Galopp-piurett = fyrtaktig galopp ?

DressyrMupp

Trådstartare
Det har jö varit stora diskussioner om takten i galopp-piuretterna och nu finns det faktist forskning gjord i ämnet !! Gammalt för er kanske men jag har inte sett detta förren nu....

Jag saxar en del men mer finns att läsa på http://www.horseconnexion.org/Swedish/Research_News/Frames/Index.htm klicka på "forskningsarkiv" - "dressyr" och sist "Galoppsprången i piruetter skiljer sig från samlad "

"Kanadensiska forskare har studerat svårklasshästar i dressyr och jämfört deras rörelser i galoppiruetter med rörelserna i samlad galopp. Syftet var att undersöka om hästarna genomförde galoppiruetterna på det sätt som finns beskrivet i FEI:s dressyrreglemente. Enligt dessa regler ska hästen röra sig i en cirkel med en radie som är lika stor som hästens längd och frambenen ska röra sig i en cirkel runt bakbenen. En helpiruette (360 grader) ska utföras under 6-8 galoppsprång och hästen ska behålla exakt samma rytm och fotförflyttning som i den samlade galoppen."

Elva hästar videofilmades under OS-finalen 1992 och analys gjordes på 2 språng åt vardera håll.

"Resultaten visade att galoppsprången i piruetten genomfördes i långsammare rytm jämfört med den samlade galoppen. Skillnaden berodde främst på att det inre bakbenet sattes ned tidigare i marken än det yttre frambenet (inte samtidigt som i den samlade galoppen) och på att tiden mellan nedsättning av det yttre och det inre frambenet var längre i piruetten. I den samlade galoppen hade 8 av 11 hästar ett svävmoment mellan det inre frambenets lyft från marken och det yttre bakbenets nedsättning i marken. I piruetten hade ingen av hästarna något svävmoment. Istället hade samtliga hästar i studien en överlappning mellan det inre frambenets lyft från marken och yttre bakbenets nedsättning i marken vilket gav en fyrtaktig rytm. Hästarna genomförde piruetterna på mellan 4 och 9 galoppsprång. "

Vad tycker vi om detta då ?

Själv har jag den uppfattning att hästen borde inte kunna hålla 3-takt beroende på rörelsen i sig vid piurett och för mig känns detta resultat logiskt.

Välkomna att diskutera tjejer !!

Sv: Galopp-piurett = fyrtaktig galopp ?

Det fanns en lång tråd om detta förrut men hittar den inte. Kanske slutade i kaos och borttagning, inte otroligt......

Jag tror det handlar om hur man rider piruetten o vad hästen klarar i den form man kräver i piruetten. I den gamla tråden fanns filmer med olika exempel och det GÅR att rida i tretakt, men det blir lätt frytakt eftersom man sätter hästen så mycket att det blir en långsam rörelse runt med mycket lyft fram vilket att gör fyrtakt blir nödvändigt för hästen. Jag är inte piruettexpert :angel:
Jag undrar ibland om man medvetet försöker få tretakt eller rider fyrtakt för att det är lättast? Prioriterar man det långsamma? Det är så hårfina skillnader och kanske inte ens att alla hästar skulle klara tretakt alls. Bara funderingar.

Skolgaloppen som är mera samlad än vanlig galopp är ju fyrtaktig. I en galoppiruett rätt utförd är hästen också mycket samlad och då är det helt logiskt för mig att den sker i 4-takt.

Jag tror som du.
Orkade inte tänka efter hurdan fotflyttningen är.
Iom att det är en GALOPPpiruett så bör den inte sätta sig så mkt att den måste använda bägge bak lite jämnfota för att komma runt, utan först o främst bibehålla galoppen i snarlikt samma galopp3-takt som i den samlade galoppen innan.

Om den blir för långsam eller för mkt samlad så häver den sig runt.

Skolgaloppen som är mera samlad än vanlig galopp är ju fyrtaktig. I en galoppiruett rätt utförd är hästen också mycket samlad och då är det helt logiskt för mig att den sker i 4-takt.

Men skolgalopp är inte något som ingår i tävlingsdressyr. Vilket piruett gör.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, hästen arbetar ju inte genom ryggen på samma sätt i 4-takt.

delvis Kl

Men om man genom studier konstaterar att det är ok med 4-takt så är det inte konstigt om det blir många som rider i 4-takt i piruett, vilket är lättare.

När jag jobbar min häst från marken och han går i skolgalopp eller gör piruett så upplever jag hans galopp som tretaktig. Men jag kan inte utesluta att man skulle kunna få det till fyrtakt om man skulle analysera filmer av det. Någon tydlig fyrtakt rör det sig hur som helst inte om. Jag kan inte räkna fyra taktslag.

Min gamla häst gick för övrigt att samla så att man kunder rida 23 galoppsprång på 20 meter. Inte heller då upplevde man någon uppenbar fyrtakt. Men, som sagt, på film hade man säkert kunnat se det.

Det fanns ju en tid när man inte trodde att hästar hade svävmoment i traven heller, tills kameran bevisade motsatsen.

Senast ändrad:

Visst är det så, men en piruett är ju en mycket samlad rörelse och då blir det logiskt för mig att den blir 4-taktig. Hade en diskussion med en dressyrdomare om just detta för ett tag sen och han ansåg att piruetterna är korrekta om de är 4-taktiga. Han menade att det inte är möjligt för hästen att gå i 3-taktsgalopp om den är tillräckligt samlad i piruetten.

Hästen måste arbeta mycket genom ryggen för att kunna gå i 4 taktsgalopp. förväxla inte det med den 4 taktiga galopp vissa hästar får av att vara för markbundna.

Hästen måste arbeta mycket genom ryggen för att kunna gå i 4 taktsgalopp. förväxla inte det med den 4 taktiga galopp vissa hästar får av att vara för markbundna.

Nej det gör jag inte. Hästen får en spänning i ryggen av ALL fyrtaktsgalopp.

Visst är det så, men en piruett är ju en mycket samlad rörelse och då blir det logiskt för mig att den blir 4-taktig. Hade en diskussion med en dressyrdomare om just detta för ett tag sen och han ansåg att piruetterna är korrekta om de är 4-taktiga. Han menade att det inte är möjligt för hästen att gå i 3-taktsgalopp om den är tillräckligt samlad i piruetten.

Nej, det beror då på vad man vill ha som jag skrev i första inlägget.

Vad är tillräckligt samlad tex? Det är nog mycket svårt att INTE få fyrtakt. Men det behöver inte betyda att det inte ska vara ett mål med tretakt.

Jag är dålig att förklara biomekanik men det blir inte en sammanhängande rörelse genom överlinjen. I piruett häver sig hästen bakåt mer med halsen och häver sig runt i fyrtakt.

kl
Som jag ser det har inte samlad galopp med fyrtakt att göra alls utan den samlade måste vara tretakt.

Däremot så gör jö piuretten att svävmomentet uteblir och för att balansera då hästen centrerar vikten på bak så upplever varjefall jag att det borde bli fyrtakt pga piuretten.

Lite synd att man skriver i TR något som är mkt svårt att genomföra.

Lite "spännande" då att jag hört att all galopp är fyrtaktig, men att det är så lite att man måste filma och antagligen ta i slow-motion för att kunna se det.

Kanske nån annan som läst något om det som kan visa källa? Det skulle ju ge tråden en helt ny ståndpunkt att disskutera ur. Kan hända att det bara var en undersökning som inte blivit godkänd någonstans också, så att den inte går att finna...

Lite "spännande" då att jag hört att all galopp är fyrtaktig, men att det är så lite att man måste filma och antagligen ta i slow-motion för att kunna se det.

Kanske nån annan som läst något om det som kan visa källa? Det skulle ju ge tråden en helt ny ståndpunkt att disskutera ur. Kan hända att det bara var en undersökning som inte blivit godkänd någonstans också, så att den inte går att finna...

du måste filma i höghastighetskamera för att få fram det, vanlig kamera räcker inte och inte slowmotion heller.

kl
Som jag ser det har inte samlad galopp med fyrtakt att göra alls utan den samlade måste vara tretakt.

Däremot så gör jö piuretten att svävmomentet uteblir och för att balansera då hästen centrerar vikten på bak så upplever varjefall jag att det borde bli fyrtakt pga piuretten.

Lite synd att man skriver i TR något som är mkt svårt att genomföra.

Det är logiskt med 4 - takt i piruetten eftersom hästen vänder men i piruettgalopp rakt fram blir den bättre och givetvis rundare om det är i 3-takt , dock svårare eftersom det krävs en oerhörd styrka för att inte bli 4-taktig

skolgaloppen upplever jag som inte ett dugg rund

KL
Jag har faktist aldrig sett riden skolgalopp....

Är det någon som kan länka video på skolgalopp !

Fio
Jag ser oxå en sk piurettgalopp när man samlar för att gå in i piuretten eftersom hästen måste sätta sig och lägga mycket vikt bak när man sen centrerar.

Är det bara jag och Fio som ser det på detta sätt ?

KL
Eg ska jag inte diskutera piruetter. Har inte nosat på dem något alls!
Men jag undrar, om man rider en piruett på färre steg, riskerar man inte att behöva "hoppa" mer i sidled med framdelen då? På fler steg runt kan ju hästen ta isär sina framben o kliva runt utan ett mellanrum mellan inner bak o ytter fram. Den behöver inte fyrtakt för att skarva till en snabbare förflyttning runt.
Behöver alltså inte sätta sig bak, för att kunna häva sig (vrida) runt.

På fler språng runt känns det som om hästen skulle ha lättare att behålla tretakt, medan den på färre steg riskerar att behöva lägga in ett glapp innan ytter fram tar i mark.
Om den inte är extremt rörlig i sina bröstmuskler/bogar och kan ta isär frambenen ordentligt.

Så ett förslag: Hästar med mindre lösgjorda bogar /bringor kanske tar till fyrtaktig skuttaruntpiruett, medan en riktigt lösgjord häst klarar att ta ut den rörelse som krävs för att galoppera runt på enl TR förutbestämt antal steg i tretakt...

Ni som har erfarenheterna, hur tänker jag?!

Liknande trådar

Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 460
Senast: Helan
·
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·
F
Ridning Förr i tiden kunde tydligen 6 åringarna alla rörelser och tävla och vinna i svår dressyr. Idag kan 6 åringarna knappt byta galopp. Hur...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 298
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar