungefär som ett halvblod men en kraftig underhals.
Jag började rida honom i sept-05 och det gick bra att få han i rätt form i skritt och trav, men galopp var omöjligt.
Läste då här på Bukefalos att man skulle vänta till de musklat sig i för ridning innan man kunde tänka på galopp.
Under 8 månader har jag ridit honom 2-3 dagar i veckan i skritt och trav. Han har fått rejäla muskler på ovansida hals, i ryggen och bakbenen. I söndags gjorde jag mitt första försök till galoppfattning och han GALOPPERADE!!
Vi galopperade länge och väl och jag kunde lägga honom i ganska bra form FÖRSTA GÅNGEN. Vilken känsla.
Nu kan man helt plötsligt börja tänka på utbildning och träning med honom, det är ju i galoppen man kan göra dom starka.
Jag har ridit in halvblodsunghästar och det går inte jämföra med en travare.
Ett halvblod har tre gångarter, och man kan jobba galoppen direkt.
Travaren är så förstörd eftersom den aldrig fått galoppera, musklerna sitter på fel ställe, och ofta är det mycket svårt att rakrikta dom, dom går med kroppen vänsterställd och halsen högerställd.
Hursomhelst är jag glad att jag har en häst att rida på när våren kommer och att ja fick honom att galoppera till slut är en prestation jag värderar mycket högt.
Så alla ni som har travare, ha tålamod, rid hästen i rätt form så dom muskar sig. Först då går det att fatta galopp med bibehållen form så dom får med bakbenen.