Galopp på volt!

Sv: Galopp på volt!

hejsan. jag har en 5.gångare med jätte mkt pass som knappt kunde galoppera alls förut och nu efter ett halvårs träning kan han galoppera på volt. jag låg bara i skogen och försökte få haan att galopphera så sakta som möjligt så han lärde sig att bryta till trav och inte pass. sen så gick jag in på voltoch börja lära han att galopphera där inne men han lärde sig inte det så bra sen fick vi för oss attt han skulle lära sig på volt och nu kan han på volt men knappt på fyrkantspåret för när han blir rak så hänger inte rumpan med. men de kommer en dag hoppas jag på.

Det kan inte vara så att du är olika stark i dina sidor? Min högersida har mycket mer muskler än min vänstersida, därför hänger min vänstra axel ner lite, och jag viker mig i den sidan. Jag trampar ner höger stigbygel mer än den andra, därav min snea sadel och snea rygg. Pjakkur hade en låsning där jag har mitt bäcken, pga min snea sits. Kanske ändå värt att kolla upp dig och hästen? Mycket har ju hunnit hända på två år, det kan ju också förklara varför han inte tar den ena galoppen.

tyvärr har han ju som sagt, aldrig tagit dena andra galoppen varken före eller efter förra gången han va hos kiropraktor.

jag kanske ta ur någon när tillfället ges men jag tror det mesta hänger på att han e starkare i ena sidan så som vi människor är och jag har följt honom för mkt.

jag har suttit och böjd honom åt vänster för han haft lättast för det trots att jag är starkare i höger sida.

men red idag och de känns helst annorlunda nu han e så jäkla smidigt, ju mer jag jobbar upp hans svaga sida destå lättare kommer han ju ha att ta den galoppen sen...

längtar efter vår paddock så kan man börja träna på allvar, ska lära honom skillnaden mellan höger och vänster galopp han vet inte att det finns 2 skillnader, antagligen därför han inte vet att han ska ta vänster galopp med.

Min häst har alltid helst tagit vänster galopp rakt fram, på volt har han varit ovillig i höger varv och tappat galoppen, medan vänster varv gått bra. Jag har problem med att jag är sned, och är medveten om att jag då jag under en period red med en knäskada red hästen sned och ojämn (borde inte ridit alls det året:crazy:). Nu är vi påväg tillbaka igen och jag rider för en fantastisk tränare/sjukgymnast, när hon "lärde om" mig när det gäller galoppfattningar så började hästen plötsligt ta båda galopperna både på rakt och böjt spår. Han är fortfarande svagare i högergaloppen eftersom han inte gått så mycket i den, men han tar fattningarna utan protester och gör så gott han kan! Innan blev han nästan arg när jag försökte ta högergalopp. Alltså var det jag som på grund av något jag gjorde eller hur jag satt gjorde att han fick svårt för högergaloppen. Snacka om att man kände sig som världens sämsta ryttare och hästägare:cry:

Min häst har alltid helst tagit vänster galopp rakt fram, på volt har han varit ovillig i höger varv och tappat galoppen, medan vänster varv gått bra. Jag har problem med att jag är sned, och är medveten om att jag då jag under en period red med en knäskada red hästen sned och ojämn (borde inte ridit alls det året:crazy:). Nu är vi påväg tillbaka igen och jag rider för en fantastisk tränare/sjukgymnast, när hon "lärde om" mig när det gäller galoppfattningar så började hästen plötsligt ta båda galopperna både på rakt och böjt spår. Han är fortfarande svagare i högergaloppen eftersom han inte gått så mycket i den, men han tar fattningarna utan protester och gör så gott han kan! Innan blev han nästan arg när jag försökte ta högergalopp. Alltså var det jag som på grund av något jag gjorde eller hur jag satt gjorde att han fick svårt för högergaloppen. Snacka om att man kände sig som världens sämsta ryttare och hästägare:cry:

Det brukar oftast vara ens eget fel som ryttare, även om det verkligen känns som hästen är icke sammarbetsvillig.
Ibland mår man dåligt över hur man red före man va där man är för tillfället. Men, det gäller att förlåta sig själv. Ingen utveckling utan misstag! Att våga vara självkritisk och ta tag i problemen och söka hjälp är en stor egenskap och en av de viktigaste nycklarna till att bli en framgångsrik ryttare, tror jag iallafall:laugh: Det är ju så att ju bättre man blir, desto mer inser man att man inte kan:p

KL

Jag har aldrig lyckats få Spurning galoppera på en volt. Hon har aldrig vart särskilt bärig i galoppen,men innan skadan kunde hon galoppera någorlunda bärigt på fyrkantspåret.

ajdå men bra att du blev medveten om det så det kunde rätta till sig.

grejen med min häst och mig är inte att han inte VILL eller jag sitter snett eller så.

utan det är att han kan helt enkelt INTE fatta vänster galopp eftersom han ALDRIG lärt sig det och det måste väl vara en helt annan grej än att ryttaren sitter snett?

för som sagt så får jag honom ju i vänster galopp bara man är inne i en paddock tex där han måste ta det.
men han förstår ingenting vad jag menar när jag fattar vänster galopp hur tydligt jag än gör det för han har inte lär sig sambandet mellan vänster galopp och höger.

han tar helt enkelt det som han tycker är enklast dvs höger galopp så när jag rider ute och försöker ta vänster så tar han höger för det är ju det som e det enda som finns i hans värld.

alltså förstår ni?
du dressyrbiten med...?

det är inte att jag vägrar inse att jag sitter snett eller nåt sånt för jag är väldigt noga med att hela tiden kontrollera så jag inte sitter fel. såklart jag kanske inte sitter helt perfekt hela tiden men det är ingenting uppebart som någon tränare påpekat eller så.

men som sagt var han starkare i ena sidan redan när jag köpte honom.

men jag har inte haft möjlighet att lära honom att om jag tar fram vänster fot lite mer än höger och tvrätom så betyder det vänster alt höger galopp.

men det ska bli ändrig för sånt slarv får man ju inte förtsätta med:p

galopp e viktigt.

och med tanke på att han aldrig i princip har tatt vänster galopp när jag ridit ute vilket jag oftast gör så e han nog rätså olikmusklad och olika stark i sidorna.
men vi har tack och lov byggt upp ganska mkt styrka nu i den svaga sidan genom annat arbete.

hoppas på att på ett bra sätt kunna lära honom skillnaden mellan höger och vänster galopp.

han är väldigt lyhörd för röstkommandon så jag har mina små funderngar om man kanske kuna lära honom olika kommandon för olika galopp och så kanske man bara behöver säga kommandot och på så vis kan man senare utveckla galoppombyte:d

någon som har erfarenhet av det?

hittils kan han mkt smarta saker genom röstkommando tror man kan lura en häst rättså bra med enbart rösten, har upptäckt att hästarna missförstår inte lika lätt när man använder rösten istället för kroppen eller lite både och.
för man ska ju inte helt sluta använda kroppen och sitta där som en stel pinne och behorda hästen vad den ska göra...hm fast de vore kanske en ide.

"hörru svarten, för en galopp piruett":angel: fast de hade säkert funkat på min häst det är jag inte det minsta tveksam till, bara man först kommer så långt att man kan göra en galopppirutt överhuvudtaget haha...

men han kan iaf alla kommandon för alla gångarter(har några "egentillverkade" med, röstkommandon alltså haha).

sen om han tex börjar galoppera eller rolla i traven kan jag bara säga "nej traaaava" så slutar han och går ner till trav igen utan att jag behövde röra en fena alltså slipper jag störa honom onödigt och jag slipper drag i mun osv.

och har nu upptäclkt sen han fick svårt att trava en period att när han ville tölta istället kunde jag bara säga "nej traaava" och de funkade precis lika bra då tog han trav direkt igen.

men jag har infört ett annat ljud istället som betyder trav han lärde sig det kanonsnabbt och han har varit lite seg innan men såfort jag lärde honom detta ordet istället för att sitta och banka på honom så travar han på med bestämda steg tills jag ber han stanna och jag behöver inte driva alls om jag vill men vill ju såklart samla ihop han.
men det är en helt annan sak...

så nu säger jag om han töltar när det ska vara trav "ljudet" bara och så tar han trav:love: sååå lydig.

är övertygad om att han skulle bli en väldigt skicklig trick häst om jag bara hade velat håll på mer med sånt men sen e han lite finurlig med så jag tror jag låter stegringar och ligga och sånt va även om de hade varit jättelätt att lära honom, men e säker på¨att han hade utnyttja det sen:rofl:

sen om han tex tar trav när man egentligen ska tölta säger jag bara tölt ljudet och lägger på pisken lite mot rumpan och gör en halvhalt så är det tölt igen.

han lyssnar som sagt väldigt bra på röst.
har lärt honom redan ett ljud för galopp och det har han bara kunnat nu i några veckor men förstår redan.

han har varit svår att galoppera med i rundkorall utan att man ska behöva dö av andnöd så detta ljuder kommer va jättebra för då vet han att då e de galopp och man slipper hålla på och tjata massa smacknoingar hit och dit som han endå inte förstå.

han måste ha raka puckar och klara lättförståliga kommandon då ger han allt:love:

Senast ändrad:

oj vad långt de blev men nu vet ni lite mer om min pålle.
kanske ska säga att anledningen till att jag lärt han kommandon e att han blivit lite skänkeldöv av att jag av misstag tjatat ut honom genom att driva utan att lägga märkte till det själv i varje steg så så form jag slutade driva så stannade han alltså han var inte självgående men sen några månader tillbaka har jag börjat om från grunden.
för som sagt allt som blivit fel har varit mitt fel och nu ska jag fixa det:) och få tillbaka min underbara pigg häst.
som ja då inte va sperciellt pigg när man fick bära runt honom genom att driva i varje steg= inte kul men de va ju så han trodde de skulle va så.

men nu så är vi på rätt väg igen.

och jag tror och vet att man kan aldrig begära något av en häst ochg tro att den av naturen ska KUNNA ALLT, det är upp till oss människor att lära hästen förstå våra påhitt...

alla hästar förstår lixom inte skänkel=gå framåt hur mkt man än sparkar, jag önskar fler kunde förstå det.....många tränare har sparkat i sidorna på min stackars häst som inte förstått vad de menade tycker så synd om honom.
om de bara hade fattat kanske...
men det fick jag ensam klura ut och just nu känns det som att jag gör jobbet med honom bättre än någon tränare.

MEN jag rider dock för en tjej som e riktigt duktig, Alexandra montan hon lyssnar på vad jag säger och gör inget som jag inte vill ska bli roligt att rida för henne snart igen.

ajdå men bra att du blev medveten om det så det kunde rätta till sig.

grejen med min häst och mig är inte att han inte VILL eller jag sitter snett eller så.

utan det är att han kan helt enkelt INTE fatta vänster galopp eftersom han ALDRIG lärt sig det och det måste väl vara en helt annan grej än att ryttaren sitter snett?

Ja, alltså, jag menar inte att DU sitter snett, jag ville bara ge min erfarenhet av hur man ibland inte själv kan se när det blir fel och varför.

Men i alla fall; min häst har heller aldrig lärt sig att ta en viss galopp på ett visst kommando, jag rider alltid in i gångarterna. Kanske skulle du ha nytta av att göra galoppfattningen på ett annat sätt, genom att påverka hästen att göra rätt rörelse med kroppen istället för att lära in ett kommando. Själv är jag inte så förtjust i den traditionella galoppfattningen(fram med innerfoten som du beskriver det) som man lär sig på ridskolor. För det första måste man som du säger lära hästen vad det betyder eftersom det inte är självklart vad man vill med hjälpen. Dessutom uppmuntrar det inte hästen att fatta galopp på ett korrekt sätt med hela kroppen. Jag ser hellre att man påverkar bakdelen när man rider in i en ny gångart, och uppmuntrar hästen att trampa under sig i övergången.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
757
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 284
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 722
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka